Nikkor afs 105-2.8 VR Defect.

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikkor afs 105-2.8 VR Defect.

Bericht door Warner » do jun 21 2007 2:26 pm

Ik heb nu dan toch ook een slechte ervaring met de Nikon service.
Ik heb met mijn 105 mm objectief dezelfde problemen die ik had met mijn 18-200 VR. Namelijk dat de VR in de zoeker soms een schokkenbeeld laat zien en dat het focussen met de hand niet over het hele bereik werkt. Ik heb hem 3 mei naar Beverwijk gebracht en kreeg jl. maandag het bericht dat het objectief gevallen danwel gestoten was en dat reparatie niet onder garantie kon geschieden. De kosten bedragen ruim € 285,-- Mijn probleem: Ik heb de lens helemaal niet laten vallen of ergens gestoten! Mijn vraag: Zijn er anderen onder jullie die dit soort problemen ook hebben gehad met een VR objectief? En hoe kan ik aantonen dat het objectief niet is gevallen of iets van dien aard. Aan de buitenzijde zijn absoluut geen krasjes of erger te vinden. Ik voel me aardig tegen de muur gedrukt door onze Duitse Nikon vrienden waar het objectief door de mensen in Beverwijk naar toe gezonden is.
Ter verduidelijking wil ik nog opmerken dat mijn 18-200 objectief vorig jaar wel binnen een week en gratis onder garantie is hersteld. Zonder de opmerking over vallen cq. stoten. Ook dat objectief vertoonde de storing spontaan, maar doet het nu nog steeds prima.
Als er mensen zijn die een goed advies voor me hebben, dan graag!

Met vriendelijke groet,

Warner.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

BUG322

Bericht door BUG322 » do jun 21 2007 2:47 pm

Laat ze het tegendeel bewijsen

Je bent pas schuldig als het bewezen is toch?

succes

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » do jun 21 2007 3:27 pm

Ik heb de 105 en de 70-300mm in VR. Heb er nog geen problemen mee gehad. Als je de 30-700mm schud hoor je iets rammelen maar dat blijkt het VR mechanisme te zijn.

Gewoon een beetje voorzichtig mee omgaan.

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » do jun 21 2007 3:33 pm

Schokkend beeld, dat is de VR toch? Weliswaar een klein 'schokje' maar toch. Of is het continu? Maar dat tegendeel dat bewezen moet worden... dat gaat in dit geval niet op denk ik.

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » do jun 21 2007 6:27 pm

Het zijn een aantal schokjes zowel bij het aanzetten van de camera als na het nemen van een foto. Het komt niet altijd voor maar toch wel in 70% van de gevallen. Het autofocussen gaat wel goed, maar bij het manueel focussen neemt hij het laatste stukje tot oneindig niet mee. Dit was ook zo bij mijn 18-200 objectief. Ik heb ook een 80-400 met VR, deze is wat ouder dan de twee voorgaande objectieven, maar deze heeft van al deze problemen geen last.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » vr jul 27 2007 1:40 pm

Het is nu eind juli en ik heb mijn objectief nog steeds niet terug. Hij is in Duitsland voor de reparatie omdat ze in Beverwijk geen VR objectieven mogen/kunnen repareren. Terwijl mijn 18-200 daar binnen een week wel hersteld is met dezelfde klachten. Ik begin Nikon toch wel een beetje te minachten en begin steeds meer te overwegen om maar over te stappen naar een ander merk. Drie maanden wachten op een reparatie die ook nog eens niet onder garantie valt, omdat Nikon zegt dat de lens door geweld is kapot gegaan (absoluut niet waar). Mijn verzekering heeft een maand geleden het geld al overgemaakt, omdat ze gezien het bedrag geen heil zagen om het aan te vechten. Zo ik moest dit even kwijt!

groet,

Warner.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ton » vr jul 27 2007 2:14 pm

Dit is inderdaad erg vreemd als hij niet gevallen of gestoten is en er niets aan te zien is , en dat ze in Beverwijk geen VR kunnen of mogen repareren dat is voor mij ook een nieuwtje , Warner ik hoop dat het nog in orden komt voor jou succes .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

Dennis.

Bericht door Dennis. » vr jul 27 2007 3:01 pm

Na het verlopen van de garantie houd de verantwoordelijkheid van de winkel waar je de lens kocht niet op! In deze context zijn (minstens) twee dingen heel belangrijk:

1, Een aankoop heeft ook nog zoiets als een economische levensduur. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat fotografische apparatuur een economische levensduur heeft van ergens tussen de 3 en 5 jaar. Stel dat die periode 3 jaar is en na anderhalf jaar, dus een half jaar nadat de garantie verlopen is, gaat iets kapot. Je mag dan eventuele reparatiekosten delen door de levensduur. Stel dat de reparatiekosten 300 euro blijken te zijn. Je maakt dan de volgende som.

