Welke statiefkop?

Discussies over statieven
Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke statiefkop?

Bericht door Martin » za dec 29 2012 10:55 pm

Als redelijke beginner heb ik nog geen statief en op de NCN foto avond in Ootmarsum mocht ik er gelukkig één lenen van Robert Jan. Heel fijn :) Tevens die avond een hoop geleerd over statieven, bijvoorbeeld dat een wat langer exemplaar voordelen heeft. Dus heb ik besloten een Gitzo GT 3542XLS aan te schaffen.
Maar hier moet ook nog een kop op, het wordt een dure grap, maar ik wil toch voor kwaliteitsspullen gaan.
En denk er vooral de natuur mee in te gaan ,maar hem b.v. ook voor avondopnames in de stad te gebruiken
Er komt een D800 op te staan met als lens waarschijnlijk 2.8/70-200 of misschien 4/300, langer zie ik me niet mee rondsjouwen.

Ik heb al eens op internet gekeken en in het bijzonder naar de fraaie exemplaren van Arca Swiss en RRS die Roelof op z'n statieven had zitten. De RRS BH-55 vind ik zeer fraai maar hij is ook loeizwaar, bijna een kilo! Ik heb hem bekeken bij camera.tools waar de overigens zeer vriendelijke en deskundige verkoper me ook het merk Markins in overweging gaf. Verder begrijp ik dat Arca Swiss de maatstaf is waarnaar de kwaliteit van andere merken wordt afgewogen? En er zijn nog veel meer merken.....Kortom, het is moeilijk om een verantwoorde keus te maken als je niet voldoende ervaring hebt.
En ze zijn niet goedkoop dus ik wou het in één keer goed doen.........
Wie kan me een goed advies geven?
martin

Gobert
Clublid
Clublid

Re: Welke statiefkop?

Bericht door Gobert » za dec 29 2012 11:03 pm

martinpecheur schreef:Als redelijke beginner heb ik nog geen statief en op de NCN foto avond in Ootmarsum mocht ik er gelukkig één lenen van Robert Jan. Heel fijn :) Tevens die avond een hoop geleerd over statieven, bijvoorbeeld dat een wat langer exemplaar voordelen heeft. Dus heb ik besloten een Gitzo GT 3542XLS aan te schaffen.
Maar hier moet ook nog een kop op, het wordt een dure grap, maar ik wil toch voor kwaliteitsspullen gaan.
En denk er vooral de natuur mee in te gaan ,maar hem b.v. ook voor avondopnames in de stad te gebruiken
Er komt een D800 op te staan met als lens waarschijnlijk 2.8/70-200 of misschien 4/300, langer zie ik me niet mee rondsjouwen.

Ik heb al eens op internet gekeken en in het bijzonder naar de fraaie exemplaren van Arca Swiss en RRS die Roelof op z'n statieven had zitten. De RRS BH-55 vind ik zeer fraai maar hij is ook loeizwaar, bijna een kilo! Ik heb hem bekeken bij camera.tools waar de overigens zeer vriendelijke en deskundige verkoper me ook het merk Markins in overweging gaf. Verder begrijp ik dat Arca Swiss de maatstaf is waarnaar de kwaliteit van andere merken wordt afgewogen? En er zijn nog veel meer merken.....Kortom, het is moeilijk om een verantwoorde keus te maken als je niet voldoende ervaring hebt.
En ze zijn niet goedkoop dus ik wou het in één keer goed doen.........
Wie kan me een goed advies geven?
martin

Mijn advies heb je al genoemd. De RRS 55. Ik heb al menig kopje gehad, maar eigenlijk kon er geen eentje tippen aan RRS. Ik heb er zo'n eentje op mijn Gitzo series 5 zitten.
Op mijn series 3 zit een Novoflex Magic Ball 50 (met RRS snelsluiting), maar die kan niet tippen aan voornoemde RRS.
Op mijn andere series 5 zit een Wimberley, maar die is niet relevant in dit verhaal aangezien die vnl bedoeld s voor teletoeters.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za dec 29 2012 11:23 pm

