D800 of frituurpan?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D800 of frituurpan?

Bericht door PanzerFaustNL » vr dec 28 2012 5:07 pm

John Jansen schreef:
D. Haaksma schreef:
John Jansen schreef:Helaas is mijn optimisme voor niets geweest,de D800E inmiddels al weer twee weken in Beverwijk.olie druppels op de sensor,waarschijnlijk ingebrand want ze wachten op een onderdeel (sensor?) dramatisch jaar geweest eerst begin dit jaar pech met mijn sluiter van de D300 (vernieuwd) camera 4 weken weg daarna rubber van grip liet los week weg. mijn 500mm kort na aanschaf VR functie naar de knoppen objectief 8!!!!!! weken weg.Nieuwe D800E na 4 maanden ook richting Beverwijk hoe lang gaat dit nu weer duren? Het vertrouwen in Nikon begint af te brokkelen.
:shock:
Dan kan ik mij de laatste zinsnede wel voorstellen.
Ik hoop voor jou dat dit laatste probleem is, je hebt je portie wel gehad met Nikon.
Mij hoor je niet gauw klagen want ik weet dat er mensenwerk mee gemoeid is maar wat mij het meeste stoort
is dat ik vind dat er weinig coulance is ten opzichte van nieuwe producten naar de klant toe. Ze weten dat er ondeugdelijk spul tussenzit los dit op door het om te ruilen voor een nieuw produkt,zo gaat het in mijn bedrijf tenminste, houd je wel de klant te vriend. Nu heb je in feite een gerepareerd toestel, dat, wil je hem verkopen er toch een smet op ligt. Sorry Nikon een heel groot min punt.
Ach dit heb je bij alle merken. Was laatst een Sigma SD-9 bij iemand aan het ophalen en die man was Minolta fan van het eerste uur en die klaagde dat Sony camera's al uit elkaar vielen als je er naar wees en dat de Sony klantenservice nou niet je van het zijn. Vooral de Sony A100 was een camera die van glas was gemaakt. De Canon 5D mk III met zijn lichtlek problemen en ga zo maar door.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » vr dec 28 2012 7:06 pm

PanzerFaustNL schreef:Ach dit heb je bij alle merken.
Wat wil je hiermee nu zeggen? Dat we het maar moeten accepteren?

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » vr dec 28 2012 7:17 pm

lock schreef:
PanzerFaustNL schreef:Ach dit heb je bij alle merken.
Wat wil je hiermee nu zeggen? Dat we het maar moeten accepteren?
Nee, dat we bij Nikon moeten blijven aandringen op het leveren van kwaliteit en een goede nacontrole. Maar dat het switchen van merk niet moet plaatsvinden op technisch ongemak, want dat heb je bij alle merken.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » vr dec 28 2012 8:51 pm

Nikon Japan luistert niet. Nikon NL doet zijn best, maar zij zijn met handen en voeten gebonden.

Of andere merken evenveel problemen waag ik te betwijfelen. Sony heeft recentelijk alleen het probleem gehad met de tik tijdenss het filmen op de 5N. Volgens mij is dat nooit opgelost. Van Pentax weet ik dat de K-5 bij lamplicht nauwelijks scherpstelde. Dat is later toen het probleem onderzocht was wel opgelost. De nieuwe K5-II heeft het probleem niet meer.
De recente ontwikkelingen bij Canon gaan voor mijn gevoel eerder de andere kant. Daar is het probleem met de lichtlek eerst provisorisch en later in de fabriek goed opgelost. En Canon draaide niet om de feiten heen. Het erkende het en loste het op.

De D7000 had een oliespetterprobleem. Zijn FX broer, de D600 heeft ook een 'niet bestaand/erkend spetterprobleem'. Bovendien trekt het opzichtig veel stof aan en kent het mechanische problemen die de werking van het spiegelmechanisme beinvloedt. Het laatste wordt door weinig mensen herkent, wat zou dus kunnen wijzen op een geisoleerd probleem. Maar als het voorkomt lost Nikon het niet op (helaas eigen ervaring). De D4/D800 heeft een voor dit geld onwaardig lcd-scherm als die op 100% wordt bekeken, en samen met de D600 heeft men zonder de potentiele kopers voor te lichten het principe van scherpstelprioriteit in het putje gegooid. En dan komt nog het linker AF-sensor verhaal. Nergens vind je een officieel standpunt uit Japan dat het probleem bestaat. Geloof mij, het bestaat. Zelfs Nikon NL weet dit...

