SU-800 op de D700!!!
- henkboekholt
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
SU-800 op de D700!!!
Hallo allemaal,
Dit is misschien een overbodige vraag, maar ik ben dan wel van het zoeken af, zeg maar...
Mijn toestel is de Nikon D700 en daar gebruik ik een SU-800 op.
Nou ben ik aan het kijken/lezen, maar hoe en waar moet ik mijn toestel op instellen?
Als je onder de e3 kijkt, dan zit je bij de ingebouwde flitser. Heeft dat zin om deze op TTL te zetten?
Maar bestaat er überhaupt wel een instelling voor de SU-800?
Waar moet ik wat op zetten in mijn D700?
Of!!! Vervallen alle instellingen in mijn toestel zodra de SU-800 op mijn toestel zit?
Neemt de SU-800 dan alles over?
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel!!!
Graag jullie hulp...
Groeten, Henk
Dit is misschien een overbodige vraag, maar ik ben dan wel van het zoeken af, zeg maar...
Mijn toestel is de Nikon D700 en daar gebruik ik een SU-800 op.
Nou ben ik aan het kijken/lezen, maar hoe en waar moet ik mijn toestel op instellen?
Als je onder de e3 kijkt, dan zit je bij de ingebouwde flitser. Heeft dat zin om deze op TTL te zetten?
Maar bestaat er überhaupt wel een instelling voor de SU-800?
Waar moet ik wat op zetten in mijn D700?
Of!!! Vervallen alle instellingen in mijn toestel zodra de SU-800 op mijn toestel zit?
Neemt de SU-800 dan alles over?
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel!!!
Graag jullie hulp...
Groeten, Henk
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: SU-800 op de D700!!!
De SU-800 gebruik je om andere reportageflitser(s) aan te sturen. Ik gebruik hem op mijn D3 en stuur twee SB-900's aan. De instellingen voor de flitser kan ik dan op de SU-800 invoeren.
Met een D700 kun je de opklapflitser toch in de commanderstand zetten en dan evt. flitsers aansturen? De SU-800 lijkt me dan niet nodig.
Met een D700 kun je de opklapflitser toch in de commanderstand zetten en dan evt. flitsers aansturen? De SU-800 lijkt me dan niet nodig.
Laatst gewijzigd door Riemke op zo jan 06 2013 1:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Re: SU-800 op de D700
Psst, waarom schreeuw je zo?
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: SU-800 op de D700 - wie commandeert
Beste Henk,
Ik kan geen eenduidig antwoord vinden, ik heb de combinatie niet voorhanden.
Ik kan me voorstellen dat een SU-800 preferent wordt als die op een D700 gezet wordt, maar zekerheid kan ik niet uit het handboek aflezen.
Twee oplossingen: proberen, of een mailtje naar Nikon via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of een belletje.
Wat altijd helpt is het downloaden van de PDF handboeken (SU-800 in de R1C1 kit documentatie SB-R200set-Nl_01.pdf).
Groeten, GIjs
Ik kan geen eenduidig antwoord vinden, ik heb de combinatie niet voorhanden.
Ik kan me voorstellen dat een SU-800 preferent wordt als die op een D700 gezet wordt, maar zekerheid kan ik niet uit het handboek aflezen.
Twee oplossingen: proberen, of een mailtje naar Nikon via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of een belletje.
Wat altijd helpt is het downloaden van de PDF handboeken (SU-800 in de R1C1 kit documentatie SB-R200set-Nl_01.pdf).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- frankreiz
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik gebruik de SU-800 op mijn D700. Hoef in de camera niets apart in te stellen hiervoor. Natuurlijk wel je flitser(s) instellen op remote.
Voordeel van de SU-800 t.o.v. opklapflitser als commander is dat je de flitser(s) via de SU-800 apart kan instellen.
Voordeel van de SU-800 t.o.v. opklapflitser als commander is dat je de flitser(s) via de SU-800 apart kan instellen.
Nikon D4s / D700 + MB-D10 / Nikon1 V1 + 10-30mm / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV
- Léon Obers
- Forumlid
Dat kun je met de opklapflitser van de D700 ook. Ga naar het persoonlijke menu e3, en stel voor twee kanalen externe flitsers in wat je bijv. als correctie in het flitsvermogen wilt meegeven.frankreiz schreef: Voordeel van de SU-800 t.o.v. opklapflitser als commander is dat je de flitser(s) via de SU-800 apart kan instellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- henkboekholt
- Forumlid
- Contacteer:
Hallo Allemaal,
Heel erg bedankt voor alle reacties, ik ben hier erg blij mee, zeker weten.
De SU-800 heeft nogal wat voordelen ten opzichte van de Commander stand in mijn D700, vandaar mijn voorkeur voor de SU-800.
Het is veel overzichtlijker, het stuurt de SB-R200 super aan, veel makkelijker in gebruik en ik heb het idee dat de SU-800 beter het licht berekend dan dat mijn toestel dat doet.
Als dit zo is, ik zei ook, ik heb het idee, dan is dat zo raar ook nog niet. Want volgens mij is de SU-800 ook daarvoor bedoelt.
Ik vind de SU-800 echt veel prettiger werken dan de Commander stand in mijn toestel.
Ik stuur al mijn flitsers hiermee aan, SB-R200, SB-800 en mijn SB-900 flitsers en dat werkt echt perfect en super eenvoudig in gebruik.