RRS en Arca Swiss bieden veel kwaliteit, maar zijn inderdaad niet de lichtste.
Ik ben een tevreden gebruiker van de Markins M10. Dit is de middenmaat, compact genoeg om ook op mijn reisstatief te gebruiken en stabiel genoeg voor mijn 300mm (f/4 AF-S).
Hier nog wat leesvoer (Duitse test van traumflieger van balhoofden in verschillende prijscategorieën):
http://www.traumflieger.de/desktop/ball ... lheads.php
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » zo dec 30 2012 9:55 am

Ik heb al redelijk wat ervaring met diverse koppen.
Sinds 2 jaar gebruik ik de Manfrotto 410 junior gear.
Ben niet snel ergens zo enthousiast van geweest als deze kop.
Gebruik de D300 in combinatie met de MB-D10, 300/4 er op; probleemloos, vooral de fijnafstelling is, eenmaal gewend, ge-wel-dig.
Met dezelfde fijnafstelling gaat er een wereld in de macro open en verdwijnt een stuk irritatie.
Althans bij mij.

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » zo dec 30 2012 10:26 am

Ik heb op mijn traveller statief van gitzo de GH3750 QR offcentre kop bevalt prima met de D800E met grip, ik gebruik hierop de gouden drie de 14/24 24/70 70/200 betaalbare kop en niet te zwaar....

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo dec 30 2012 1:02 pm

Rob Smit schreef:Sinds 2 jaar gebruik ik de Manfrotto 410 junior gear. Ben niet snel ergens zo enthousiast van geweest als deze kop......
Met dezelfde fijnafstelling gaat er een wereld in de macro open en verdwijnt een stuk irritatie.......
Rob, ik heb de Manfrotto 410 ook en ben het met je eens dat hij zeer geschikt is voor macro en dan door de fijnafstelling zeer precies is te fixeren in de gewenste positie.
Maar voor universeel gebruik wanneer je ook regelmatig zeer snel van positie wilt wisselen bij bewegende onderwerpen vind ik hem minder geschikt, dan prefereer ik een balhoofd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » zo dec 30 2012 1:22 pm

ArendV schreef:
Rob Smit schreef:Sinds 2 jaar gebruik ik de Manfrotto 410 junior gear. Ben niet snel ergens zo enthousiast van geweest als deze kop......
Met dezelfde fijnafstelling gaat er een wereld in de macro open en verdwijnt een stuk irritatie.......
Rob, ik heb de Manfrotto 410 ook en ben het met je eens dat hij zeer geschikt is voor macro en dan door de fijnafstelling zeer precies is te fixeren in de gewenste positie.
Maar voor universeel gebruik wanneer je ook regelmatig zeer snel van positie wilt wisselen bij bewegende onderwerpen vind ik hem minder geschikt, dan prefereer ik een balhoofd.
Dan gebruik ik de "grotere" knop voor sneller instellen.
Voor sneller gebruik overweeg ik een schommelkop.
De reguliere balhoofden, ik ben er van genezen...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo dec 30 2012 1:27 pm

Ik ben heel content met het carbonstatief en de Feisol kop:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 31&t=40779" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral het compacte karakter van de Feisol i.t.t. de veel grotere en zwaardere Manfrotto spreekt me aan:
Afbeelding

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » zo dec 30 2012 1:29 pm

En die Feisol werkt in de praktijk ook heel erg plezierig!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door Martin » zo dec 30 2012 6:14 pm

Tja, het wordt er niet eenvoudiger op.
Negen reacties, 6 verschillende adviezen!
Waarvoor overigens allen dank!

Ik heb nog eens goed nagedacht over de kernvraag: Wat ga ik met de combinatie statief +kop doen?
Het antwoord is: vooral in (meestal) low light condities fotograferen in de natuur.
Dat betekent dus in de praktijk: meestal eerst een eind lopen.
Dan dringt zich de vraag op: Is de goede kwaliteit en stabiliteit van de wat zwaardere koppen zó belangrijk dat het absoluut de moeite waard loont om er mee te gaan zeulen? Kwaliteit versus gemak? Of kunnen lichtere comninaties in de praktijk ook goede trillingsvrije resultaten opleveren?
Ik moet dit natuurlijk zelf uitmaken, maar als misschien iemand anders op dit forum al eens met deze vraag geworsteld heeft, dan hoor ik graag zijn conclusie!

