goede web-site bouwen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
bbqg

goede web-site bouwen

Bericht door bbqg » wo jan 09 2013 4:47 pm

Hallo,

Ik ben naarstig op zoek naar een nederlands talige webpagina maker... Ik heb mijn site gemaakt in MagicXtremeWebdesigner.. zou speciaal voor fotos zijn, maar juist de kwaliteit van de foto's is "bagger", ja echt slechter als slecht, na het optimaliseren, wat voor het programma noodzakelijk is...

Ik wil dus echt iets anders.. een web-pagian zelf bouwen, geen maandelijke verplichting, en vele beperkingen, maar wel nederlands talig...

heeft iemand hier goede suggesties..

gr Brigitte

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: goede web-site bouwen

Bericht door John Jansen » wo jan 09 2013 5:03 pm

Creative touch (ff googlen) heeft mijn site gebouwd. Ik kan hem zelf onderhouden en bijwerken eenmalige investering zonder veel gedoe.
Misschien is dat wat,zij heeft mijn site gemaakt met templates is betaalbaar,rustig en overzichtelijk.
Vr Gr
John

I AM Kees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door I AM Kees » wo jan 09 2013 5:14 pm

Ik weet niet hoeveel tijd je wilt investeren, maar je zou eens naar een CMS kunnen kijken zoals Wordpress, Joomla of Drupal.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Frank B » wo jan 09 2013 5:22 pm

Ook eind vorig jaar mijn eigen website gemaakt via Wordpress. Site is deels een blog maar wellicht pas ik dit nog aan. Er is veel info op het internet met diverse gratis plugins. Leuk om te doen.

RobGT

Bericht door RobGT » wo jan 09 2013 5:32 pm

Hoi Brigitte,

Doe eenvoudig en programmeer in HTML. Gebruik daarvoor Kladblok in Windows. Het is allemaal gratis en Kladblok staat in iedere Windows-pc. Met een goed voorbeeld kun je na een halve dag studie/instructie zelf helemaal aan de slag.
Mijn website heb ik ook zo gebouwd.
Foto's worden normaal gesproken in 72 dpi op het web gezet. Als je dit bijvoorbeeld in 300 dpi doet, dan kunnen bezoekers op je website je foto's nog vergroten.
Voor bewerken van foto's gebruik ik Paint Shop Pro en/of IrfanView (freeware).

Groet, Rob

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo jan 09 2013 6:11 pm

Als je een beetje een serieuze siste wilt dan kun je tegenwoordig (vrijwel) niet meer wegkomen met een beetje html-en in notepad...

Vooral als je een site als portfolio wilt gebruiken dan is een website een uithangsbord en moet dat er gewoon goed uitzien.

Alternatieven als wordpress vergen aanzienlijk minder kunde. Anders gewoon een mannetje inhuren. Net als men vindt dat fotografie op een bruiloft aan de pro's overgelaten moet worden geldt bij websites in zekere mate hetzelfde.
Fin.

arjan916
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door arjan916 » wo jan 09 2013 7:32 pm

Zoals met heel veel zaken, wat is je doel?
Dat je de kwaliteit van je foto's netjes wilt hebben is duidelijk, t is hier tenslotte een plek voor camera liefhebberij ;)
Je kunt kiezen voor een aantal gratis programma's waarbij heel veel vooraf voor je is bepaald in de templates etc
Maar als je handig bent / iemand hebt, dan kun je uiteraard zelf de templates aanpassen.
Ik maak gebruik van Joomla en ben er goed over te spreken.
Er is veel handige info te vinden op diverse fora, you tube, blogs etc
En het biedt desgewenst de mogelijkheid om je templates aan te passen.
Last but not least, ik ben tevreden over de fotoweergave (ik heb Joomgallery gebruikt) en de mogelijkheid om een eenvoudig te bedienen website te maken.
Succes, en laat je eindresultaat eens voorbijkomen.
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo jan 09 2013 7:40 pm

Ik hou het op Wordpress ;)

Heb totaal geen ervaring in HTML en de rest.
Maar heb een thema genomen die me aansprak en heb die om gegooid en aangepast.
Div Plug-ins in gebruik genomen voor de foto slide show en meer.

