
24 Hrs Dubai 2013.(Update 4)
-
- Clublid
- Berichten: 260
- Lid geworden op: za mei 22 2010 7:20 pm
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Waar is de knop 'vind ik leuk' 

-
- Clublid
- Berichten: 4525
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:29 am
- Locatie: Ellecom
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
misschien de updates gewoon als nieuwe post toevoegen voortaan zodat de reacties ook aan een update te koppelen zijn voor de volgers??
Toffe update trouwens!

Toffe update trouwens!
Fin.
- Replay
- Forumlid
- Berichten: 980
- Lid geworden op: do feb 18 2010 9:34 pm
- Locatie: Best
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Ja, is inderdaad beter. Besef ik me nu ook ineens. Ga ik nu wijzigen, thankx.djunclesam schreef:misschien de updates gewoon als nieuwe post toevoegen voortaan zodat de reacties ook aan een update te koppelen zijn voor de volgers??![]()
Toffe update trouwens!
- Replay
- Forumlid
- Berichten: 980
- Lid geworden op: do feb 18 2010 9:34 pm
- Locatie: Best
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Woensdag 9 januari.
Het leven is goed hier. Na een nacht met veel kabaal op straat en een airco die voor Arabische begrippen bij 25 graden al cool aangeeft zat ik om 7:30 uur met kleine oogjes aan de ontbijttafel, we wilden op tijd op het circuit zijn. Normaal duurt de rit plm. 20 min. maar met een chauffeur die meer op de rem trapt dan het juiste pedaal, gaat het wat langzamer.
Maar we geraken toch veilig op het circuit en dat is het belangrijkste. Ondertussen zijn de laatste teams ook gearriveerd en is er ook een Arabische technicus die een internetverbinding heeft weten te leggen. Opvallend is dat er dit jaar meer fotografen en journalisten zijn dan voorgaande jaren. De rij is lang voor de mediadesk. Vandaag staan de verdere keuringen en eerste vrije trainingen op het programma. Tijdens mijn rondwandeling in het paddock heb ik nog mooi een klantje weten te strikken. Da’s weer mooi meegenomen. In de persruimte is de persconferentie aan de gang. Ik zit daar naar te luisteren en kom tot de conclusie dat ik dat Arabisch niet kan verstaan maar gelukkig wordt het vertaald naar het Engels, nouja Arabisch-Engels. Tsja, dat versta ik ook niet en denk dat de persconferentie zonder mij ook wel zal doorgaan.
Ondertussen worden er bij enkele teams al groepsfoto’s gemaakt. Ik schuif gezellig aan tussen de fotografen die allemaal iets willen regelen. Rustig wacht ik af en kijk de kat uit de boom. Na het veel heen en weer geduw met de auto’s en nadat iedereen een juiste positie heeft aangenomen sla ik toe. Mooi, heb niets hoeven te regelen en heb toch mijn fotootje. Ja, soms moet je gebruik maken van de inspanningen van anderen. Het is al zo warm.
5.

Ondertussen is bij één van mijn teams ook de voorbereiding gestart voor het maken van de groepsfoto. Dit spreek ik altijd een dag eerder met de teamchef af. Ondertussen is het al 12:45 uur en ik zal vlug moeten zijn omdat om 13:00 uur de vrije trainingen gaan beginnen. Alles is gereed en iedereen heeft zijn plaats ingenomen maar dan is het wachten. Op wie? Ja, je raad het al. De teamchef met wie ik de afspraak had gemaakt. Ondertussen verzamelen zich al diverse auto’s in de pitstraat om te beginnen met de trainingen….. maar nog steeds geen teamchef. Da’s dan heel erg jammer voor hem. Ik kan de coureurs ook niet langer laten wachten in hun raceoverall in de zon, die inmiddels al aardig op temperatuur is gekomen.
Nadat de foto is gemaakt blijf ik even in de pitstraat. Vaak komen de auto’s al na enkele ronden weer binnen om alles even na te laten kijken. Daarna gaat het echt los.
6.