Om te voorkomen dat je D800 met een defekte linker AFsensor zit opgescheept is er een oplossing: bestel er twee (via internet) en stuur de defekte gewoon terug want er is eraltijd wel één goed ! En dit wordt gedaan in een markt die een paar zo groot is als de Nederlandse !
Je kunt je rustig afvragen of Nikon de klant wel serieus neemt. Ze zijn gewoon teveel bezig met verkoopvolume en vooruitlopen op de concurrentie zonder van hun fouten te leren. Dat gaat een keer tegen hen keren.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr dec 28 2012 11:13 pm

lock schreef:Nikon Japan luistert niet. Nikon NL doet zijn best, maar zij zijn met handen en voeten gebonden.
(...)
Je kunt je rustig afvragen of Nikon de klant wel serieus neemt. Ze zijn gewoon teveel bezig met verkoopvolume en vooruitlopen op de concurrentie zonder van hun fouten te leren. Dat gaat een keer tegen hen keren.
Dat heerst helaas bij veel Oost-Aziatische bedrijven: navelstaren, oordopjes en oogkleppen. Buitenlandse vestigingen mogen alleen regels uitvoeren. Meedenken en initiatief worden niet aangemoedigd.
In Korea nog wat sterker. Maar ook daar lang niet bij allemaal.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » za dec 29 2012 12:33 am

robcctje schreef:
jvdk schreef:
ElRonno schreef:Ja, en daarom moet er dus beter getest worden aan het einde van de productielijn. Een aardbeving is geen excuus.
Bedrijfstechnisch is het veel goedkoper om die paar camera's met te veel olie te herstellen dan om alle camera's extra te controleren.
Dat kan wel zo wezen,maar de klant is weer de.....

Ik zie het ook in de auto industrie dat men zo denkt,en later lopen zeuren dat de verkopen terug lopen.
Men betaalt er een hoop geld voor en verwacht dan ook iets goeds,en niet om de have klap terug te moeten met een olie vlek.

Gr Rob
Dat is nou net het probleem, de klant wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten..... En daardoor is time to market tegenwoordig veel belangrijker dan kwaliteit. Bij de jeugd, maar zeker ook in de nieuwe groeimarkten (denk China en India) wordt het geaccepteerd dat een apparaat problemen heeft. Dat werkt door in de rest van de wereldmarkt. Dit wordt veel meer door de consument gestuurd dan je zou verwachten.
Spul waarmee je foto's maakt...

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » za dec 29 2012 8:15 am

lock schreef:
Om te voorkomen dat je D800 met een defekte linker AFsensor zit opgescheept is er een oplossing: bestel er twee (via internet) en stuur de defekte gewoon terug want er is eraltijd wel één goed ! En dit wordt gedaan in een markt die een paar zo groot is als de Nederlandse !
:shock:
De body die je terug stuurt wordt vervolgens weer als nieuw afgeleverd. Zodat je na een tijd vier D800's moet bestellen om er één goede uit te halen?
Strak plan. :twisted:

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » za dec 29 2012 2:39 pm

D. Haaksma schreef: De body die je terug stuurt wordt vervolgens weer als nieuw afgeleverd. Zodat je na een tijd vier D800's moet bestellen om er één goede uit te halen?
Strak plan. :twisted:
Haaksma, ik ben het met je eens. Want zo werkt het inderdaad. Maar zeg nou zelf, de klant vraagt toch niet om slechte apparatuur ? En al helemaal niet voor deze prijs. De enige die hier schuldig aan is is Nikon Japan zelf. Zij gooien slecht spul op de markt en laten de klanten zwemmen.

In tegenstelling tot de Aziatische groeimarkten (zie opmerking ReneG) zijn de mensen in de landen waar een economische crisis heerst niet zomaar meer bereid om een duur apparaat te kopen. Het gaat hier steeds vaker ten koste van iets anders. Je kunt zo'n keus makkelijker accepteren als de koop zijn prijs waarmaakt. Andersom wordt het gewoon niet meer geaccepteerd. En dat is maar goed ook.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo dec 30 2012 1:04 am

Helemaal met Lock eens!

Jaap
die intussen wel een (tot dusver) probleemloze D800 gescoord heeft... :oops:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

pjotrgj1943

Bericht door pjotrgj1943 » zo dec 30 2012 2:50 pm

Zoals ik feitelijk al betoogde in mijn draadje D800 prijsval doet Nikon vanalles behalve zorgen voor het op de markt brengen van volwassen, foutvrije producten. Ik bedoel hier niet mee dat er nooit iets mis mag zijn met een nieuw product, maar wel dat een nieuwe camera zoals de D800 en ook D600 geen ernstige problemen mogen geven.
De enige manier om Nikon te dwingen naar de kopers, zeker die in Europa en de USA, te luisteren is om bij het uitbrengen van een nieuw model niet direct blind naar een dealer te rennen en te kopen, maar eerst de diverse testen en berichten op ons bekende websites af te wachten. Zijn er dan meer dan kleine problemen dan gewoon niet kopen totdat Nikon e.e.a. adequaat heeft opgelost. Wedden dat Nikon dan wel reageert.
De kopers hebben veel meer macht dan Nikon denkt, zij moeten zich hiervan alleen meer bewust worden en ernaar handelen.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo dec 30 2012 2:57 pm

pjotrgj1943 schreef:Zoals ik feitelijk al betoogde in mijn draadje D800 prijsval doet Nikon vanalles behalve zorgen voor het op de markt brengen van volwassen, foutvrije producten. Ik bedoel hier niet mee dat er nooit iets mis mag zijn met een nieuw product, maar wel dat een nieuwe camera zoals de D800 en ook D600 geen ernstige problemen mogen geven.
De enige manier om Nikon te dwingen naar de kopers, zeker die in Europa en de USA, te luisteren is om bij het uitbrengen van een nieuw model niet direct blind naar een dealer te rennen en te kopen, maar eerst de diverse testen en berichten op ons bekende websites af te wachten. Zijn er dan meer dan kleine problemen dan gewoon niet kopen totdat Nikon e.e.a. adequaat heeft opgelost. Wedden dat Nikon dan wel reageert.
De kopers hebben veel meer macht dan Nikon denkt, zij moeten zich hiervan alleen meer bewust worden en ernaar handelen.