En langzaam leer is wat meer om af en toe eens onder de motorkap te kijken.

Kroontje

nukkie53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door nukkie53 » wo jan 09 2013 7:46 pm

Ik gebruik ook Wordpress. Eerst een poosje gegoogled en vervolgens gaan stoeien met InstantWordpress. Hiermee kun je offline oefenen in het bouwen van een site. Daarna ben ik in éën middag online gegaan, veel gratis portfolio templates en plugins

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » wo jan 09 2013 7:57 pm

Ik ben zelf jaren geleden begonnen met Microsoft Frontpage, al snel ben ik overgestapt op Adobe Dreamweaver, daarmee kan je toch wel meer en leukere dingen doen. Dreamweaver is echter iets ingewikkelder maar in de loop der jaren heb ik het aardig onder de knie kunnen krijgen. Ik heb in de loop der jaren een paar keer zelf een website ontworpen (voor mijn bedrijf, niet voor fotografie), lukte maar matig, gebruik nu al een paar jaar zgn. Templates die je kan kopen of vaak zelfs gratis downloaden. Het resultaat kan er heel professioneel uit zien en hoeft echt niet onder te doen voor een website die je laat maken door een "professionele" webdesigner. Ook die gebruiken trouwens ook vaak Templates van professionele webdesign bedrijven. Die "zelfbouw" websites die bijna alle webhosters aanbieden zijn meestal bagger en het amateuristische straalt er meestal vanaf. Maar voor een beginnend kinderdagverblijf is het wellicht voldoende.
Een site voor betaalde Templates is bijv. http://www.templatemonster.com en een gratis Template site is bijv. http://www.websitetemplatesonline.com. De prijzen vallen vaak wel mee: variërend van $ 30 tot 250, je kan het net zo duur maken als je wil. Er zijn zat Templates verkrijgbaar die specifiek gericht zijn op bepaalde groepen, ook fotografie.
Er zijn in de hele wereld hele goede website designers, ik laat ze doen waar ze goed in zijn, en download gratis of betaald hun ontwerpen (Templates dus).
Wordpress ken ik niet maar het schijnt een goede website voor "bloggers" te zijn, Wordpress templates kan je ook kopen/downloaden van de gelinkte sites. Ik ken alleen HTML en (een beetje) Javascript en PHP om websites te maken. Verder zul je altijd veel moeten Photoshoppen voor je website, al was het alleen maar om je foto's te verkleinen, of om op een Template je naam/logo te plaatsen. Foto's kan je in principe op elke website/template laten zien, je kan het als een slideshow op een webpagina laten zien, meestal via een Javascriptje, maar je kan ook gewoon foto's "plain" op een webpagina plaatsen. De specifieke fotografie Templates hebben meestal hele leuke slideshow scriptjes, vaak Javascript, maar die scriptjes kan je in principe in elke willekeurige webpagina plaatsen.
Als het (nog) niet te serieus is, kan je bijv. beginnen met een domeinnaam bedenken en registreren (kost ca. € 20-25 per jaar dus dat is niet veel), een gratis Template downloaden, en aan de slag met Adobe Dreamweaver of Microsoft Frontpage. Voor gratis en betaalde Templates kan je googelen op "template" of "website template".
Websites maken/onderhouden kan heel leuk werk zijn, maar er gaat wel veel tijd in zitten en een muisarm loop je zo op.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » wo jan 09 2013 9:38 pm

