Fotograferen in Burgers Zoo
Fotograferen in Burgers Zoo
Best allemaal,
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaresse van de Nikon AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR||.
Uiteraard in de winkel foto's gemaakt en thuis ook al wat gespeeld ermee. En wauw, wat een scherpte! En dat zonder flitser en in schemerlicht!
Donderdag ga ik een dagje dierentuin doen, om de lens beter te leren kennen. Ik ga naar Burgers Zoo. Nu is mijn vraag, wanneer ik in de Bush of Desert wil fotograferen, kan de hoge vochtigheidsgraad kwaad voor mijn lens? Ik had al even rond gegoogled. Er schijnt een apparaat te hangen, waar je voordat je de Bush ingaat je lens voor kan houden voor het verminderen van condens. Nu las ik enkele gevallen waarbij dit niet werkte en diegene toch te kampen had met veel condens op de lens, en dus bijna geen foto's kon maken.
Ik ben enorm voorzichtig met mijn lens.
Is er zelf iets wat ik kan doen om het condens donderdag in de Bush te verminderen?
En kan het condens kwaad voor het glaswerk van mijn nieuwe lens?
Alvast bedankt,
Groeten Kirsten
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaresse van de Nikon AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR||.
Uiteraard in de winkel foto's gemaakt en thuis ook al wat gespeeld ermee. En wauw, wat een scherpte! En dat zonder flitser en in schemerlicht!
Donderdag ga ik een dagje dierentuin doen, om de lens beter te leren kennen. Ik ga naar Burgers Zoo. Nu is mijn vraag, wanneer ik in de Bush of Desert wil fotograferen, kan de hoge vochtigheidsgraad kwaad voor mijn lens? Ik had al even rond gegoogled. Er schijnt een apparaat te hangen, waar je voordat je de Bush ingaat je lens voor kan houden voor het verminderen van condens. Nu las ik enkele gevallen waarbij dit niet werkte en diegene toch te kampen had met veel condens op de lens, en dus bijna geen foto's kon maken.
Is er zelf iets wat ik kan doen om het condens donderdag in de Bush te verminderen?
Alvast bedankt,
Groeten Kirsten
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Fotograferen in Burgers Zoo
is niet erg, maar geef het objectief tijd om te acclimatiseren. Geen geforceerde fohn of zo. Als je thuis bent, leg het objectief dan niet meteen in je koffer, maar laat het ook dan een tijdje zonder frontdop acclimatiseren.KirstenLindeboom schreef:Best allemaal,
Alvast bedankt,
Groeten Kirsten
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dat apparaat is vooral voor brillen bedoeld.
Volgens mij kan het geen kwaad, je moet gewoon geduldig wachten tot de apparatuur op temperatuur is. Dan is de condens vanzelf verdwenen.
Mocht je helemaal geen risico willen lopen, wat er volgens mij niet echt is, dan ga je de Bush of Desert niet in...
Veel succes en veel plezier van het mooie glas!
Volgens mij kan het geen kwaad, je moet gewoon geduldig wachten tot de apparatuur op temperatuur is. Dan is de condens vanzelf verdwenen.
Mocht je helemaal geen risico willen lopen, wat er volgens mij niet echt is, dan ga je de Bush of Desert niet in...