Helemaal mee eens. Maar kijk eens hoeveel D800's en D600's al aangeschaft door forumleden?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

pjotrgj1943

Bericht door pjotrgj1943 » zo dec 30 2012 3:31 pm

chip54

ik schat dat al veel NCN-leden/forumgebruikers een D800(E)/D600 hebben gekocht. Er zijn ook al behoorlijk wat klachten gemeld. Daarnaast heeft een aantal misschien wel een probleemcamera, maar dit nog niet gemerkt/gemeld. Zelf heb ik onlangs ook de D800 gekocht. Ook ik zou wellicht nog langer hebben kunnen wachten.
Overigens krijg ik, gezien de topics op diverse Nikonsites/fora de indruk dat, zodra er geruchten zijn dat Nikon een nieuwe spiegelreflex gaat uitbrengen, de Nikon gebruikers elkaar gek maken en allerlei superlatieven opsommen om vervolgens zodra de body er is deze te kopen nog voordat er een eerste test is gepubliceerd. Ook valt mij op dat de testmethodes niet volmaakt genoeg zijn nu veel testers op geen enkele wijze kenbaar hebben gemaakt dat de D800 een AF-probleem heeft. Mogelijk omdat Nikon geselecteerde bodies aan de testers heeft geleverd, mogelijk omdat testers Nikon niet tegen de schenen willen schoppen.
Het is te danken aan enkele kritische Nikon testers/gebruikers/publicisten met kennis van zaken dat dergelijke problemen worden ontdekt en bekend gemaakt. Gezien de praktijk zou Nikon zelf dit nooit openbaar hebben gemaakt.
Nikongebruikers moeten kennelijk Nikon duidelijk maken dat wat zij doen echt niet kan.
Ik zeg dit niet als nieuwe Nikongebruiker. Ben ruim 40 jaar Nikongebruiker, zal niet snel naar een ander merk overstappen, maar wel voorzichtiger zijn met nieuwe aankopen en deze zonodig afblazen.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo dec 30 2012 3:46 pm

Zoals al eerder gezegd, ben het met je eens......
Fotografeer intussen ook al een jaar of 35 met Nikon.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Meesterbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Meesterbas » zo dec 30 2012 3:52 pm

Kopers hebben bij het uitbrengen van een nieuw product zeker macht, maar men zal dan wel gezamenlijk en onderling gecoördineerd moeten optreden. Dat gaat niet gebeuren.
http://www.basphotonic.nl" onclick="window.open(this.href);return false; | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo dec 30 2012 4:08 pm

pjotrgj1943 schreef:chip54

ik schat dat al veel NCN-leden/forumgebruikers een D800(E)/D600 hebben gekocht. Er zijn ook al behoorlijk wat klachten gemeld. Daarnaast heeft een aantal misschien wel een probleemcamera, maar dit nog niet gemerkt/gemeld. Zelf heb ik onlangs ook de D800 gekocht. Ook ik zou wellicht nog langer hebben kunnen wachten.
Overigens krijg ik, gezien de topics op diverse Nikonsites/fora de indruk dat, zodra er geruchten zijn dat Nikon een nieuwe spiegelreflex gaat uitbrengen, de Nikon gebruikers elkaar gek maken en allerlei superlatieven opsommen om vervolgens zodra de body er is deze te kopen nog voordat er een eerste test is gepubliceerd. Ook valt mij op dat de testmethodes niet volmaakt genoeg zijn nu veel testers op geen enkele wijze kenbaar hebben gemaakt dat de D800 een AF-probleem heeft. Mogelijk omdat Nikon geselecteerde bodies aan de testers heeft geleverd, mogelijk omdat testers Nikon niet tegen de schenen willen schoppen.
Het is te danken aan enkele kritische Nikon testers/gebruikers/publicisten met kennis van zaken dat dergelijke problemen worden ontdekt en bekend gemaakt. Gezien de praktijk zou Nikon zelf dit nooit openbaar hebben gemaakt.
Nikongebruikers moeten kennelijk Nikon duidelijk maken dat wat zij doen echt niet kan.
Ik zeg dit niet als nieuwe Nikongebruiker. Ben ruim 40 jaar Nikongebruiker, zal niet snel naar een ander merk overstappen, maar wel voorzichtiger zijn met nieuwe aankopen en deze zonodig afblazen.
Lees nou zelf eens hoeveel aannames en verdachtmakingen je hier maakt, wat wil je nou bereiken eigenlijk. Heb je zelf soms een probleem met je toestel ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Gesloten

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”