Iemand ervaring met de 20 mm AF 2.8?
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Iemand ervaring met de 20 mm AF 2.8?
Gebruikt iemand dit objectief? Ben benieuwd naar ervaringen.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
De AF 20mm f/2.8 is geen geweldig objectief. Het haalt van de objectieven met een vast brandpunt de laagste score. Een 7.0.
Dit in vergelijking met bv. de AF 50mm f/1.8 D, die haalt een score van 8.6.
Een goed alternatie zou de AF 24mm f/2.8 D kunnen zijn. Deze haalt 7.7
De meningen zijn echter nogal verdeelt.
AF-D 20 mm f/2.8 een 8 op de (D2X)
The successor to the MF 20/2.8 is often stated to have identical optics, but I'm not entirely convinced that this is true and think Nikon tweaked the design so make the lens focus better in AF. Direct comparison with the MF lens shows that the AF has more curvature of field, at least in the close range where this feature counts, and slightly more CA. Image sharpness isn't entirely up to that of the MF brother at any aperture, but the contrast is slightly higher. Proabably Nikon tweaked the coating as well.
IR performance: The AF-D performs well in IR, and any tendency towards producing a hot spot is hardly detectable. Likely the improved coatings on this model makes it better for IR shooting than the MF 20/2.8.
Gerrit
De meningen zijn echter nogal verdeelt.
AF-D 20 mm f/2.8 een 8 op de (D2X)
The successor to the MF 20/2.8 is often stated to have identical optics, but I'm not entirely convinced that this is true and think Nikon tweaked the design so make the lens focus better in AF. Direct comparison with the MF lens shows that the AF has more curvature of field, at least in the close range where this feature counts, and slightly more CA. Image sharpness isn't entirely up to that of the MF brother at any aperture, but the contrast is slightly higher. Proabably Nikon tweaked the coating as well.
IR performance: The AF-D performs well in IR, and any tendency towards producing a hot spot is hardly detectable. Likely the improved coatings on this model makes it better for IR shooting than the MF 20/2.8.
Gerrit
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Geen ervaring maar als je deze tekst op Photozone leest
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
geen aanrader op digitaal.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
geen aanrader op digitaal.
- aquarius
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Hallo Riemke,
Heb deze lens al een aantal jaren en voornamelijk op mijn F5 gebruikt als ik wat grotere groepen moest fotograferen die ik er net niet op kreeg met de 28-70. Ik vond de lens tegenvallen qua scherpte en contrast en dit is op digitaal niet anders.
Voornamelijk gebruik in deze lens nog in combinatie met filters en dan zet ik de foto`s meestal om in sepia of z/w.
Ik heb er toen volgens mij 1200 gulden voor betaald maar ik vind hem dat niet waard.
De lens is niet slecht maar qua prijs kwaliteit verhouding geen toppertje.
IK hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes,
Aquarius
Heb deze lens al een aantal jaren en voornamelijk op mijn F5 gebruikt als ik wat grotere groepen moest fotograferen die ik er net niet op kreeg met de 28-70. Ik vond de lens tegenvallen qua scherpte en contrast en dit is op digitaal niet anders.
Voornamelijk gebruik in deze lens nog in combinatie met filters en dan zet ik de foto`s meestal om in sepia of z/w.
Ik heb er toen volgens mij 1200 gulden voor betaald maar ik vind hem dat niet waard.
De lens is niet slecht maar qua prijs kwaliteit verhouding geen toppertje.
IK hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes,
Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.
D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nooit vasthouden aan cijfer. De 20 was altijd m'n lievelings objectief. In het digitale tijdperk werk ik er veel te weinig mee. Maar misschien mag ik straks weer full frame.GdP schreef:De AF 20mm f/2.8 is geen geweldig objectief. Het haalt van de objectieven met een vast brandpunt de laagste score. Een 7.0.
Gerrit
Toch nog eens gekeken naar mijn cijferlijst. Allemaal rond de 8, enkele 7's en 9's. Alleen Klaus Schroiff is niet zo tevreden over de 20. Er zat een typefout in, ergens had ik een punt in plaats van een komma gezet. Dus het nieuwe cijfer wordt een 8,0.
Zal het op de site ook aanpassen.
@Riemke: waarvoor wil je het gebruiken?
Zoals Gerrit al impliceerde; volgens Bjørn Rørslett zijn er goede 20mm MF's:
http://www.naturfotograf.com/index2.html
De 20mm f/2.8 en f/3.5 AIS.
Ik heb met deze nog geen ervaring, maar ik wil de f/3.5 gaan gebruiken met omkeerring voor macro.
Zoals Gerrit al impliceerde; volgens Bjørn Rørslett zijn er goede 20mm MF's:
http://www.naturfotograf.com/index2.html
De 20mm f/2.8 en f/3.5 AIS.
Ik heb met deze nog geen ervaring, maar ik wil de f/3.5 gaan gebruiken met omkeerring voor macro.
Ik heb 'm.
Prima lens, maar niet bij volle opening, daar laat hij te veel liggen in de hoeken.
Heb hem in de jaren veel gebruikt met mijn F3,4 en F5.
Ik heb hem al wat jaartjes, toendertijd nieuw gekocht, iets van FL1200,-
Werkt nog steeds probleemloos, itt mijn 85/1.8 die niet meer te repareren is.
Prima lens, maar niet bij volle opening, daar laat hij te veel liggen in de hoeken.
Heb hem in de jaren veel gebruikt met mijn F3,4 en F5.
Ik heb hem al wat jaartjes, toendertijd nieuw gekocht, iets van FL1200,-
Werkt nog steeds probleemloos, itt mijn 85/1.8 die niet meer te repareren is.
Via Marktplaats heb ik inmiddels de genoemde Nikkor 20mm f/3.5 AIS (MF).
Dat ding is enorm scherp van hoek tot hoek en alles wat daar tussen ligt, zonder noemenswaardige vervorming.
Als dit je ding is: met de BR2A omkeerring voor macro geeft dit de enorme vergroting die ik zocht (fragment van een 5 eurocent munt):

Dat ding is enorm scherp van hoek tot hoek en alles wat daar tussen ligt, zonder noemenswaardige vervorming.
Als dit je ding is: met de BR2A omkeerring voor macro geeft dit de enorme vergroting die ik zocht (fragment van een 5 eurocent munt):