Ervaring met de 28mm f/1.8G
- Bruud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ervaring met de 28mm f/1.8G
Beste forumleden.
Ben momenteel driftig aan het sparen voor een D600. Dat lijkt me een aardige verbetering tov mijn D200
Op dit moment heb ik een aantal objectieven die FX geschikt zijn: Nikon 50mm 1.4G, Nikon 80-200 2.8AF (zonder D) en de Tokina 100mm 2.8 Macro. Voor de groothoek gebruik ik nu op mijn D200 de 18-200VR. Daar heb ik voor mijn toekomstige camera dus een vervanger voor nodig.
De veel geprezen 24-70 f/2.8 vind ik vooralsnog te duur en te zwaar/te groot.
Ik heb mijn oog dan ook laten vallen op de 28mm f/1.8G. Vind de prijs nogal stevig voor een plastic lens, maar voor mij ‘belangrijke’ features zijn:
lichtsterk, relatief goede bokeh voor een groothoek, en een minimale focusafstand 0,25m (1:4.5).
Mijn vraag is; hoe zijn de ervaringen met deze lens, en zijn er ervaringen met alternatieven uit het AF-D segment (bijvoorbeeld de 24mm 2.8 )? Dat kan 2e hands wel interessant zijn, maar ik lees daar nogal wisselende berichten over. Dus als er iemand ervaringen wilt delen…….
Groet
Ruud
Ben momenteel driftig aan het sparen voor een D600. Dat lijkt me een aardige verbetering tov mijn D200
Op dit moment heb ik een aantal objectieven die FX geschikt zijn: Nikon 50mm 1.4G, Nikon 80-200 2.8AF (zonder D) en de Tokina 100mm 2.8 Macro. Voor de groothoek gebruik ik nu op mijn D200 de 18-200VR. Daar heb ik voor mijn toekomstige camera dus een vervanger voor nodig.
De veel geprezen 24-70 f/2.8 vind ik vooralsnog te duur en te zwaar/te groot.
Ik heb mijn oog dan ook laten vallen op de 28mm f/1.8G. Vind de prijs nogal stevig voor een plastic lens, maar voor mij ‘belangrijke’ features zijn:
lichtsterk, relatief goede bokeh voor een groothoek, en een minimale focusafstand 0,25m (1:4.5).
Mijn vraag is; hoe zijn de ervaringen met deze lens, en zijn er ervaringen met alternatieven uit het AF-D segment (bijvoorbeeld de 24mm 2.8 )? Dat kan 2e hands wel interessant zijn, maar ik lees daar nogal wisselende berichten over. Dus als er iemand ervaringen wilt delen…….
Groet
Ruud
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Ervaring met de 28mm f/1.8G
Ik heb alleen ervaring met de 28 1.4 en dat is best een fijn ding
Het duurde wel even voordat ik hem goed kon gebruiken maar groothoek lichtsterkte is erg fijn en het is denk ik nu het objectief dat ik het langste heb en het zal waarschijnlijk de laatste zijn die ik wegdoe.
Dit objectief is tamelijk zacht bij 1.4 wat snel oplost bij 1.6 - 1.8