@bbqg: Mijn advies is "Wordpress". Ik heb jarenlang een site gehad gebaseerd op een voorganger van dreamweaver maar Wordpress slaat echt alles als het om functionaliteit, bedieningsgemak en kosten gaat (alles is open source en gratis) Mijn wordpress site draait nu ruim 2 jaar en is te zien als: http://www.hdrfotos.nl
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » wo jan 09 2013 11:15 pm

Hier ook wordpress: http://www.mqaa.nl

Ben op zoek gegaan naar een kant en klaar theme en hier en daar wat veranderd. Ben er wel blij mee.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » wo jan 09 2013 11:27 pm

mqaa schreef:Hier ook wordpress: http://www.mqaa.nl
Ben op zoek gegaan naar een kant en klaar theme en hier en daar wat veranderd. Ben er wel blij mee.
Leuke site. Linksonder op elke webpagina heb je volgens mij de tekst van de originele template niet veranderd:
"Over Integer vitae erat tellus, non volutpat velit. Fusce dapibus ipsum dui. Phasellus sollicitudin purus id eros aliquet condimentum. In hac habitasse platea dictumst. In vehicula, mi sit amet tincidunt gravida, ante orci condimentum erat, vitae posuere augue justo sed purus."
Foutje?
Heb me nog niet verdiept in Wordpress of Joomla, wel veel over gehoord uiteraard. Ik blog niet op/via mijn (zakelijke) website dus Wordpress is voor mij niet interessant. Maar heb me al jarenlang voorgenomen om me er meer in te verdiepen. De Wordpress templates die ik tot nu toe ben tegengekomen vond ik echter niet zo leuk.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

rjasp
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door rjasp » wo jan 09 2013 11:38 pm

Al eens gekeken naar jAlbum? ( http://jalbum.net/nl/?index= )

Software pakketje kost € 19,- en daarmee maak je op je eigen PC een foto site met foto albums aan.
Dit gaat zeer eenvoudig en vereist geen kennis van HTML of andere script talen.

Je genereert je hele foto-site op je PC en kunt dan zonder dat je al ergens hosting hebt, gelijk al je eigen foto-site
lokaal op je eigen PC bekijken.

Verder heb je voor een eigen website alleen nog een hosting nodig ( een provider waar je website op een webserver staat)
en dat kost je een paar tientjes per jaar. Je kunt daarmee werken onder een eigen http://www.jouw_eigen_verzonnen_naam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij je hosting krijg je diverse login code's, waarvan ook een ftp login, waarmee je gemaakte webfoto site / album vanuit jAlbum direct kan uploaden.

Kind kan de was doen en je kunt in jAlbum kiezen uit talloze templates om het uiterlijk van je fotosite naar eigen hand te zetten.

M.i. de meest simpele manier om een eigen foto site op te zetten.

Ik ben daarnaast webmaster van verschillende wordpress site's en weet ook wat dit inhoud. Maar als de termen "mySQL database versie X.XX" en "PHP versie X.XX" je niks zeggen, kan ik me voorstellen dat je daar dan (Wordpress) alleen MET HULP moet instappen.

Voor de eenmalige aanschaf prijs van € 19,- voor jAlbum hoef je het denk ik niet te laten en dacht zelfs dat je het eerst gratis ( lokaal ) kon uitproberen.

http://jalbum.net/nl/info/license/standard

Succes!
Rob

P.S.
Ik heb geen banden met jAlbum of de makers, behoudens dat ik het zelf gebruik! 8)
Enthousiaste hobby fotograaf met een Z7 en assorti glas.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » wo jan 09 2013 11:52 pm

Ik gebruik jAlbum nu al weer meer dan een jaar met veel plezier.
Veel dingen geprobeerd en uitgezocht, maar alleen jAlbum was simpel, goedkoop, goede kwaliteit foto's en snelle website (scaling e.d.)

Ik kan het zeker aanbevelen als je puur een site wilt voor je foto's die zeer goed werkt en simpel te maken/onderhouden is.

voorbeeld: http://www.dijkens.com/album (je kan uit tientallen stijlen kiezen)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”