Waar is het diafragma indrukknopje gebleven?
- Pjerry
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Waar is het diafragma indrukknopje gebleven?
Dat klopt George. Maar Léon had het specifiek over lenzen zonder CPU, daar hoort de 50 mm D niet bij.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De 50mm 1.8D heeft een CPU. Bij het verstellen van het diafragma krijg je in LiveView waarschijnlijk een foutmelding. Het werkt waarschijnlijk niet op die wijze. Op een D700 werkt het ook niet met een CPU objectief.george013 schreef: Pjerry,
Met je 50mm 1.8D moet dat ook kunnen. Palletje van de diafragmaring weg halen, dan bedien je hem manueel. Ik hoop dat ik hier geen fout maak.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Leon doelt op de mogelijkheid om handmatig je diafragma te veranderen. Dat kan met de 50 1.8D ook. De D staat voor diafragma-ring, zei ik sidderend. Moet je de camera wel op M zetten
Ik lig een beetje in de lappenmand, maar als ik het goed begrepen hebt, zou je ook leuke (niet)veranderingen kunen zien als je de lichthoeveelheid verandert. Door bijv. een lamp er bij plaatsen. Moet je hetzelfde effect krijgen als Leon omschrijft bij verandering van het diafragma. De camera werkt naar een gewenste lichtsterkte van het scherm, binnen een bepaalde bandbreedte.
Uit mijn duim.
George
Edit.
Net uitgeprobeerd. Klopt.
George
Ik lig een beetje in de lappenmand, maar als ik het goed begrepen hebt, zou je ook leuke (niet)veranderingen kunen zien als je de lichthoeveelheid verandert. Door bijv. een lamp er bij plaatsen. Moet je hetzelfde effect krijgen als Leon omschrijft bij verandering van het diafragma. De camera werkt naar een gewenste lichtsterkte van het scherm, binnen een bepaalde bandbreedte.
Uit mijn duim.
George
Edit.
Net uitgeprobeerd. Klopt.
George
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De D betekent Distance, afstand. De lens geeft de afstandsinfo aan de camera en de flitser door.
De G heeft met de ring te maken.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Met dat "alleen" kan ik niet helemaal meegaan (denk aan b.v. kaderen bij een kikvorsstandpunt vlak boven de modder; ik noem maar ietsgeorge013 schreef:Het is mij duidelijk dat LV alleen gebruikt kan worden voor scherpstellen, en via een trukendoos kun je de scherptediepte beoordelen.
(...)
George

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Ik was er niet helemaal zeker van, vandaar dat sidderen. De G betekent dan geen diafragmaring. Voor de zekerheid opgezocht.chip54 schreef:De D betekent Distance, afstand. De lens geeft de afstandsinfo aan de camera en de flitser door.
Met makro kan ik mij dat ook voorstellen.JaapV schreef:Met dat "alleen" kan ik niet helemaal meegaan (denk aan b.v. kaderen bij een kikvorsstandpunt vlak boven de modder; ik noem maar ietsgeorge013 schreef:Het is mij duidelijk dat LV alleen gebruikt kan worden voor scherpstellen, en via een trukendoos kun je de scherptediepte beoordelen.
(...)
George![]()
), maar wel dat AF erg nauwkeurig is in LV op statief.
Even een aanvulling. De camera op LV, diafragmaborging weg, mode M en draaien aan de diafragmaring. Beweegt alleen tussen 1.8 en 4, de lamellen wel te verstaan.
George
- Pjerry
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een heel groot voordeel van LV is inderdaad het perfect scherpstellen, beter dan met fase-detectie (hoewel dat ook op contrast gebaseerd is, om het makkelijk te maken
).
Contrastdetectie weet ten eerste niet of er spraken is van front- of backfocus, dus het gaat op zoek in een iteratief proces. Vandaar dat het ook langer duurt en je de scherpstelling heen en weer ziet gaan. Hij schiet dus ook eerst een paar keer door de perfecte scherpstelling heen. Hij weet nl. pas dat dat het scherpst was, omdat de volgende slag minder scherp is, maar dan moet hij wel die volgende slag gemaakt hebben.
Daarnaast, om dat je geen aparte AF-sensor hebt, heb je ook geen afwijking. M.a.w. voor LV hoef je niet te kalibreren, sterker nog het is zinloos. Je kunt dat ook in je Exif zien. De correctie wordt wel bij fase-detectie aangegeven, maar niet bij contrast-detectie.
Tot slot helpt het op een hoop camera´s met kadreren. De VF is niet altijd 100%, LV (ik dacht altijd, maar anders in ieder geval voor het leeuwendeel van de camera's) geeft wel 100% weer.
En dan natuurlijk die moeilijke posities, boven je hoofd, onder je voeten,enz. Paddenstoelen gaan bij mij altijd m.b.v. LV (bij gebrek aan een hoekzoeker
).
Dus je hebt er inderdaad nog veel meer aan dan jij (George) stelt.

Contrastdetectie weet ten eerste niet of er spraken is van front- of backfocus, dus het gaat op zoek in een iteratief proces. Vandaar dat het ook langer duurt en je de scherpstelling heen en weer ziet gaan. Hij schiet dus ook eerst een paar keer door de perfecte scherpstelling heen. Hij weet nl. pas dat dat het scherpst was, omdat de volgende slag minder scherp is, maar dan moet hij wel die volgende slag gemaakt hebben.
Daarnaast, om dat je geen aparte AF-sensor hebt, heb je ook geen afwijking. M.a.w. voor LV hoef je niet te kalibreren, sterker nog het is zinloos. Je kunt dat ook in je Exif zien. De correctie wordt wel bij fase-detectie aangegeven, maar niet bij contrast-detectie.
Tot slot helpt het op een hoop camera´s met kadreren. De VF is niet altijd 100%, LV (ik dacht altijd, maar anders in ieder geval voor het leeuwendeel van de camera's) geeft wel 100% weer.
En dan natuurlijk die moeilijke posities, boven je hoofd, onder je voeten,enz. Paddenstoelen gaan bij mij altijd m.b.v. LV (bij gebrek aan een hoekzoeker

Dus je hebt er inderdaad nog veel meer aan dan jij (George) stelt.
Je mag van mij uitweiden over het verschil en de voordelen van de manier hoe er scherpgesteld wordt, het blijft scherpstellen.
Kadreren blijft kadreren, ook in moeilijke posties.
De dekking van je optische zoeker is een constructief gegeven dat per camera kan verschillen.
Ik, en ben er van overtuigd meerderen, hebben iig kunnen nadenken over het begrip LV en er een beetje inzicht in gekregen.
George
Kadreren blijft kadreren, ook in moeilijke posties.
De dekking van je optische zoeker is een constructief gegeven dat per camera kan verschillen.
Ik, en ben er van overtuigd meerderen, hebben iig kunnen nadenken over het begrip LV en er een beetje inzicht in gekregen.
George