Onze eerste huwelijksfeest als fotograaf

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Essebes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onze eerste huwelijksfeest als fotograaf

Bericht door Essebes » do dec 20 2012 4:04 pm

Op de onvergetelijke dag 12 december 2012 hebben mijn vriend en ik samen de bruiloft gefotografeerd van mijn oude manager. Het beloofde een tropisch gezellig feest te worden, en dat werd het ook. Hierbij een paar foto's die ik wel met jullie wil delen. Maar allereerst dank aan Maud voor het lenen van haar SB-600 voor deze gelegenheid en de goede tips die ze me daarbij heeft gegeven. En ALE voor zijn flitstips!

Afbeelding
De bruid en bruidegom bij de laatste dans

Afbeelding
De bovenkant van de bruidstaart

Afbeelding
De bruid en bruidegom gaven diverse dansoptredens weg, waaronder deze uitdagende Hindoestaanse

Afbeelding
De bruid snijdt met haar zoontje op haar arm de taart aan

Afbeelding
De bruid danst met haar zoontje

Afbeelding
Opscheppen bij het buffet

Afbeelding
Ook de gasten wisten de dansvloer te vinden

Afbeelding
De kinderen vermaakten zich uitstekend met de ballonnen die voor hen ter vermaak aanwezig waren

Meer voorbeelden staan op http://pictures.essebes.nl/index.php/So ... -12?page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages

Niels tolenaars
Forumlid
Forumlid

Re: Onze eerste huwelijksfeest als fotograaf

Bericht door Niels tolenaars » do dec 20 2012 4:11 pm

Dat zijn mooie foto's . Daar zal het bruidspaar blij mee zijn :D
Nikon D7000 + Grip.
Nikkor DX AF-S 18-105.
Nikkor AF 50MM 1:1.8 D.
SB-700 flash.
Carry speed CS-PRO MK-II strap.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do dec 20 2012 4:16 pm

Ik vind de foto's nogal donker en geel en vind de composities wat vreemd vooral mij 1,3 en 4 hier gaat het om de bruid of bruidegom en die staan er maar voor de helft op en ik zou mij niet kunnen bedenken waarom je dat nou gedaan hebt?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » do dec 20 2012 5:02 pm

M.Oorthuis schreef:Ik vind de foto's nogal donker en geel en vind de composities wat vreemd vooral mij 1,3 en 4 hier gaat het om de bruid of bruidegom en die staan er maar voor de helft op en ik zou mij niet kunnen bedenken waarom je dat nou gedaan hebt?

Smaken zullen altijd verschillen als het om fotografie gaat. We hebben ook genoeg foto's waar het bruidspaar wel volledig op staat, maar juist deze foto's vind ik zelf ook erg mooi. Juist omdat ze anders zijn.
Voor foto 1: juist dat onbewaakte ogenblik vind ik zo mooi. Het geluk in de ogen van de bruid is onbetaalbaar, naar mijn idee. Had ik dan moeten wachten tot mooi in mijn zoeker stonden? Op zo'n positie stonden ze namelijk niet. Het had de compositie geen goed gedaan, denk ik.
Voor foto 3: hier gaat het om de dans die het bruidspaar uitvoert, niet per sé om henzelf. Het geeft de spanning weer die in de dans zat.
Voor foto 4: hier staat het taartmoment centraal. Dat de bruid niet volledig op de foto staat vind ik hier geen probleem. Je ziet duidelijk wie dat doet.

Wat betreft je andere opmerkingen: de kleurtemperatuur op deze foto's is rond de 4300. Ik vind juist dat de kleuren veel warmte uitstralen. Veel kouder zou ik ze niet willen hebben, misschien met uitzondering van foto 4, waardoor de kleur is beïnvloed door de lampen direct boven het bruidspaar. Daar had ik natuurlijk de kleurtemperatuur naar beneden kunnen bijstellen. In Aftershot Pro heb ik dat alsnog gedaan, maar dat vond ik geen verbetering. Wat betreft de donkerte: het histogram komt bij mij in Corel op een keurig niveau uit.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do dec 20 2012 5:05 pm

Hallo

Als ik het zo bekijk vind ik het niet zo waar ik tevreden over zou zijn.
Wat ik zie zijn halve mensen. Ik mis een voet, maar ook een rug van de bruid.
Maar ook iemand die een stukje van zijn hoofd mist.

Zal voor de rest wel gezellig zijn geweest ;)

Groet Kroontje

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » do dec 20 2012 5:13 pm

Kroontje schreef:Hallo

Als ik het zo bekijk vind ik het niet zo waar ik tevreden over zou zijn.
Wat ik zie zijn halve mensen. Ik mis een voet, maar ook een rug van de bruid.
Maar ook iemand die een stukje van zijn hoofd mist.