Veel succes en veel plezier van het mooie glas!
Groet,
JW
JW
Dank jullie voor de reacties!
Ik ben er wel wat nerveus over. Maar om daarvoor nou helemaal naar een andere dierentuin te gaan..
Het mooie van Burgers Zoo vind ik dat juist de dieren zo in hun natuurlijke omgeving leven en de mooie mogelijkheiden die dat biedt om in te fotograferen. Dus ik denk dat ik toch naar Burgers Zoo ga. Er zijn toch veel meer fotografen die in de Bush of Desert fotograferen, en dat lukt ook gewoon..
Mijn gedachte was meer 'Als m'n lens maar door de vochtigheid en hoge temperaturen niet kapot gaat..'.
Maar zo'n lens moet toch wel iets kunnen hebben..
Ik ben er wel wat nerveus over. Maar om daarvoor nou helemaal naar een andere dierentuin te gaan..
Het mooie van Burgers Zoo vind ik dat juist de dieren zo in hun natuurlijke omgeving leven en de mooie mogelijkheiden die dat biedt om in te fotograferen. Dus ik denk dat ik toch naar Burgers Zoo ga. Er zijn toch veel meer fotografen die in de Bush of Desert fotograferen, en dat lukt ook gewoon..
Mijn gedachte was meer 'Als m'n lens maar door de vochtigheid en hoge temperaturen niet kapot gaat..'.
Maar zo'n lens moet toch wel iets kunnen hebben..
Gelukkig is de luchtvochtigheid in Nld best wel hoog dus maak je maar niet druk. 

De dessert is buiten. Heb je niets met de luchtvochtigheid te maken. Je zult alleen, ik moest dat iig, door de tropische tuin heen. En daar krijg je wel mee te maken met temperatuurverschil en luchtvochtigheid. Kwestie van afdekken en snel doorlopen. En als je daar binnen wilt fotograferen een lange aklimisatietijd in acht nemen. En niet voordien je lensen verwisselen.
George
George
Nooit echt veel last van gehad in Burgers Bush eerlijk gezegd. Wel in diverse vlindertuinen (Emmen o.a.).
Vooral niet druk over maken. Gewoon even rustig wachten tot de lens en het oculair weer droog zijn.
Vooral niet druk over maken. Gewoon even rustig wachten tot de lens en het oculair weer droog zijn.
De bush, tropisch gebied, heeft dezelfde temperatuur en RV als een vlindertuin. En waarschijnlijk nog hoger.
Het gaat ook om temperatuurverschillen.. Kan zomers anders ligen als nu. in de winter.
George
Het gaat ook om temperatuurverschillen.. Kan zomers anders ligen als nu. in de winter.
George
Ik heb afgelopen jaar een keer in Burgers Zoo rondgehobbeld. Niet zoveel last gehad van temp verschillen. Wel heel leuk om te fotograferen. Voorbeeldje hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=40354" onclick="window.open(this.href);return false;
@Remoss,
In Burgers heb je de bush, de dessert en het onderwatergebeuren. Jouw foto's zijn van alles behalve de bush.
Laat het geen nietes welles verhaal worden, heeft niemand wat aan.
George
In Burgers heb je de bush, de dessert en het onderwatergebeuren. Jouw foto's zijn van alles behalve de bush.
George
Hoezo welles nietes ? Leg eens uitgeorge013 schreef:@Remoss,
George

Kroontje
Hoezo welles nietes ? Leg eens uitgeorge013 schreef:@Remoss,
George

Kroontje
@Kroontje,
Begin jij ook al?
Condensvorming is geen persoonlijke ervaring. Het is een natuurkundig gebeuren.
TS wil weten hoe ze daar mee om moet gaan.
George
Begin jij ook al?
Condensvorming is geen persoonlijke ervaring. Het is een natuurkundig gebeuren.
TS wil weten hoe ze daar mee om moet gaan.
George
Ik heb geen last gehad van condens zoals ik aangaf. De link naar mijn draadje was was gewoon om te laten zien hoe ik ik daar rond heb geschoten. Náást het condens probleem. Thats it. Maak het niet moeilijker dan het is.george013 schreef:@Remoss,
George
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je hebt een professioneel top-objectief aangeschaft. Een die bijvoorbeeld vaak bij sportvelden te zien is. Ze zijn zelfs niet bang voor een regenbui. Ze zijn niet waterdicht, maar kunnen echt veel hebben. Niet te veel zorgen om maken dus.
Tip: altijd de zonnekap erop! Beste bescherming tegen beschadigingen!
Tip: altijd de zonnekap erop! Beste bescherming tegen beschadigingen!