De juiste instelling voor een foto van een actieve hond
De juiste instelling voor een foto van een actieve hond
De omschrijving en titel zegt het al. Voor mijn D80 (de lens staat onder mijn post ook wel vermeld) ben ik op zoek naar de juiste instelling voor dit geheel. Ik neem aan dat hij op de sport stand moet staan en wat zijn daarvoor de juiste instellingen?
en moet ik hiervoor de camera met de hond meebewegen of juist stil houden? Heb haar tot nu toe namelijk stil laten staan maar juist de actie foto's zou ik zeer op prijs stellen.
Graag jullie mening en advies gevraagd.
Alvast bedankt.
en moet ik hiervoor de camera met de hond meebewegen of juist stil houden? Heb haar tot nu toe namelijk stil laten staan maar juist de actie foto's zou ik zeer op prijs stellen.
Graag jullie mening en advies gevraagd.
Alvast bedankt.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wij hebben deze functie onder de functie toets gezet anders als je snel moet reageren moet je er zo bij kunnen.
Je moet de AF-veldstand selecteren voor deze knop en bovenop je camera AF-C selecteren.
Als je de AF veldstand geselecteerd hebt op de functie toets is het een kwestie van knop indrukken en aan het achterste instelwiel draaien.
Heb je alle plusjes in beeld met een hokje om het centrale scherpstelveld veld dan staat je camera in een soort van "turbo"stand
En dan zou het goed moeten gaan
Groetjes Eelco
Oh ja, ben je klaar met je snelle opnames niet vergeten weer terug naar normaal zetten (gebeurd hier nog wel eens
)
Je moet de AF-veldstand selecteren voor deze knop en bovenop je camera AF-C selecteren.
Als je de AF veldstand geselecteerd hebt op de functie toets is het een kwestie van knop indrukken en aan het achterste instelwiel draaien.
Heb je alle plusjes in beeld met een hokje om het centrale scherpstelveld veld dan staat je camera in een soort van "turbo"stand
Groetjes Eelco
Oh ja, ben je klaar met je snelle opnames niet vergeten weer terug naar normaal zetten (gebeurd hier nog wel eens

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- EelcoD7100
- Forumlid
weinig meer aan te vullen op wat eelco zegt , inderdaad af-c stand en sportstand , wellicht iemand anders waar de hond naar toe moet rennen of mee moet spelen, baasje bijvoorbaat ergens verstoppen en zorgen dat de hond gefocusd is op het spel met de ander dan krijg je leuke foto's. Oh ja een snelle geheugenkaart is aan te raden en schiet in iedergaeval op RAW +JPEG BASIC dan heb je achteraf altijd nog een aanpassings mogelijkheid, zet je meter op matrix (dan meet hij op meer punten geloof ik) en pas van te voren je witbalans aan en zorg ervoor dat je totaal vrij kan bewegen en laad je accu's goed vol
Bedankt voor de reacties, ik zal de instellingen even uitproberen.
Morgen heb ik het echt nodig dus zal ik vandaag even gaat uittesten.
Voor zowel als mijn dochters als mijn hond neem ik altijd een positie die gelijk is aan hun dit maakt altijd mooie foto's.
Gisteren heb ik de SD Extreme III 2.0GB aangeschaft dus ook dat zit goed.
(tevens net volledig opgeladen)
Deze twee punten:
- zet je meter op matrix
- pas van te voren je witbalans aan
Zal ik even opzoeken in de handleiding hoe ik dit moet aanpassen. De rest heb ik al gevonden.
Nogmaals bedankt, uiteraard zijn meer tips altijd nog welkom.
Morgen heb ik het echt nodig dus zal ik vandaag even gaat uittesten.
Voor zowel als mijn dochters als mijn hond neem ik altijd een positie die gelijk is aan hun dit maakt altijd mooie foto's.
Gisteren heb ik de SD Extreme III 2.0GB aangeschaft dus ook dat zit goed.
(tevens net volledig opgeladen)
Deze twee punten:
- zet je meter op matrix
- pas van te voren je witbalans aan
Zal ik even opzoeken in de handleiding hoe ik dit moet aanpassen. De rest heb ik al gevonden.
Nogmaals bedankt, uiteraard zijn meer tips altijd nog welkom.
- EelcoD7100
- Forumlid
Net even met mijn dochter eendjes brood voeren, dus alle tips meegenomen en ingesteld. Aan de overkant van de vijver zag ik een hond met een takje rennen dus snel zoom en daarna klikken en langzaam volgen. Hier het restultaat en het begint er geloof ik wel een beetje op te lijken. Moet denk ik wel nog zelf veel leren om het goed te gebruiken.
(voor de duidelijkheid, dit is dus niet mijn hond.)
Morgen zal ik weer andere honden onder de loep nemen aangezien er dan een wedstrijd is dus zeker een goed moment om raak te schieten!)

(voor de duidelijkheid, dit is dus niet mijn hond.)
Morgen zal ik weer andere honden onder de loep nemen aangezien er dan een wedstrijd is dus zeker een goed moment om raak te schieten!)

Je kunt de camera ook meebewegen (meetrekken of pannen). Hieronder heb ik een poging gedaan maar het is niet helemaal gelukt.

Bevriezen is een andere mogelijkheid. (hele snelle sluitertijd)

Waarom probeer je niet te fotograferen op bijvoorbeeld de A stand. Jij bepaalt het diafragma en de camera pakt de juiste sluitertijd. Voor de tweede foto heb je een sluitertijd van 1/1000 nodig.

Bevriezen is een andere mogelijkheid. (hele snelle sluitertijd)

Waarom probeer je niet te fotograferen op bijvoorbeeld de A stand. Jij bepaalt het diafragma en de camera pakt de juiste sluitertijd. Voor de tweede foto heb je een sluitertijd van 1/1000 nodig.
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
He da's handig hoe zet je zoiets onder de functieknop. Ik fotografeer veel judosport en dan is het wel handig alle instellingen onder een knop te hebben...echt top.D-80's schreef:Wij hebben deze functie onder de functie toets gezet anders als je snel moet reageren moet je er zo bij kunnen.
Groetjes Eelco
Oh ja, ben je klaar met je snelle opnames niet vergeten weer terug naar normaal zetten (gebeurd hier nog wel eens)

Beide foto's iso 200.Nicole schreef:Ja die vind ik beide mooi!! Ik heb een hogere sluitertijd gebruikt 1/1600 dat is gewoon te veel. En iso 1000. Hoeveel iso zijn die van jou ?
Het verschil is het diafragma; de eerste is f29 ! met een sluitertijd van1/25
De tweede is op f4 met een sluitertijd van 1/1000.
Het iso is bedoeld om onder moeilijke lichtomstandigheden (donker) toch een acceptabele ( geen bewegingsonscherpte) sluitertijd te krijgen.
De kwaliteit van de foto wordt er echter niet beter op.(ruis)
Ik neem altijd een zo laag mogelijk iso die ik nog kan combineren met een redelijke sluitertijd.
1000 iso met 1/1600 sluitertijd is hoog. Het iso getal had hier omlaag gekund. Wat was trouwens je diafragma en brandpuntafstand ? Het diafragma heeft ook grote invloed op de sluitertijd.