E en F lenzen

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: E en F lenzen

Bericht door Frank Roelofs » za dec 29 2012 10:05 pm

gijs sandberg schreef:Beste Y,
Nogmaals, kort
Iedere E lens is een F lens, wat niet voorkomt dat liefhebbers niet dood gezien willen worden met een E lens.
Net als G lenzen hadden ze verboden moeten worden, een serie budget lenzen uit de jaren 1970.
Groeten, Gijs
Toch klopt dit niet helemaal.
De E objectieven lijn was inderdaad een goedkopere lijn naast de Ai-s objectieven. Meer bedoelt voor de EM en FG(20) camera's. Geen multicoating maar zeker geen slechte objectieven.
Ook een (groot) verschil: er zit geen vorkje op.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za dec 29 2012 10:12 pm

Neem Gijs niet te serieus, met die Nikon Series E - die de naam Nikkor niet mochten dragen en daardoor ten onrechte door zogenaamde kenners niet serieus werden genomen - is optisch niets mis en kun je op digitale camera's nog aardige foto's maken.

Nikon Series E 75-150mm f/3.5 @ 150mm & f/3.5
Afbeelding

Maar misschien zie ik het teveel door een roze bril - Nikon Series E 100mm f/2.8 @ f/2.8
Afbeelding
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Milo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Milo » za dec 29 2012 10:59 pm

De 100mm E vind ik nog wel de beste E serie lens, de rest vind ik persoonlijk ook niet zo boeiend. Heb naar mijn weten alle primes gehad 28,35,50,100,135 en enkel de 100mm vind ik noemenswaardig. (MF) zoomlenzen hoeft van mij al helemaal niet.
Wat allemaal niet wegneemt dat de goedkope plastic bouw van de E serie-lijn erg teleurstellend is.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za dec 29 2012 11:15 pm

Frank R schreef: De E objectieven lijn was inderdaad een goedkopere lijn naast de Ai-s objectieven. Meer bedoelt voor de EM en FG(20) camera's. Geen multicoating
Zelfs dat is niet altijd het geval. Ik heb een 75-10mm E zoomlens met multi-coating. Ze zijn ook niet altijd van plastic. Zie ook bericht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 84#p167884" onclick="window.open(this.href);return false;

De kwaliteit kan ook erg goed meekomen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 03#p355003" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik gebruik(te) dat 75-150mm zoomlensje geregeld bij productfotografie om de handigheid als zoom en er bij productfotografie standaard toch al manueel wordt scherp gesteld.
Zie o.a.: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28#p412228" onclick="window.open(this.href);return false;
De opnamen van die vergrotingslenzen zijn gemaakt met de Nikkor E 75-150mm:
Vriendelijke groet, Léon Obers

yellowood

Bericht door yellowood » zo dec 30 2012 10:14 am

iJoost schreef:Maar dat verkeerde antwoord verzin je nu zelf. Want dat slaat de plank mis. Een E-serie lens heeft helemaal niet zoiets als een E-vatting maar heeft gewoon een F-vatting. (Ik geloof niet eens dat er zoiets bestaat als een E-vatting.) Niet zo gek dus dat dat antwoord niet gegeven werd.

En wat "al die links" betreft. De eerste laat zien (als je even de moeite neemt om het te lezen) waar de E op slaat en waar de F op slaat en wat het verband ertussen is. En de tweede link helpt je nog een stap verder door duidelijkheid te geven over de mogelijkheden die er zijn om een lens met F-vatting op een Canon te gebruiken. En dan worden er nog een paar links gegeven om zo'n ding te kopen.

Lijkt me dat je tot in de puntjes bediend wordt daarmee. ;-)

Waarvoor mijn dank !

annoh

Bericht door annoh » vr jan 25 2013 1:13 pm

Er is een E lens waarvan ik het betreur dat die nooit ge-update is. namelijk de 70-150 mm 3.5. Optisch erg goed en lekker compact gebouwd. Misschien is de 70-200 4.0 de opvolger geworden??

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”