Het duurde wel even voordat ik hem goed kon gebruiken maar groothoek lichtsterkte is erg fijn en het is denk ik nu het objectief dat ik het langste heb en het zal waarschijnlijk de laatste zijn die ik wegdoe.
Dit objectief is tamelijk zacht bij 1.4 wat snel oplost bij 1.6 - 1.8
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Bruud
- Forumlid
- Contacteer:
Heeft er dan helemaal niemand ervaring met dit objectief?
Dan lijkt het erop dat ik het ding maar moet aanschaffen en zelf op mijn draadje reageer ....
R
Dan lijkt het erop dat ik het ding maar moet aanschaffen en zelf op mijn draadje reageer ....
R
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik heb 'm onlangs tijdens de NCN glasdag even op mijn camera gehad. Op zich een prima ding, maar kon me niet echt overtuigen. De autofocus is niet echt vlot viel me nog op. De vraagprijs is op zich begrijpelijk en goed, maar ik zou het er niet voor over hebben. Maar als je iets lichtsterks zoekt in dit bereik dan ken ik feitelijk geen alternatief.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Eens met Patrick,
Het is een lens voor een beperkte doelgroep, en pas in 2012 verschenen.
Vlak in de buurt zitten de 1.4 van 24 en 35 mm, met een professioneel prijskaartje.
Voor DX gebruikers is er de 35 1.8 G lens.
Personen die zo gelukkig zijn dat ze een 28 1.4 AF-D hebben (ook professioneel geprijsd en niet meer nieuw leverbaar) doen die niet weg.
Voor kamera's met een ingebouwde scherpstelmotor kan je de wat oudere 2.8 en 2.0 lenzen van 28 of 35 mm overwegen.
Groeten, Gijs (bezit diverse lenzen in dat bereik en kijkt niet om naar deze nieuwkomer)
Het is een lens voor een beperkte doelgroep, en pas in 2012 verschenen.
Vlak in de buurt zitten de 1.4 van 24 en 35 mm, met een professioneel prijskaartje.
Voor DX gebruikers is er de 35 1.8 G lens.
Personen die zo gelukkig zijn dat ze een 28 1.4 AF-D hebben (ook professioneel geprijsd en niet meer nieuw leverbaar) doen die niet weg.
Voor kamera's met een ingebouwde scherpstelmotor kan je de wat oudere 2.8 en 2.0 lenzen van 28 of 35 mm overwegen.
Groeten, Gijs (bezit diverse lenzen in dat bereik en kijkt niet om naar deze nieuwkomer)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb hem nu een paar maanden en gebruik hem op de D600.
Beeld kwaliteit is uitstekend. Ook bijzonder goed bruikbaar bij de grote openingen.
Autofocus is op de D600 snel genoeg voor het doorsnee reportagewerk. Met name door de korte insteltraject.
Bouwkwaliteit is boven gemiddeld en vergelijkbaar met de 50mm 1.4G.
Enige minpunt volgens sommigen is een kleine speling in de schroefgang bij handmatig scherpstellen.
Ik heb daar overigens geen hinder van.
Van door anderen opgemerkte focus shift heb ik niets kunnen vaststellen.
Voor mij een top objectief dat zeer goed aansluit bij de 50mm standaard.
Beeld kwaliteit is uitstekend. Ook bijzonder goed bruikbaar bij de grote openingen.
Autofocus is op de D600 snel genoeg voor het doorsnee reportagewerk. Met name door de korte insteltraject.
Enige minpunt volgens sommigen is een kleine speling in de schroefgang bij handmatig scherpstellen.
- Bruud
- Forumlid
- Contacteer:
Dank je,Hasselbox schreef:Ik heb hem nu een paar maanden en gebruik hem op de D600.
verwacht het objectief+D600 binnenkort in mijn bezit te hebben...
Groet
Ruud
- Bruud
- Forumlid
- Contacteer:
Hierbij 2 plaatjes gemaakt met de 28mm 1.8G, met zeer verschillende instellingen.

close up met diafragma f3.3. (gecropt) Vind de achtergrond bij f3.3 wat onrustig vergeleken met f1.8 (geen voorbeeld van geplaatst), Iha best wel een fraaie bokeh.

en een nachtfoto met geknepen diafragma.

close up met diafragma f3.3. (gecropt) Vind de achtergrond bij f3.3 wat onrustig vergeleken met f1.8 (geen voorbeeld van geplaatst), Iha best wel een fraaie bokeh.

en een nachtfoto met geknepen diafragma.
- a90
- Forumlid
Ha wat leuk, een plaatsgenoot.
Die Calatrava staat er prima op zo en voor de rest is een lichtsterke groothoek best wel wennen. Met mijn 28 1.4 was ik ook zo maar geen vriendjes maar het groeit vanzelf aan je.
Die Calatrava staat er prima op zo en voor de rest is een lichtsterke groothoek best wel wennen. Met mijn 28 1.4 was ik ook zo maar geen vriendjes maar het groeit vanzelf aan je.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- Bruud
- Forumlid
- Contacteer:
Ben er snel aan gewend geraakt.. Vind het een superding. Je kiunt erg dicht op je onderwerp kruipen, wat tot interessante perspectieven kan leiden.a90 schreef:Ha wat leuk, een plaatsgenoot.
Heb er een avondserie mee geschoten in Amsterdam, en is bijna niet van de camera afgeweest. zie hier de plaatjes met de 28mm (behalve de opname met het fietsstuur, die is met 50mm 1.4 gemaakt)
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=44808
Groet van een importVenneper