36 maanden economische levensduur / 18 maanden gebruikt = de helft. Je kunt de winkelier (wettelijk gezien heb je NIETS te maken met de fabrikant, dat is het "pakkie-an" van de winkelier) dan kenbaar maken dat je wilt terugvallen op deze EU wetgeving en deze heeft dan niet veel keus dan ermee in te stemmen. De winkelier zal dan vervolgens verhaal (moeten/proberen) halen bij de fabrikant.

Bovenstaande is dus een recht en wettelijk vastgelegd, ECHTER... De meeste winkeliers proberen er onderuit te komen en vaak moet worden gedreigd met juridische stappen alvorens ze toegeven. Veel mensen laten het daar niet op aankomen en ook dat weten winkeliers. Ze weten echter ook dat als het puntje bij paaltje komt ze geen poot hebben om op te staan. Let op: Als je wilt terugvallen op de consumentenwetgeving moet je dit wel vooraf kenbaar maken.

2, Het tweede punt dat is vastgelegd in wetgeving is de verplichting van een winkelier een deugdelijk apparaat te leveren. Je moet een winkelier altijd de kans geven een product binnen een redelijke termijn (en over het algemeen word redelijk gezien als een week of 3) te repareren. Als de reparatie niet deugdelijk word uitgevoerd moet het product nogmaals ter reparatie worden aangeboden. Als ook nu dit geen resultaat opleverd en/of dit niet binnen een redelijke termijn gebeurd, is er een optie om de koop te ontbinden. Er word dan echter wel afschrijving berekend.

Je volgende stap zou moeten zijn aangetekend en schriftelijk Nikon te sommeren de lens per ommegaande gerepareerd terug te sturen. Je kunt ze daarvoor nog bv 14 dagen geven maar wel melden dat je per ommegaande een reactie verwacht. Je kunt in de brief een opsomming maken van de gebeurtenissen. Ik zou in een eerste brief nog niet gaan dreigen met vervolgstappen, maar wel in een tweede mocht men onverhoopt niet reageren op de eerste.

Tis een heel gedoe maar je hebt als consument meer rechten dan je denkt...

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » vr jul 27 2007 3:32 pm

Ton Dennis,

Bedankt voor jullie reactie. Het blijft het feit dat zij vinden dat het geen garantie is omdat de lens zou zijn gevallen, wat echt niet het geval is. Ik ben verzekerd voor dergelijke schade dus het kost mij in elk geval niets.
Maar het feit dat zij roepen dat de lens is gevallen terwijl dat niet zo is, doet mij erg zeer!
Ik heb inmiddels een brief aan de direktie van Nikon-Nederland geschreven en hoop daar spoedig iets over te horen. Ik baal er ook van dat de lens na inmiddels 3 maanden nog steeds niet terug is, terwijl ik heb aangegeven dat ik de kosten voorlopig zou betalen.

Groet, Warner.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » za sep 01 2007 2:33 pm

Ik heb mijn objectief eindelijk terug, moest de reparatie wel betalen want viel niet onder garantie. Hij heeft nu trouwens wel een ander serienummer?????? Hij doet het wel weer prima.
Groet, Warner.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Roberto

Bericht door Roberto » za sep 01 2007 2:41 pm

Gelukkig voor je, warner! Was de reparatie duur qua kosten?! dat van het andere serienummer is een knappe reparatie zeg... :shock:

Veel plezier met je 105-glaswerk!

mzzl, Robbert

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za sep 01 2007 2:57 pm

Een ander serienummer is volgens mij gewoon een ander objectief, tenzij het gedeelte stuk was waar het serienummer op heeft gestaan.

Opmerkelijk in ieder geval.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

mikemix

Bericht door mikemix » za sep 01 2007 10:01 pm

Sterker. ik vind het vaag!
Vooral omdat een verzekering serienummer gerelateerd is.
Ik zou het zeker even navragen.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » zo sep 02 2007 12:11 am

Ik mag dus nog blij zijn dat ik "maar" 8 weken heb moeten wachten voordat m'n lens weer terug was..

Ik vrees dat je in dit geval weinig kunt doen. Het is voor jou, net als voor hen niet te bewijzen of de lens wel of niet gestoten of gevallen is. Zij reparen niet als jij niet betaald of je krijgt je lens niet meer.
Dus trek je altijd aan het korste eind, vrees ik.

Balen hoor zoiets....

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”