Waar is het diafragma indrukknopje gebleven?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
iJoost

Re: Waar is het diafragma indrukknopje gebleven?

Bericht door iJoost » wo jan 02 2013 8:03 pm

strangeartefact schreef:Dat weet ik.......Gijs vult het al aan verder Joost.
Oh, "allemaal"... even te snel gelezen. ;-)

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo jan 02 2013 11:34 pm

Gaan we nu alle type camera's opsommen hier ;)
Ik neem aan dat het voor de TS nu duidelijk is;)

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jan 03 2013 1:18 am

Kroontje schreef: Ik neem aan dat het voor de TS nu duidelijk is;)
Ik denk het niet, want in LiveView waar hij het specifiek over heeft is zover ik het kan nagaan onder de meeste omstandigheden het diafragma gesloten tot op de waarde waarop je die hebt ingesteld. Of het moet met de D5100 anders zijn. Controleer het door de camera tijdens LiveView even om te draaien en vooraan in de lens kijken of het diafragma ook werkelijk gesloten is.
Rik Rollinga schreef: Misschien een hele domme vraag, maar juist met liveview lijkt het me makkelijk om zoiets te hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do jan 03 2013 1:41 am

Bijna....

Als het hetzelfde werk als bij de D7000 dan werkt het als volgt:
Als je je diafragma instelt VOORDAT je op LiveView overgaat, is dat het diafragma waarmee je "kijkt" via LiveView. Als je dan aan je diafragma draait verandert er NIETS bij LiveView totdat je afdrukt. Wil je toch het gevolg van de nieuwe diafragma-instelling zien, dan moet je LiveView even uitschakelen en weer inschakelen.

Waarom Nikon voor die oplossing heeft gekozen is mij totaal onduidelijk, maar het was één van de grote kritiekpunten op de D7000 in een vergelijk met de Canon 7D (waarbij het diafragma direct tijdens LiveView WEL wijzigt).

Ik denk dat het bij de D5100 wel hetzelfde zal werken....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jan 03 2013 8:55 am

Een overzichtje van welke camera's al of niet een scherptediepteknop hebben staat hier:
http://home.planet.nl/~braak117/camera%20overzicht.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
regel 33.

Voor de TS is het ontbreken van deze knop niet het probleem, zoals Leon ook al aangeeft.
Je kunt met de D5100 waarschijnlijk niet zien wat het effect is van een verandering van diafragma, lichtmetercorrectie, e.d in Live View.
Nu heb ik hier niet meer een D5100 liggen, maar bij de D3200 is dat ook zo. Wat je ziet in Live View is de opname, zoals je hem met volle opening zou maken. Maak je dan een goed ingestelde opname, dan zie een ander resultaat, dan dat je in Live View zag.

george013

Bericht door george013 » do jan 03 2013 9:07 am

Als je het beeld ziet met volle opening, dan heb je toch bijna per definitie een overbelicht beeld? Diafragma moet meegenomen zijn.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 03 2013 9:35 am

Ligt eraan op welke instellingen je fotografeert. Bij diafragmavoorkeuze past de sluitertijd zich aan.
Het LiveView beeld achter op de camera zelf past zich verder ook aan de omstandigheden aan. Dat staat los van een sluitertijd / diafragma-combinatie voor de opname.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jan 03 2013 10:06 am

George013:
Het gaat erom dat de diafragmawaarde voorgekozen wordt. Je meet/kijkt altijd met volle opening.
Nikon was één van de pioniers van meten met volle opening, als sinds de TTL/DDL (Door De Lens-meting) in zwang kwam. Dan hebben we het over eind jaren zestig van de vorige eeuw.
Door middel van het "vorkje", later door middel van de AI-koppeling werd de ingestelde diafragmawaarde aan de belichtingsmeter doorgegeven.
Het gaat formeel dan ook om diafragmasimulatie, want het diafragma sloot/sluit pas naar die ingestelde waarde op het moment van de opname. Vóór dat moment had je constant het voordeel van een helder zoekerbeeld. Om dat te omzeilen was de scherptedieptecontroleknop nodig, dan kon je toch met je werkdiafragma het zoekerbeeld bekijken.

Later, met de invoering van de AF-objectieven werden de electrische contacten ingevoerd, die de taak van de diafragmasimulatie overnamen, maar de duurdere/professionele camera's van Nikon hebben godzijdank nog steeds ook de aloude mechanische AI-koppeling zodat je de pre-AF (de AI en AI-S-) objectieven bij volle opening kan blijven gebruiken. (Helaas niet de pre-AI-objectieven-met-alleen-vorkje, maar zou alles inderdaad wel erg gecompliceerd maken...).

Sterker nog: ook op de digitale camera's zonder AI-koppeling kun je de AI-objectieven gebruiken, je moet alleen even weten hoe je het gebrek aan lichtmeterkoppeling omzeilt: is goed te doen.