Zal voor de rest wel gezellig zijn geweest ;)

Groet Kroontje
En dankjewel. Dit zijn ook maar een paar voorbeelden. Ik leg boven uit waarom we de keuzes hebben gemaakt zoals we die gemaakt hebben. De voet was me al opgevallen, maar helaas gaat er in actie weleens iets anders dan je hoopt. Met jouw kennis en ervaring maak je ongetwijfeld veel mooiere foto's. Voor een eerste keer met externe flitser was dit voor mij een mooie les.

Jammer dat jullie allemaal zo negatief zien tot nu toe. Bekijk de rest anders eens. Hoewel ik niet eens durf te vragen. Daarin staan overigens ook foto's die niet mijn camera zijn gemaakt. Ik ben me bewust dat foto's beter kunnen, maar bepaalde foto's hebben we in de selectie gelaten omdat ze wel goed de sfeer weergeven voor de gasten en het bruidspaar. En daar gaat het tenslotte om, toch?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do dec 20 2012 5:23 pm

Essebes schreef:...maar helaas gaat er in actie weleens iets anders dan je hoopt.
En dat is nu precies het verschil tussen een pro en een beginner ;)

Met alle respect prima dat je het gedaan hebt en het bruidspaar zal er ongetwijfeld blij mee zijn, maar als je dit als beroep wilt gaan doen dan heb je nog wel een hoop te leren. Halve mensen kan gewoon niet tenzij er iets anders in het frame te zien is waar je de nadruk op wilt leggen wat ik hier niet zie. Een zeer goede kennis van je apparatuur helpt ook. Je moet met je ogen dicht de goede instellingen kunnen gebruiken waardoor je je compleet kan focussen op compositie.

Ik snap best waar het om gaat in de foto's, maar als "fotograaf" moet jij er juist voor zorgen dat je en dat moment en dan ook nog eens goed in beeld brengt. Deze beelden wekken bij mij op dat je te gehaast bezig bent geweest vanwege gebrek aan groothoek om iets verder uit te zoomen of gewoonweg gebrek aan ervaring dat je van te voren weet wat er gaat gebeuren waardoor je een goede positie kan aannemen om te zorgen dat het bruidspaar er wel helemaal op staat.

Waar zijn de rest van de foto's van het trouwen zelf/ de fotoshoot/ aankleden make up etc?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » do dec 20 2012 5:24 pm

Essebes schreef: Hoewel ik niet eens durf te vragen.
Ik durf bijna niets meer te schrijven :huh:
Maar ik doe het toch omdat je er om vraagt. Maar misschien was het voor reacties beter geweest door ze in "beoordelingen" te plaatsen.
Ik heb de andere foto's wel bekeken, 23 stuks, en wat mij opvalt is dat veel personen op de rug zijn gefotografeerd. Neem aan dat er toch nog meer zullen zijn van deze dag voor het bruidspaar.
Bij de 1e foto zie ik een half bruidspaar met een "bodyguard" op de achtergrond die mijn aandacht meer trekt.

Jouw reactie bij foto 4 Voor foto 4: hier staat het taartmoment centraal. Dat de bruid niet volledig op de foto staat vind ik hier geen probleem. Je ziet duidelijk wie dat doet. vindt ik vreemd. Wat was er nu mooier geweest om beide erop te hebben.
M.a.w. de gegeven opmerkingen kan ik wel begrijpen en mij bij aansluiten. Sorry.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Kroontje

Bericht door Kroontje » do dec 20 2012 5:26 pm

Zo negatief valt ook wel mee hoor, maar die dingen vielen mij gelijk op ;) En als dit een selectie zullen er toch goeden bij zitten.

Verder zit ik even vanaf Tapatalk te kijken waar ik niet kan zien of hij onder presentatie staat ;) gemis vanaf mijn kant.

Kroontje

Essebes
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Essebes » do dec 20 2012 5:47 pm

We hebben alleen het feest gefotografeerd. De rest van de reportage is gedaan door een professioneel fotograaf. Daar hebben we ons niet mee bemoeid. Die moet gewoon goed zijn. Punt uit. De ambitie om dit professioneel te doen heb ik overigens niet.

Overigens: ik ben geen pro, maar ook geen absolute beginner op het gebied van fotografie. Wat betreft een feest als dit wel. Dat weet het bruidspaar ook. Voor een eerste keer een feest en voor de eerste met flitser was best een risico, en veel trial and error. Tijdens het fotograferen hadden we helaas veel last van de videograaf die vaak en veel in de weg liep. Hij stond vaak pontificaal in de weg bij de mooie momenten, terwijl ik naar mijn idee alles goed in de gaten hield en wist hoe het programma was. Ook tijdens het fotograferen heb ik veel rondgelopen, ook tijdens de dansen van de bruid en bruidegom. Ik heb de videograaf een aantal keer moeten wegbonjouren om überhaupt een mooie compositie te kunnen maken. De halve mensen waar jullie zo over struikelen, daar heb ik nog steeds mijn eigen mening over. Het lag niet altijd aan gehaastheid, zogezegd. Ik begrijp jullie reacties heel goed, maar ik behoud me het recht voor mijn eigen mening hierover te vormen.

