E en F lenzen
E en F lenzen
Ik heb enkele Nikon series E lenzen. Nu wil ik daar een adapter voor aanschaffen, maar kom vaak uit bij "F" vatting. Wat is het verschil tussen "E" en "F" 

Re: E en F lenzen
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount" onclick="window.open(this.href);return false;
Series E — A line of lower-cost lenses manufactured during the 1980s for Nikon's amateur SLRs. They sacrificed some construction quality and employed simpler optical designs. All were specified as AI-S, but not branded Nikkor, instead carrying the text "Nikon Lens Series E."
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nikon E-serie objectieven zijn, met enkele beperkingen (afhankelijk van de body), zonder adapter bruikbaar op de digitale Nikon DX en FX camera's.yellowood schreef:Ik heb enkele Nikon series E lenzen. Nu wil ik daar een adapter voor aanschaffen, maar kom vaak uit bij "F" vatting. Wat is het verschil tussen "E" en "F"
Op welke camera wil je objectieven gebruiken?
Jur
Nikon E = Nikon AI-S Nikkor.
Past op iedere Nikon spiegelreflex van na 1959.
Alleen bij sommige, goedkopere, nieuwere DSLR's geen behoorlijke lichtmeterkoppeling.
Valt met enig fotografisch inzicht uitstekend mee te werken.
Past op iedere Nikon spiegelreflex van na 1959.
Alleen bij sommige, goedkopere, nieuwere DSLR's geen behoorlijke lichtmeterkoppeling.
Valt met enig fotografisch inzicht uitstekend mee te werken.
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Google is zo handig......
http://photographylife.com/use-nikon-lenses-canon-dslr" onclick="window.open(this.href);return false;
Rest mag je zelf naar op zoek yellowood.
Peter
http://photographylife.com/use-nikon-lenses-canon-dslr" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter
Bijna leeg hier....
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
yellowood schreef:Op een Canon 20D
http://www.cameraquest.com/aidaiais.htm#AIS" onclick="window.open(this.href);return false; Betterstrangeartefact schreef:Google is zo handig......
Peter
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Adapter op ebay
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Ik dacht dat het een eenvoudige vraag was: Wat is het verschil tussen "E" en "F" lenzen?
- Robin
- Forumlid
Je antwoord is al gegeven toch?yellowood schreef:Ik dacht dat het een eenvoudige vraag was: Wat is het verschil tussen "E" en "F" lenzen?
Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Tjonge... 
Het zijn allemaal lenzen met een F-vatting, ook de E serie lenzen. Kortom appels en peren.

Het zijn allemaal lenzen met een F-vatting, ook de E serie lenzen. Kortom appels en peren.
Wat begreep je niet aan de gegeven links dan? Of was je gewoon te lui om te lezen?
Wat ik bedoelde: Waarom al die links?
Een eenvoudig antwoord als: "Er is geen verschil tussen een E en F vatting" was voldoende geweest.
Een eenvoudig antwoord als: "Er is geen verschil tussen een E en F vatting" was voldoende geweest.
Maar dat verkeerde antwoord verzin je nu zelf. Want dat slaat de plank mis. Een E-serie lens heeft helemaal niet zoiets als een E-vatting maar heeft gewoon een F-vatting. (Ik geloof niet eens dat er zoiets bestaat als een E-vatting.) Niet zo gek dus dat dat antwoord niet gegeven werd.
En wat "al die links" betreft. De eerste laat zien (als je even de moeite neemt om het te lezen) waar de E op slaat en waar de F op slaat en wat het verband ertussen is. En de tweede link helpt je nog een stap verder door duidelijkheid te geven over de mogelijkheden die er zijn om een lens met F-vatting op een Canon te gebruiken. En dan worden er nog een paar links gegeven om zo'n ding te kopen.
Lijkt me dat je tot in de puntjes bediend wordt daarmee.
En wat "al die links" betreft. De eerste laat zien (als je even de moeite neemt om het te lezen) waar de E op slaat en waar de F op slaat en wat het verband ertussen is. En de tweede link helpt je nog een stap verder door duidelijkheid te geven over de mogelijkheden die er zijn om een lens met F-vatting op een Canon te gebruiken. En dan worden er nog een paar links gegeven om zo'n ding te kopen.
Lijkt me dat je tot in de puntjes bediend wordt daarmee.

-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Y,
Nogmaals, kort
Iedere E lens is een F lens, wat niet voorkomt dat liefhebbers niet dood gezien willen worden met een E lens.
Net als G lenzen hadden ze verboden moeten worden, een serie budget lenzen uit de jaren 1970.
Groeten, Gijs
Nogmaals, kort
Iedere E lens is een F lens, wat niet voorkomt dat liefhebbers niet dood gezien willen worden met een E lens.
Net als G lenzen hadden ze verboden moeten worden, een serie budget lenzen uit de jaren 1970.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)