Veel concurrentie kende geen "open lensmeting", je bediende de belichtingsmeter met één knop, die gelijk ook het diafragma sloot. Denk aan de Pentor TL en de Praktica LTL. Ik meen dat zelfs Leica tijdens de productietijd van de Leicaflex alsnog de open lensmeting heeft moeten invoeren door het aanbrengen van een extra koppelnok voor de diafragmasimulatie aan objectieven en camera, bij de Leicaflex 2, later kwam er nog een derde nok bij, die door fabriek/importeur kon worden aangebracht.
Bij Canon hebben ze er maar weer eens gelijk een nieuwe vatting, de FD-vatting tegenaan moeten gooien... Die natuurlijk ook weer moest worden opgevolgd door de FL-vatting, die plaats maakte voor de EOS-vatting, die...

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do jan 03 2013 11:33 am

In LiveView kijk je NIET met volle opening. Waarom proberen jullie het niet even, dan zie je het gelijk....
Zet maar op F/22 en je ziet niets meer op je monitor als er een beetje weinig licht is.... (wel even auto-ISO uit hè).

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do jan 03 2013 11:54 am

Ik ben nog analoog. Ik kan en zal voorlopig niets proberen, waar het om Live view gaat.
Live view is voor mij wat ik op het mooie FX matglas zie voor, tijdens en na de opname...
Alleen gedurende die fractie van een seconde dat de spiegel is opgeklapt is het beeld even weg.
Heerlijk, die top-spiegelreflexen van Nikon.

george013

Bericht door george013 » do jan 03 2013 12:46 pm

In mijn gedachte zie je een afbeelding van de sensorinfo. De sensor is gevoelig voor een hoeveelheid licht, zowel minimaal als maximaal. De hoeveelheid wordt bepaald door diafragma en sluitertijd. Al schrijvende kan ik de sluitertijd niet plaatsen.
Ik moet bekennen dat ik nog nooit gebruik heb gemaakt van LV.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jan 03 2013 1:37 pm

Wat de camera gebruikt voor het beeld achter op de LCD-monitor is niet te vergelijken met een gewone opname. Beeld heeft een frequentie dat het uitgelezen en op de monitor gepresenteerd wordt. Bij weinig licht wordt de beeldverversing trager (langere tijden per beeldje nodig). Maar dat staat allemaal los van een gewone opname. Wat er voor voor een opname nodig is of voor LiveView zijn twee gescheiden benaderingen / systemen.

george013

Bericht door george013 » do jan 03 2013 11:37 pm

Blijft mijn vraag hoe de hoeveelheid energie die de sensor bereikt wordt bepaald bij lifeview. Het diafragma zou ik kunnen begrijpen, maar hoe de sluitertijd te vertalen bij een konstante belichting van de sensor. Wordt de sluitertijd geimiteerd door een interrumperende spanning op de sensor oid? Ik heb gezocht op internet, ik kom niet verder als gebruikersspecificaties.
En er schijnen 2 verschilende systemen te zijn, bij een kun je wel de parameters veranderen tijdens gebruik, de andere niet. Dat is dan een ander verhaal.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 04 2013 1:21 am

Ik ken de specifieke methode niet echt maar heb daar wel een gedachte over. Tevens zullen een aantal opties tegelijkertijd meelopen. Stel er is weinig licht, dan zou LiveView bijvoorbeeld 5 beeldjes per seconde kunnen afgeven. Dus elk afgegeven beeldje heeft feitelijk een belichtingstijd van 1/5 sec. Beweeg je iets met je camera zie je al gauw het beeld schokkerig worden door de vrij trage beeldwisseling van slechts 5 beeldjes per seconde . Tevens ook vrij vaag per beeldje door bewegingsonscherpte door de trage "opnametijd" per beeldje.
Bij veel licht zou je misschien een frequentie kunnen hebben van 60 beeldjes per seconde, ofwel een belichtingstijd per beeldje van 1/60 sec.
Elk beeldje is redelijk goed scherp, maar bovendien heb je geen schokkerig beeld door de hoge frequentie van beeldwisseling.

Veel en weinig licht met bovenstaande variabelen in aantal beeldjes per seconde en "opnametijd" per beeldje in een bepaald bereik wordt dan tevens gecombineerd met automatische ISO ofwel versterking van het beeld bij afnemend lichtniveau om nog verder uitgebreidere instelmogelijkheden te krijgen. Het gebruik van hoge ISO bij weinig licht is bijv. erg gemakkelijk op te merken als je LiveView gebruikt door de hoge mate van ruis wat het beeld kenmerkt.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » vr jan 04 2013 1:49 am

Nog een van youtbe d90 50mm 1.8 omkeerring in live view
http://www.youtube.com/watch?v=RsckKIAs3-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook eens in dit topic
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... w&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”