Bijna alle deelnemers zijn op de baan en het duurt niet lang of er is al een rode vlag. Er schijnt een Mercedes SLS er erg hard te zijn af gegaan en de schade is enorm. Later bleek dat het de auto is waar de Nederlander Jeroen Bleekemolen op rijdt. De eigenaar van de auto, een sjeik bestuurde op dat moment de SLS. De auto is erg krom en kan niet meer deelnemen aan de race, die start op vrijdag 14:00 uur (NL tijd 11:00 uur).http://www.24hdubai.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar… een Sjeik zou geen Sjeik zijn als hij niet een complete reserve Mercedes SLS bij zou hebben. Ja, het is crisis, ook in Dubai. De reserve auto zal ingezet worden voor de kwalificaties en race.
Na mijn tijd in de pitstraat besluit ik om langs de baan te gaan staan. Mijn nieuwe college help ik een beetje op weg, het is voor hem de eerste keer op dit circuit. Samen gaan we van punt naar punt en hebben een klein rondje gemaakt.
7.

8.

Omdat de trainingen tot 17:00 uur duren krijg je op het laatst een vrij lage stand van de zon. Dat betekent dat je, wanneer je op de juiste plaats staat, de rijders in het gezicht kan fotograferen. Dat hij dan vol tegen de zon inkijkt boeit me niet echt, het zijn mijn plaatjes.
9.

Langzaam gaat de zon steeds verder onder maar het mooie licht moet dan nog komen. Daar verheug ik me al op en we verhuizen naar een plaats waar we tegen het licht in kunnen fotograferen. Helaas, de trainingen zijn voorbij, net voordat het mooie licht opkomt. Toch weet ik nog één BMW Z4 te fotograferen zoals ik van plan was. Dat is jammer maar morgen rijden we op andere tijden waardoor we wel de fraaie plaatjes kunnen maken met het tegenlicht.
10.

Nadat de foto’s van de camera zijn weg gevonden hebben naar de laptop is het tijd voor een party in het paddock. Er wordt Arabische muziek gespeeld, zal zeker wel een bekende zanger zijn maar ik versta er helemaal niets van. Ach, het deuntje was wel leuk.
De rij voor het buffet is lang maar daar zijn plots vijf Arabieren die ik wél kan verstaan. Het zijn Nederlandse monteurs die zich hebben verkleed als Sjeik, of althans wat er op moest lijken. Met die mafkezen in de rij gaat de tijd snel en het duurt niet lang of mijn bord is volgeladen met lekkernijen. Wat zeg ik, tot over de rand volgeladen. Je kent het wel, soms zijn je ogen groter dan je maag.
Na het eten ga ik nog even langs bij enkele teams om te kijken hoe de trainingen zijn verlopen. Er zijn eigenlijk geen noemenswaardige problemen en de auto’s krijgen alleen een kleine controlebeurt. Morgen staat er nog een training op het programma en later een kwalificatie. In de avond is er nog een avondsessie van twee uur. Dan kan ik bij de zonsondergang fotograferen en in een mooi verlichte pitstraat. Vooral dat laatste maakt een 24 uursrace interessant om te doen.
Nu zit ik weer in mijn appartement op de achtste verdieping. Zometeen nog even naar de Mall of the Emirates en dan vroeg naar mijn bedje.
Ja, ik vermaak me wel.
Er zal overigens een live streaming van de race zijn http://www.24hdubai.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt vervolgd…
Groeten Roel.
Het leven is goed hier. Na een nacht met veel kabaal op straat en een airco die voor Arabische begrippen bij 25 graden al cool aangeeft zat ik om 7:30 uur met kleine oogjes aan de ontbijttafel, we wilden op tijd op het circuit zijn. Normaal duurt de rit plm. 20 min. maar met een chauffeur die meer op de rem trapt dan het juiste pedaal, gaat het wat langzamer.
Maar we geraken toch veilig op het circuit en dat is het belangrijkste. Ondertussen zijn de laatste teams ook gearriveerd en is er ook een Arabische technicus die een internetverbinding heeft weten te leggen. Opvallend is dat er dit jaar meer fotografen en journalisten zijn dan voorgaande jaren. De rij is lang voor de mediadesk. Vandaag staan de verdere keuringen en eerste vrije trainingen op het programma. Tijdens mijn rondwandeling in het paddock heb ik nog mooi een klantje weten te strikken. Da’s weer mooi meegenomen. In de persruimte is de persconferentie aan de gang. Ik zit daar naar te luisteren en kom tot de conclusie dat ik dat Arabisch niet kan verstaan maar gelukkig wordt het vertaald naar het Engels, nouja Arabisch-Engels. Tsja, dat versta ik ook niet en denk dat de persconferentie zonder mij ook wel zal doorgaan.
Ondertussen worden er bij enkele teams al groepsfoto’s gemaakt. Ik schuif gezellig aan tussen de fotografen die allemaal iets willen regelen. Rustig wacht ik af en kijk de kat uit de boom. Na het veel heen en weer geduw met de auto’s en nadat iedereen een juiste positie heeft aangenomen sla ik toe. Mooi, heb niets hoeven te regelen en heb toch mijn fotootje. Ja, soms moet je gebruik maken van de inspanningen van anderen. Het is al zo warm.
5.