Al deze foto's zijn gemaakt met een 35mm 1.8G. Mijn andere objectieven hadden het in de lichtomstandigheden in de zaal niet gered. Dat was een belemmering die ik mezelf wellicht niet had moeten opleggen.

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » do dec 20 2012 6:50 pm

Beste Essebes,

Ik vind dat je lef hebt gehad om het huwelijksfeest te fotograferen en je foto's hier in het Foto Presentaties forumdraadje te plaatsen voor een (kritisch) commentaar.

Alle begin is moeilijk. Laat je niet tegenhouden door kritiek maar neem het mee naar een volgende keer en gebruik de opgedane ervaring en de kritieken die je gehad hebt om je fotografie te verbeteren.

Frans
Laatst gewijzigd door Frans Heinsbroek op do dec 20 2012 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do dec 20 2012 7:24 pm

Hoi Essebes,

sommige reacties zijn ietwat 'aan de scherpe kant' (in ieder geval voor het presentatie-topic) maar laat je daar vooral niet door raken hoor.
Ik las gisteren de nieuwe Zoom, en 1 van de 'goede voornemens' daarin was "durf je foto's eens wat vaker online te plaatsen, vraag om commentaar en pak de pluim als die komt en doe je voordeel met opbouwende kritiek".
Het online zetten heb je gedaan, hier in presentaties. (wat dat betreft ben je dapperder dan ik, ik plaats nog niet zo vaak foto's omdat ik super kritisch op mezelf ben en ook wel 'bang' ben voor de kritiek :oops:, maar wellicht moet ik dat gewoon ook vaker doen).

Maar ik vraag me af wat je precies voor ogen had met het 'delen' van de foto's?
- wilde je gewoon laten zien dat het leuke foto's waren, en dat je trots was op je eerste huwelijksfeest als fotograaf?
- wilde je graag horen wat je kon verbeteren.

Bedenken hoe leuk het fotograferen was, op welke minder goede foto's je jezelf hebt 'betrapt' en hoe gezellig het was kan ook helpen het geheel weer in perspectief te zien.
Maar dat is gewoon wat ik vind, over de technische kant van de foto's is al genoeg gezegd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do dec 20 2012 8:03 pm

dames, heren

deze foto's zijn geplaatst in de sectie presentaties en niet in beoordelingen
laten we daar enigszins rekening mee houden, bedankt voor de aandacht

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » do dec 20 2012 8:05 pm

Topicstarter toont lef door een huwelijksfeest te fotograferen en daarna hier te posten. Kritiek is dan vast welkom, over smaak en keuzes valt altijd te twisten, ook van andermans mening valt te leren.

Het amateur/prof verhaal stoort me soms een beetje want tenslotte moet elke proffesionele fotograaf ook eens voor het eerst een huwelijk doen. We beginnen allemaal als groentje. De aanvulling dat ze alleen het feest heeft gedaan zal een hoop mensen gerust stellen, aan de andere kant zie ik om mij heen mensen tevreden zijn met slechtere foto's. Uiteindelijk gaat het erom dat de maker achter zijn werk staat en de klant tevreden is :wink:

Als extra aandachtspuntje op voorgaande reacties zou ik ook nog even kijken naar hoe recht je foto's staan. Ik zie toch een flink aantal foto's naar links of naar rechts hellen. Ik ga er maar vanuit dat het gebouw recht stond. Nadeel van recht zetten is dat je een stukje van je foto afknipt, dus als je al zo krap geschoten hebt dan ga je dat stuk nog meer missen. En 35mm op crop blijft toch vrij krap in de kleine ruimte zoals je zelf al aangeeft, wellicht toch eens kijken naar iets meer groothoek voor een volgende keer.
Fin.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » do dec 20 2012 8:52 pm

Herkenbaar hoor,
Denk je toch best aardige plaatjes geschoten te hebben.
Branden ze je af.
Laat je niet ontmoedigen.
De belichting was je aandachtspunt en dat is gelukt.
Ondanks dansende mensen zijn de foto's aardig scherp gebleven.
Donker? is zag ze graag donkerder, dat sluit meer aan bij het licht zoals het was denk ik.(en smaak)
Blijf dit soort uitdagingen zoeken, daar leer je het meest van.
Neem wat meet afstand van het onderwerp, bij sommige zie je toch wat veel het flitslicht terug.
Dan kun je achteraf ook beter naar een geslaagde uitsnede zoeken.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”