http://www.traumflieger.de" onclick="window.open(this.href);return false; heeft me een berg aan nuttige informatie gegeven, goede tip Arend!
Wat de afzonderlijke reacties betreft nog het volgende:
Gobert: Zou je de RRS 55 wel op je 3 serie zetten en er de hei mee op gaan? Indien ja, Waarom? (Dit omdat ik een Gitzo 3 serie wil gaan kopen)
Arend: Is die Markins M10 hetzelfde als de Q10? De M10 staat niet op hun site, wel de Q10. Wat vind je van de Q20?
Rob: Die Manfrotto 410 junior is wel erg zwaar zeg, 1,2 kg las ik in een review! :(
John: Ik ga bij Konijn naar die Gitzo GH 3750 QR kijken. Lijkt me een heel eigen ontwerp.
Captain Hook en Muggie: Die Feisol kop vind ik erg interessant, maar dan vooral de CB-40D. Die komt in de bovengenoemde 'traumflieger" review als één van de beste uit de bus. Zelfs beter dan de zwaardere CB-50D, da`s wel raar. En er is nu ook een CB70D. Kennen jullie die?

Conclusie; heb ik nog niet!
Als jullie nog één keer de moeite willen nemen om te reageren kan ik misschien een ei leggen :)
met vriendelijke groet,
martin

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » zo dec 30 2012 6:20 pm

Mijn ervaring gaat niet verder dan het materiaal wat ik nu heb (CB-40D). Feisol combineert een licht gewicht met hoge stabiliteit. Dat past wel erg bij je wensen. Aardig is bovendien dat - door het ontbreken van de tussenhandel - de prijs ook nog eens aantrekkelijk is.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door Martin » zo dec 30 2012 6:22 pm

Rob Smit schreef:
ArendV schreef:
Dan gebruik ik de "grotere" knop voor sneller instellen.
Voor sneller gebruik overweeg ik een schommelkop.
De reguliere balhoofden, ik ben er van genezen...
Rob, nog even een nagekomen vraag:
Waarom maak je deze opmerking: "De reguliere balhoofden, ik ben er van genezen...
Wat zijn je (kennelijke) slechte ervaringen?
martin

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo dec 30 2012 6:24 pm

Lees m'n verhaal maar eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 31&t=40779" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zocht juist een degelijk, stabiel, maar toch licht statief + kop, om mee op stap te nemen.
En dit vond ik een goede combinatie. Afgelopen zomer is het, in m'n rugzak, berg op, berg af, geweest. 8)

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » zo dec 30 2012 6:42 pm

Martin, mijn "slechte" ervaringen zijn mijn ervaringen, met de driewegkop die ik nu gebruik zie ik zoveel verschil met de balhoofden.
Om die reden ben ik "genezen".
Nu valt het mij pas op hoe lang ik eigenlijk de onvrede heb geaccepteerd van het "net niet de uitsnede" zoals ik die wil hebben, opnieuw instellen etc.
Ja, er zitten ook voordelen aan een balhoofd.
Ongetwijfeld.
Maar mijn tak van sport heeft er eerder nadeel dan voordeel van blijkt.

Ongetwijfeld zijn er ook mensen met 410 driewegkop-slechte ervaringen, gelukkig heeft een ieder zijn voor of afkeur punten.
Let wel, ik heb het over de driewegkop zoals ik die gebruik, de manfrotto 410.
Irritatie ligt voor 90% in de macrohoek, zeker met balg.
En we weten hoe het gaat, als het niet bevalt en er is een "beter" alternatief, geen goed woord meer voor over...
Je zult mij niet horen over de kwaliteit etc. van de diverse balhoofden, puur het gebruik door mij.
Mogelijk scheer ik ze nu allemaal over 1 kam, tot het tegendeel mij heeft overtuigd.
Heerlijk, mijn mening en ervaringen...

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » zo dec 30 2012 9:02 pm

Je hebt mijn adviezen al in real life gehoord, maar je zag wat ik met mijn statief deed. Camera erop, op de kop houden en goed schudden.
Nu is dat geen dagelijks gebruik natuurlijk, maar als je camera op je statief zit dan mag er absoluut geen twijfel over bestaan dat hij echt vast zit.
Dan zeg ik dat een kop van 1kg waar je niet aan twijfelt beter is dan een kop van 650 g waar je niet 100% zeker van bent.
Die paar gram merk je volgens mij niet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”