Ondertussen is bij één van mijn teams ook de voorbereiding gestart voor het maken van de groepsfoto. Dit spreek ik altijd een dag eerder met de teamchef af. Ondertussen is het al 12:45 uur en ik zal vlug moeten zijn omdat om 13:00 uur de vrije trainingen gaan beginnen. Alles is gereed en iedereen heeft zijn plaats ingenomen maar dan is het wachten. Op wie? Ja, je raad het al. De teamchef met wie ik de afspraak had gemaakt. Ondertussen verzamelen zich al diverse auto’s in de pitstraat om te beginnen met de trainingen….. maar nog steeds geen teamchef. Da’s dan heel erg jammer voor hem. Ik kan de coureurs ook niet langer laten wachten in hun raceoverall in de zon, die inmiddels al aardig op temperatuur is gekomen.
Nadat de foto is gemaakt blijf ik even in de pitstraat. Vaak komen de auto’s al na enkele ronden weer binnen om alles even na te laten kijken. Daarna gaat het echt los.
6.

Bijna alle deelnemers zijn op de baan en het duurt niet lang of er is al een rode vlag. Er schijnt een Mercedes SLS er erg hard te zijn af gegaan en de schade is enorm. Later bleek dat het de auto is waar de Nederlander Jeroen Bleekemolen op rijdt. De eigenaar van de auto, een sjeik bestuurde op dat moment de SLS. De auto is erg krom en kan niet meer deelnemen aan de race, die start op vrijdag 14:00 uur (NL tijd 11:00 uur).http://www.24hdubai.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar… een Sjeik zou geen Sjeik zijn als hij niet een complete reserve Mercedes SLS bij zou hebben. Ja, het is crisis, ook in Dubai. De reserve auto zal ingezet worden voor de kwalificaties en race.
Na mijn tijd in de pitstraat besluit ik om langs de baan te gaan staan. Mijn nieuwe college help ik een beetje op weg, het is voor hem de eerste keer op dit circuit. Samen gaan we van punt naar punt en hebben een klein rondje gemaakt.
7.

8.

Omdat de trainingen tot 17:00 uur duren krijg je op het laatst een vrij lage stand van de zon. Dat betekent dat je, wanneer je op de juiste plaats staat, de rijders in het gezicht kan fotograferen. Dat hij dan vol tegen de zon inkijkt boeit me niet echt, het zijn mijn plaatjes.
9.

