raymonidas schreef:
De Novoflex is onderweg naar mij toe en ik ben nog op zoek naar een Q-base klem. Hier passen de Arca Swiss compatible zwaluwstaart verbindingen. Deze klem moet bijzonder goed en vooral heel handig werken en is ook superdegelijk. Zo kan ik in elk geval de CarrySpeed FS-Pro onder de camera laten zitten
Ik hoop dat je wat aan dit relaas hebt.
Moraal is ook bij mij: Laat het balhoofd niet een sluitpost zijn. Je koopt een Gitzo, zorg dan dat de kop minstens even degelijk en betrouwbaar is. Niets is zo tenenkrommend frustrerend dat je -net als ik met een kostbare workshop in het Bayerischen Wald- je statief bijna niet meer kunt gebruiken en een geleende erg kostbare lens dreigt te vallen.....Ik wens je veel wijsheid

toe en hoop dat je een kop kiest waar je lekker mee werkt en waar je de rest van je fotografische carrière geen omkijken meer naar hebt.
groet van Raymond.
Met de ontvangst van nieuwe quick release clamp van Feisol werkt het Feisol balhoofd weer goed, maar is nu overbodig. In de verkoop!
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 07#p593807" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij Cameratools in Apeldoorn de Q-Base wezen bekijken. Wat de verkoper direct zei en ook kon laten zien is dat deze juist NIET Arca-Swiss compatible was. De CarrySpeed-FS-Pro (zie draadje
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 3&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;) heeft een ArcaSwiss opname.
De q-base pakt de ArcaSwiss wel, maar lekker passen doet het simpelweg niet. Als de plaat op de q-base ingeklikt is, dan moet je hem ook direct klemmen door verdraaien van de ring. Doe je dat niet, dan kan de plaat er weer uitgewipt worden. Ook even gedemonstreerd door de verkoper. Kost wel wat moeite, maar het kan wel. Aan de andere kant is het een zeer stabiel, degelijk ingenieus stukje werk, maar ik heb er afstand van genomen. In een tweede bezoek aan Cameratools heb ik de Really Right Stuff B2-LR II Klem besteld. De hefboom werkt erg goed natuurlijk. echt ArcaSwiss compatible. Als de hefboom helemaal naar links is omgeklapt gaat de plaat erin. In de middenstand kan de plaat schuiven maar never nooit eruit. En kwart slag verder duwen naar rechts en de klemming is optimaal. Dit type heeft een grote draaddiameter (3/8") die zonder tussenkomst van een adapter in de grote Novoflex bal past.
Ik heb een maand of tweee/drie gewacht en echt overal gekeken tot er een gebruikte klem vrijkwam, maar dat is "once in a lifetime" Ik had al enorme mazzel met een nieuwe Novoflex Classic Ball-5

uit Belgie. De RRS quick release dus maar nieuw gekocht. Al met al heeft de set een flinke klap geld gekost (€410,-) maar ik heb nu wel het beste wat er te koop is, maximaal betrouwbaar, handig in gebruik en helemaal klaar voor de rest van mijn fotografische carriere.
met een zondagse groet uit Enschede van Raymond.
NOOT:
Sterker nog: RRS geeft aan dat de Novoflex platen geen ArcaSwiss bouwvorm hebben. De kunnen ook niet gebruikt worden in de lever clamps. Wel in de schroef clamps. Dit heb ik ook bemerkt bij het gebruik van de 300/800 van Marco de Pauw waar een blauwe Novoflex plaat onder zit. Past gewoon niet lekker. Moet je erg vast draaien. Dit lijkt me belangrijke informatie. Zie de fabrikantinfo:
http://reallyrightstuff.com/ProductDesc ... e=B2-LR-II" onclick="window.open(this.href);return false;