Fotograferen in Burgers Zoo

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Fotograferen in Burgers Zoo

Bericht door Hans Braakhuis » di dec 25 2012 7:04 am

KirstenLindeboom schreef: Nu is mijn vraag, wanneer ik in de Bush of Desert wil fotograferen, kan de hoge vochtigheidsgraad kwaad voor mijn lens?
Dat hangt er van af. Een camera en objectief gaan condenseren als je met een camera vanuit de kou ergens naar binnen gaat waar het warm is. Als het warm en vochtig (Busch) is, zul je er meer last van hebben dan als het warm en droog is, zoals bij de Desert.

Wat te doen: zorg er voor dat de camera en objectief normaal warm zijn. Loop je zomer's buiten met je spullen en je gaat dan de Bush in, dan zul je er geen last van hebben. Ook als je vanuit een warme auto (trein - bus) met je camera in een cameratas (een goede tas beschermt en isoleert) zo direct eerst bij de Bush naar binnen gaat. En dan daar pas de camera en objectief om je nekt hangt om te gaan fotograferen.
In de winter dus niet eerst door het hele dierenpark lopen, met je camera om de nek en dan bij de Bush naar binnen gaan.

Ik neem aan dat het in de Bush warm en vochtig is en dat het in de Desert warm en droog is. In de Desert zul je dus minder last van condensatie hebben.

cornelis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door cornelis » di dec 25 2012 8:15 am

Beste Kirstent
Heb afgelopen jaar vele malen in Burgers Zoo gelopen (i.v.m.) jaarkaart en heb zelf D7000 met 70--200 2.8
In de Busch eventjes last ,in de dessert helemaal niet is droog en in de mangrove is de luchtvochtigheid het grootst.
Dus gewoon lekker nam Arnhem gaan en maak hele mooie foto,s
Kijk in de Busch ook veel in de lucht (vogels ) en in de planten.
prettige dag toegewenst.
gr. Cornelis.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di dec 25 2012 9:37 am

george013 schreef:@Kroontje,
Begin jij ook al?
Condensvorming is geen persoonlijke ervaring. Het is een natuurkundig gebeuren.
TS wil weten hoe ze daar mee om moet gaan.
George
Ik begin nergens aan ;)
Wilde alleen een uitleg over welles en nietes.
Maar weet al genoeg.

Verder heb ik ook nooit problemen gekregen toen ik nog met een D40x -55-200 rond liep.
Toen daar ook geen voorzorg maatregelen voor genomen, dus met de D7000 en 70-200 moet dat zeker goed gaan ;)

Kroontje

george013

Bericht door george013 » di dec 25 2012 10:54 am

Het gaat om het temperatuurverschil tussen je camera en de omgevingslucht in de bush. De busch heeft een constante temperatuur van tussen de 22 en 30 graden en een hoge luchtvochtigheid. http://www.burgerszoo.nl/ecodisplays/bush/landschap.
Hoe groter dat verschil, hoe groter de gevolgen. Remoss is daar eind mei geweest, ik ben daar begin maart geweest, en nu is het eind december.
Vocht op het glaswerk aan de buitenkant zal geen punt zijn. Maar is die camera door en door koud bijv. na een lange wandeling in een vriezende buitenlucht, dan is ook de binnenkant van de camera koud. Ga je een lens verwisselen in de bush, dan laat je warme en vochtige lucht toe in de koude camera en kun je condensering krijgen in de camera. Hetzelfde zou ook kunnen met zoomlenzen die buitenlucht gebruiken bij het zomen.

Het weten wat er gebeurt en kan gebeuren blijf ik belangrijker vinden dan adviezen van "daar heb je wel of geen last".

George

Kroontje

Bericht door Kroontje » di dec 25 2012 11:31 am

Dus men zal dan de camera na een wandeling in de koude lucht eerst een periode in een tas moeten doen om de temp verschillen op te vangen.

Kroontje

george013

Bericht door george013 » di dec 25 2012 11:41 am

Of in een plastiek tasje, gaat het sneller. Meeste cameratassen zijn meer isolerend. Cruciaal is dat de warme vochtige lucht niet de koude camera bereikt, en zeker niet de binnenkant..

Iedereen moet zelf zijn inschattingen maken. Een beetje kennis kan je daar behulpzaam bij zijn.

George

KirstenLindeboom

Bericht door KirstenLindeboom » di dec 25 2012 5:30 pm

Bedankt voor alle hulpzame reacties.
Ik vind het zeer leerzaam om dit te horen, ik ga jullie adviezen zeker meenemen en onthouden!
Nogmaals dank!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”