Je hebt voor elke flitser(serie) een optie die je apart kunt aan sturen en dat zit helaas niet in de Commander stand.
Met Commander in mijn toestel kan ik maar twee groepen aansturen.
En Gijs, wat jij zegt, dat bedoel ik dus, ik kon dat ook niet vinden, vandaar dat ik dat hier dan ook vroeg, maar bedankt voor de tip.
Ik heb ze net even gebeld en het is inderdaad zoals je zegt Gijs.
Als de SU-800 op het toestel wordt geplaatst, dan neemt de SU-800 alles over, de Commander in het toestel wordt hierdoor dan ook uitgeschakeld en je kunt hier ook verder niks aan instellen.
Als de Commander in mijn toestel het anders berekend, dan zou ik mijn toestel moeten opsturen en aanbieden voor controle, want daar zit daar waarschijn iets fout in.
En Frank, Reiz, het gemak is niet te betalen en verdient zich vanzelf terug, juist door het simpele instellen van de SU-800.
De handleidingen had ik van beiden al lang geleden gedownload, maar zoals gezegd, daar kon ik het niet in vinden en het staat er dus ook niet in.
Nogmaals, allemaal bedankt voor de antwoorden.
Groeten, Henk
Heel erg bedankt voor alle reacties, ik ben hier erg blij mee, zeker weten.
De SU-800 heeft nogal wat voordelen ten opzichte van de Commander stand in mijn D700, vandaar mijn voorkeur voor de SU-800.
Het is veel overzichtlijker, het stuurt de SB-R200 super aan, veel makkelijker in gebruik en ik heb het idee dat de SU-800 beter het licht berekend dan dat mijn toestel dat doet.
Als dit zo is, ik zei ook, ik heb het idee, dan is dat zo raar ook nog niet. Want volgens mij is de SU-800 ook daarvoor bedoelt.
Ik vind de SU-800 echt veel prettiger werken dan de Commander stand in mijn toestel.
Ik stuur al mijn flitsers hiermee aan, SB-R200, SB-800 en mijn SB-900 flitsers en dat werkt echt perfect en super eenvoudig in gebruik.
Je hebt voor elke flitser(serie) een optie die je apart kunt aan sturen en dat zit helaas niet in de Commander stand.
Met Commander in mijn toestel kan ik maar twee groepen aansturen.
En Gijs, wat jij zegt, dat bedoel ik dus, ik kon dat ook niet vinden, vandaar dat ik dat hier dan ook vroeg, maar bedankt voor de tip.
Ik heb ze net even gebeld en het is inderdaad zoals je zegt Gijs.
Als de SU-800 op het toestel wordt geplaatst, dan neemt de SU-800 alles over, de Commander in het toestel wordt hierdoor dan ook uitgeschakeld en je kunt hier ook verder niks aan instellen.
Als de Commander in mijn toestel het anders berekend, dan zou ik mijn toestel moeten opsturen en aanbieden voor controle, want daar zit daar waarschijn iets fout in.
En Frank, Reiz, het gemak is niet te betalen en verdient zich vanzelf terug, juist door het simpele instellen van de SU-800.
De handleidingen had ik van beiden al lang geleden gedownload, maar zoals gezegd, daar kon ik het niet in vinden en het staat er dus ook niet in.
Nogmaals, allemaal bedankt voor de antwoorden.
Groeten, Henk
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Mooi dat het duidelijk is Henk. De SU-800 is inderdaad fijn om mee te werken. Ik gebruik hem zowel op de D3 als op de D300 en w.b. de D300 geef ik ook de voorkeur aan de SU-800 i.p.v. de commanderstand.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- henkboekholt
- Forumlid
- Contacteer:
Ha... misschien is mijn toestel dan wel niet eens kapot!!!Riemke schreef:Mooi dat het duidelijk is Henk. De SU-800 is inderdaad fijn om mee te werken. Ik gebruik hem zowel op de D3 als op de D300 en w.b. de D300 geef ik ook de voorkeur aan de SU-800 i.p.v. de commanderstand.

Ik geef ook duidelijk de voorkeur aan de SU-800, want dat verschil vind ik te groot, in het voordeel van de SU-800 bedoel ik dan hé..
- gijs sandberg
- Clublid
Re: beter het licht
Bese Henk,
De SU-800 is apart ontworpen voor diverse functies, de flitser in een kamera moet nog veel meer kunnen.
De positie van waaruit de stuur-flitsen worden verzonden kan invloed hebben.
De feitelijke meting van het inkomende licht gebeurt in de kamera, maar de SU-800 gebruikt zelf uitgezonden flits-signalen om de meting op te baseren.
Bij sommige kamera's is de SU-800 in staat meer groepen aan te sturen dan de in de kamera ingebouwde commander.
Groeten, Gijs
De SU-800 is apart ontworpen voor diverse functies, de flitser in een kamera moet nog veel meer kunnen.
De positie van waaruit de stuur-flitsen worden verzonden kan invloed hebben.
De feitelijke meting van het inkomende licht gebeurt in de kamera, maar de SU-800 gebruikt zelf uitgezonden flits-signalen om de meting op te baseren.
Bij sommige kamera's is de SU-800 in staat meer groepen aan te sturen dan de in de kamera ingebouwde commander.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)