Beste forumvrienden,
Ik ben in het bezit van de volgende 2 flitsers:
-Henselflash Monoflash 500 economy;
-Bowens Monolite 200E.
Bij deze Duits/Engelse flitsers heb ik een softbox en een reflectie-paraplu.
1: Heeft iemand met deze flitsers ervaring of een handleiding?
Op internet heb ik niets gevonden qua informatie.
Ik heb dit setje voor vijf tientjes incl. luchtgeveerde statieven kunnen overnemen.
De indruk wordt gewekt a.d.h.v. foto's dat de flitsers te sterk zijn voor de ruimte die ik tot beschikking heb. (Ze zijn ook niet in flitskracht verder te reduceren.)
2: Welke alternatieven voor flitsers raden jullie mij aan? (Voor een kleine ruimte....)
Grtz.
Jeroen
Hulp bij flitsers
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Hulp bij flitsers
Beste Jeroen,
Ik ken ze niet en kan niet ruiken hoe je ze / op welke kamera wilt gebruiken.
re: te sterk, lijkt me sterk, als je het diafragma dichtdraait tot F11 of F22 moet er iets te zien zijn.
Overigens: wees voorzichtig met kabelverbindignen met oudere flitsers: de spanning kan te hoog zijn voor de kamera-electronica.
Over dit onderwerp is op dit forum al meer geschreven.
Als je twijfelt kan je de studioflitsers aansturen door de kamera-interne flitser op manual 1/32 te zetten, de slave-units in de studio-flitsers lopen dan mee.
Groeten, Gijs
PS al googelend vind ik Hensel.eu , wellicht kan je daar om een handboek verzoeken.
Ik ken ze niet en kan niet ruiken hoe je ze / op welke kamera wilt gebruiken.
re: te sterk, lijkt me sterk, als je het diafragma dichtdraait tot F11 of F22 moet er iets te zien zijn.
Overigens: wees voorzichtig met kabelverbindignen met oudere flitsers: de spanning kan te hoog zijn voor de kamera-electronica.
Over dit onderwerp is op dit forum al meer geschreven.
Als je twijfelt kan je de studioflitsers aansturen door de kamera-interne flitser op manual 1/32 te zetten, de slave-units in de studio-flitsers lopen dan mee.
Groeten, Gijs
PS al googelend vind ik Hensel.eu , wellicht kan je daar om een handboek verzoeken.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo jan 09 2013 4:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hi Jeroen,
De vraag is hoe groot de ruimte is en wat je met de flitsers wilt fotograferen.
De Bowens ken ik wel, en die lijkt me niet te groot voor kleine ruimte, deze is in ieder geval ook op half vermogen te zetten (100WS) en misschien zelfs meer.
De Hensel met 500WS is misschien wat veel, maar is deze ook niet te reduceren..?
De vraag is hoe groot de ruimte is en wat je met de flitsers wilt fotograferen.
De Bowens ken ik wel, en die lijkt me niet te groot voor kleine ruimte, deze is in ieder geval ook op half vermogen te zetten (100WS) en misschien zelfs meer.
De Hensel met 500WS is misschien wat veel, maar is deze ook niet te reduceren..?
Marcel
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
-
- Forumlid
Heb je hier iets aan? Daar staan toch drie standen genoemd.
- henkboekholt
- Forumlid
- Contacteer:
Hallo Jeroen,
Als jij je flitser op zijn zachts zet, dan zou het zo moeten zijn en in welke ruimte dan ook, het licht voldoende is en niet teveel.
Als de flitsers niet in te stellen zijn en altijd op één sterkte flitsen, dan moet je je ISO naar beneden draaien op ISO 100 of ISO 50. De kans dat je ISO wat te hoog stond, is best wel groot.
Diafragma ophoog bijv. F11, F16 en desnoods op F22 en een sluitertijd van 1/125ste.
Dat zou voldoende moeten zijn om in een kleine ruimte te flitsen. Ik ken je flitsers niet, maar F8 zou eigenlijk ook moeten volstaan.
Je vraagt om een leuke set, dan zou je hier naar kunnen kijken:
http://omnifoto.nl/product_detail.php?p ... =lastolite" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een hele mooie set om mee te beginnen en ook om uit te breiden.
Ik zou er wel een goed stel triggers bij kopen, goedkoop kopen is niet altijd goed kopen, dat heb ik ook zelf onder vonden, zeg maar...
http://omnifoto.nl/product_detail.php?p ... &q=trigger" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk ligt het er allemaal aan wat je wilt gaan doen, elke dag wilt shooten of zo af en toe.
Als het echt heel af en toe is, dan zou je ook met goedkopere triggers uitkunnen.
Groeten, Henk
Als jij je flitser op zijn zachts zet, dan zou het zo moeten zijn en in welke ruimte dan ook, het licht voldoende is en niet teveel.
Als de flitsers niet in te stellen zijn en altijd op één sterkte flitsen, dan moet je je ISO naar beneden draaien op ISO 100 of ISO 50. De kans dat je ISO wat te hoog stond, is best wel groot.
Diafragma ophoog bijv. F11, F16 en desnoods op F22 en een sluitertijd van 1/125ste.
Dat zou voldoende moeten zijn om in een kleine ruimte te flitsen. Ik ken je flitsers niet, maar F8 zou eigenlijk ook moeten volstaan.
Je vraagt om een leuke set, dan zou je hier naar kunnen kijken:
http://omnifoto.nl/product_detail.php?p ... =lastolite" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een hele mooie set om mee te beginnen en ook om uit te breiden.
Ik zou er wel een goed stel triggers bij kopen, goedkoop kopen is niet altijd goed kopen, dat heb ik ook zelf onder vonden, zeg maar...
http://omnifoto.nl/product_detail.php?p ... &q=trigger" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk ligt het er allemaal aan wat je wilt gaan doen, elke dag wilt shooten of zo af en toe.
Als het echt heel af en toe is, dan zou je ook met goedkopere triggers uitkunnen.
Groeten, Henk