Welke zou je kiezen: 105mm VR of 105mm DC?
- Henri
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Welke zou je kiezen: 105mm VR of 105mm DC?
Als jullie voor de keuze stonden, welke zou je dan kiezen?
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Welke zou je kiezen: 105mm VR of 105mm DC?
Beste Henk,
Het zijn twee volstrekt verschillende beestjes, de brandpuntafstand is de enige overeenkomst.
Groeten, GIjs
Het zijn twee volstrekt verschillende beestjes, de brandpuntafstand is de enige overeenkomst.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Moderator
- Contacteer:
Vraag valt niet te beantwoorden als je niet opgeeft voor welk doel en aan welke eigenschappen je belang hecht.
- Jasper
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als het niet voor macro is : de dc
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Zo, daar zitten we op 2e kerstdag met z'n drieën tegelijk te typen.. :mrgreen:
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
Als ik een macro(micro) objectief zocht in dit bereik, ging ik voor de Tamron 90mm. En zocht ik een portret(achtig) semi-tele objectief, dan ging ik voor de 135mm DC. 

- Robin
- Forumlid
Henri,
Wat is het onderwerp wat je er over het algemeen gaat fotograferen met het objectief?
Heb ze beide gehad, het zijn erg verschillende objectieven met zeer verschillende eigenschappen.
Wat is het onderwerp wat je er over het algemeen gaat fotograferen met het objectief?
Heb ze beide gehad, het zijn erg verschillende objectieven met zeer verschillende eigenschappen.
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
- Henri
- Forumlid
Ik heb de 105 VR in eerste instantie gekocht voor macro-werk, maar ik merk dat ik al een tijd geen macro meer doe (heb ook de AFS 60mm micro)
Heb mijn kleindochter mee gefotografeerd, schitterende scherpe opnamen mee gemaakt. Heb zo'n idee dat de 105 DC hier meer voor geknipt is.
Ik kan een 105DC overnemen voor een goede prijs en zit dus een beetje in dubio of ik over zal stappen, vandaar mijn vraag.
Heb mijn kleindochter mee gefotografeerd, schitterende scherpe opnamen mee gemaakt. Heb zo'n idee dat de 105 DC hier meer voor geknipt is.
Ik kan een 105DC overnemen voor een goede prijs en zit dus een beetje in dubio of ik over zal stappen, vandaar mijn vraag.
D500 + D750 // Tamron 24-70mm f/2.8 VC + Sigma 35mm fl/1.4 Art + AFS VR 105mm f/ 2.8G ED micro + AF-S 70-200mm f/2.8G ED VRII + AF-S 200-500mm, etc.etc.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Als je al een 105VR hebt zou ik niet overstappen.Henri schreef:Ik heb de 105 VR in eerste instantie gekocht voor macro-werk, maar ik merk dat ik al een tijd geen macro meer doe (heb ook de AFS 60mm micro)
De VR is toch wat meer all-round, afhankelijk van de gebruikte camera zal de AF iets sneller, maar voornamelijk stiller zijn. En hij heeft VR.
De 105 DC heeft natuurlijk een prachtige Bokeh, en is een stop lichtsterker, maar het is een heel ander soort lens, waar je echt mee moet leren werken, en niet zo'n eenvoudige alleskunner als de 105VR.
Ik heb zelf de 135DC, een prachtlens, en zou er best een 105 bij willen hebben.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik weet niet hoe jong je kleindochter is maar ik ga er voor het gemak maar van uit dat ze de voordelen van de jeugd heeft, dus een egale huid met weinig oneffenheden en rimpels. Dan moet het ook met de 105 VR, zeker in combinatie met enige nabewerking of aangepaste camerainstellingen mogelijk zijn prima foto's te maken zonder de noodzaak van de 105 DC. Dat gezegd hebbende moet ook opgemerkt worden dat de DC geoptimaliseerd is voor portretten. Met name de weergave van huid is heel mooi met dit objectief. De VR zal als macro objectief iets scherper en minder vergevingsgezind weergeven. Hier een link naar een set foto's gemaakt met de DC http://www.flickr.com/photos/lucdeschep ... 103356213/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henri
- Forumlid
Forumleden, dank voor jullie reacties!
Waar het mij om gaat, is dat de 105 VR uiteindelijk voor algemene fotografie de voorkeur verdient.
Je zou bijna zeggen als het om portretfotografie gaat, zou het meer gaan om de keuze tussen de 105 DC en de 85 f/1.4.
Waar het mij om gaat, is dat de 105 VR uiteindelijk voor algemene fotografie de voorkeur verdient.
Je zou bijna zeggen als het om portretfotografie gaat, zou het meer gaan om de keuze tussen de 105 DC en de 85 f/1.4.
-
- Moderator
- Contacteer:
In algemene zin lijkt mij dat terecht.Henri schreef:Forumleden, dank voor jullie reacties!
- Léon Obers
- Forumlid
Je kunt die dan toch gewoon aanschaffen? Kijken wat het je brengt en dan nog besluiten of je de Micro Nikkor 105 verkoopt of deze 105 DC.Henri schreef: Ik kan een 105DC overnemen voor een goede prijs en zit dus een beetje in dubio of ik over zal stappen, vandaar mijn vraag.
Omdat het om een 2e hands exemplaar gaat, zul je die voor ongeveer dezelfde prijs weer kwijt kunnen als je die opnieuw verkoopt.
De afschrijving binnen een korte periode is in ieder geval zodanig weinig, dat het het proberen meer dan waard is IMO.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
... Of natuurlijk de combinatie van de 85/1.4 en de 135 dc 
Nu nog mijn vrouw overtuigen.

Nu nog mijn vrouw overtuigen.
- Johan v. V.
- Clublid
Sterkte. We leven met je mee!JanJacob schreef:Nu nog mijn vrouw overtuigen.

Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.