Favoriet foto aangeven op camera D700

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Favoriet foto aangeven op camera D700

Bericht door Patrick » zo dec 16 2012 1:22 am

Ik markeer ook wel eens foto's met het slotje. Dat heeft vaak niet eens zozeer met scherpte te maken. Vaak weet je gewoon dat bepaalde foto's iets extra's hebben. Bepalen of de foto ook technisch goed is kan je veel beter op een groot scherm, maar echt onscherpe foto's kan ik ook prima vinden op de camera.

Ik doe het binnenhalen en beoordelen van de foto's met View NX en Transfer van Nikon zelf. Ook kleurtjes en sterren geven doe ik daar meestal in. Werkt veel sneller dan in Lightroom! Ook eventueel GPS-gegevens toevoegen doe ik liefst daar, want dan staat het in de NEF zelf. Heel handig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

george013

Bericht door george013 » zo dec 16 2012 11:52 am

Met het slotje markeer je de foto als "read only", een attribute die aan het bestand wordt toegekend. Vanwege deze toekenning kun je deze foto niet verwijderen dmv een enkele delete-opdracht, de prullenbak, en je kunt deze foto, bestand eigenlijk, niet bewerken. Ook niet in Capture. Ik heb me wel eens me mot gezogd waarom een bewerking als hernoemen niet lukte op een bepaald moment. Bleek er een beveiligd bestand tussen te zitten. Hoe dat kon weet ik niet. Ik gebruik het nooit.
Bij deze vraag ik mij ook af hoe het gaat als je de foto's bij het plaatsen op de pc gelijkertijd hernoemt en er zitten beveiligde bestanden tussen.
Formateren kan wel, ben je alles kwijt.
George

Gertje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gertje » do dec 20 2012 10:01 pm

Dit zegt de handleiding op pagina 335:

Beeldcommentaar
Voeg tijdens het fotograferen commentaar toe aan nieuwe foto’s. U kunt het commentaar weergeven in ViewNX (meegeleverd) of Capture NX 2 (apart verkrijgbaar, p.388). Het commentaar wordt ook weergegeven op de derde pagina met foto-informatie.
• Gereed: wijzigingen opslaan en terugkeren naar het setup-menu.
• Commentaar invoeren: voer commentaar in, zoals wordt beschreven op pagina 270. Commentaar kan maximaal 36 tekens lang zijn.
• Commentaar toevoegen: selecteer deze optie als u het commentaar wilt toevoegen aan alle volgende foto’s. U kunt Commentaar toevoegen in- of uitschakelen door deze optie te markeren en op 2 te drukken.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”