De lek (HDR)

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Myriad

Re: De lek (HDR)

Bericht door Myriad » zo dec 30 2012 6:29 pm

Victor schreef:Zo beter?
Zeker weten!

Ben het eens met de laatste zin van Rik over 't afsnijden; dat legt de horizon inderdaad op 'n mooiere hoogte.

Johan v. V.
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Johan v. V. » zo dec 30 2012 6:33 pm

Myriad schreef:De foto is echt niet recht hoor!
Wel een mooie foto overigens ...
Ik zou toch wel eens willen weten hoe je dat ziet!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Myriad

Bericht door Myriad » zo dec 30 2012 6:45 pm

muggie schreef:Ik zou toch wel eens willen weten hoe je dat ziet!
Ik neem aan dat je doelt op het niet recht zijn. En niet dat ik het daardoor toch een mooie foto kan vinden ...

1. Door te kijken; ik zie het meteen met m'n blote ogen (het is zelfs zo dat ik direkt zie of iets zelfs maar 0.5 graad of meer afwijkt t.o.v. perfect recht)
2. Ter controle: scroll die 1e (originele) foto met de 'horizon' eens tegen de bovenkant van je browservenster en je ziet gelijk wat ik bedoel; hij loopt scheef en bol
3. De huisjes links staan scheef (met name door de bolling)

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » zo dec 30 2012 7:17 pm

Myriad schreef:
muggie schreef:Ik zou toch wel eens willen weten hoe je dat ziet!
scroll die 1e (originele) foto met de 'horizon' eens tegen de bovenkant van je browservenster en je ziet gelijk wat ik bedoel; hij loopt scheef en bol
Ik heb de indruk dat je daar de fout in gaat. Wanneer de horizon bestaat uit de plaats waar water en lucht elkaar raken moet dat altijd horizontaal zijn. Maar hier raakt het water het land aan de overkant. En dan hoeft het toch niet persé recht te lopen?
Het land wat je aan de overzijde ziet lijkt me zelfs niet door te lopen. Het water lijkt me op ruim een derde van links naar links achter het land te verdwijnen. Het stuk land wat je rechts ziet zou dan weer achter dat stuk water kunnen lopen (ben ik nog te volgen?). Dat rechter deel loopt steeds verder weg, en loopt dus niet horizontaal (althans, dat hoeft niet per definitie).
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Myriad

Bericht door Myriad » zo dec 30 2012 7:24 pm

Je hebt de indruk? Niet theoretiseren, maar doen! Meten is weten.
Wees nu niet zo eigenwijs en betweterig, maar probeer (doen dus!) nu gewoon eens wat ik zeg: scroll die 1e foto tegen de rand boven en je ziet het meteen.
Einde discussie; graag gedaan.

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » zo dec 30 2012 8:09 pm

Myriad schreef:Je hebt de indruk? Niet theoretiseren, maar doen! Meten is weten.
Wees nu niet zo eigenwijs en betweterig, maar probeer (doen dus!) nu gewoon eens wat ik zeg: scroll die 1e foto tegen de rand boven en je ziet het meteen.
Einde discussie; graag gedaan.
Sorry Myriad, jammer dat je zo snel op je teentjes bent getrapt omdat ik de euvele moed heb je een paar kritische vragen te stellen bij jouw opvatting. Kennelijk ben je niet gewend kritische vragen te krijgen. Ik had van een volwassen reactie willen leren, want je hebt er vast veel meer verstand van dan ik. Maar dat zit er helaas bij jou niet in. Nu blijf ik met het gevoel zitten dat het meten in dit geval niet zoveel helpt omdat het in dit geval helemaal niet recht hoeft te lopen.

Gelukkig zijn de meeste mensen op dit forum wél bereid een ander te leren het te begrijpen. Wie?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » zo dec 30 2012 8:33 pm

De eerst geplaatste foto is gewoon scheef Muggie, topicstarter heeft 'm een een aantal berichten terug ook rechtgezet. Discussie "of dat wel zo goed gezien wordt" is dus niet op z'n plaats.

On topic: mooie foto. Echter wat hdr betreft blijf ik wat conservatief. Het grote nut zie ik enkel bij opnamen waarop de belichting van de camera overschreden wordt. Oftewel waar meer opnamen nodig zijn om alles goed belicht te krijgen. Volgens mij zou dat op deze foto in één keer moeten kunnen. Anders wordt het beeld naar mijn smaak wat onwerkelijk, wat natuurlijk ook weer de charme ervan is... :-) Dus... ik ben er wat dubbel in.

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo dec 30 2012 8:47 pm

Mooie HDR !
Muggie: de smalle landstrook aan de horizon in het midden 'gedraagt' zich als de door jou genoemde directe contactlijn tussen lucht en water.
Die is in de laatste foto recht.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo dec 30 2012 11:02 pm

Ik ben altijd overtuigd geweest van mijn "horizongevoel" en ik heb het 99% van de keren dan ook goed. Maar die honderdste snoept Myriad me geheid af.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

prol
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door prol » ma dec 31 2012 12:12 am

daar gaan we weer.....
de horizon bepaald of de foto wel of niet goed is.....?
Prachtig :D
Nikon D4, Nikon 14-24 2.8, Nikon 24-70 2.8, AFS, Nikon 70-200 2.8 VRII, VR Micro-Nikkor 105 mm f 2.8 G, Redged TSC 424 Benro B3 Ballhead statief
Elinchrom 250 - 500 BXRi, Elinchrom Deep Octa, Elinchrom rotalux 175 cm, Elinchrom Quadra 2x S-kop

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma dec 31 2012 3:30 am

prol schreef:daar gaan we weer.....
de horizon bepaald of de foto wel of niet goed is.....?
Prachtig :D
:?:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”