Langzaam gaat de zon steeds verder onder maar het mooie licht moet dan nog komen. Daar verheug ik me al op en we verhuizen naar een plaats waar we tegen het licht in kunnen fotograferen. Helaas, de trainingen zijn voorbij, net voordat het mooie licht opkomt. Toch weet ik nog één BMW Z4 te fotograferen zoals ik van plan was. Dat is jammer maar morgen rijden we op andere tijden waardoor we wel de fraaie plaatjes kunnen maken met het tegenlicht.
10.

Nadat de foto’s van de camera zijn weg gevonden hebben naar de laptop is het tijd voor een party in het paddock. Er wordt Arabische muziek gespeeld, zal zeker wel een bekende zanger zijn maar ik versta er helemaal niets van. Ach, het deuntje was wel leuk.
De rij voor het buffet is lang maar daar zijn plots vijf Arabieren die ik wél kan verstaan. Het zijn Nederlandse monteurs die zich hebben verkleed als Sjeik, of althans wat er op moest lijken. Met die mafkezen in de rij gaat de tijd snel en het duurt niet lang of mijn bord is volgeladen met lekkernijen. Wat zeg ik, tot over de rand volgeladen. Je kent het wel, soms zijn je ogen groter dan je maag.
Na het eten ga ik nog even langs bij enkele teams om te kijken hoe de trainingen zijn verlopen. Er zijn eigenlijk geen noemenswaardige problemen en de auto’s krijgen alleen een kleine controlebeurt. Morgen staat er nog een training op het programma en later een kwalificatie. In de avond is er nog een avondsessie van twee uur. Dan kan ik bij de zonsondergang fotograferen en in een mooi verlichte pitstraat. Vooral dat laatste maakt een 24 uursrace interessant om te doen.
Nu zit ik weer in mijn appartement op de achtste verdieping. Zometeen nog even naar de Mall of the Emirates en dan vroeg naar mijn bedje.
Ja, ik vermaak me wel.
Er zal overigens een live streaming van de race zijn http://www.24hdubai.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt vervolgd…
Groeten Roel.
Laatst gewijzigd door Replay op do jan 10 2013 6:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- marcel.b
- Forumlid
- Berichten: 3877
- Lid geworden op: zo mar 04 2012 9:53 pm
- Locatie: Spijkenisse
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Hele, Hele, mooie plaatjes vind ik als autosport liefhebber.....
Ben zeer benieuwd naar nachtopnamens.
Opname met laagstaande zon vind ik super!
Ben zeer benieuwd naar nachtopnamens.
Opname met laagstaande zon vind ik super!
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
- Galloper
- Forumlid
- Berichten: 606
- Lid geworden op: di dec 20 2011 5:18 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Mooie foto's Roel, leuk ook om te zien dat je op een steenworp afstand van een schoolvriendin van me aan het werk bent. Zij woont op Arabian Ranches naast het circuit.
Ben benieuwd naar je volgende foto's
Ben benieuwd naar je volgende foto's

-
- Clublid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: wo nov 16 2011 3:18 pm
- Locatie: Almere
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Hele mooie foto's. Je geeft een mooi verslag in de tijd en datum maar hoe staat de tijd op je camera ingesteld?
Laat de volgende serie maar komen.
Laat de volgende serie maar komen.
- Replay
- Forumlid
- Berichten: 980
- Lid geworden op: do feb 18 2010 9:34 pm
- Locatie: Best
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Ach, die had ik vergeten om te zetten naar de tijd hier. Het is hier 3 uur later. Maar van de exif kan je niet uitgaan. Die tijd staat nog op het aanmaken van het kader dat om de foto zit. Op één of andere manier blijft die tijd er vast in staan. Zelfs als ik het kader opnieuw opsla. Dat zal je waarschijnlijk wel bedoelen. Ik heb hier al meer reacties over gehad. Trusten en tot morgenavond. Kan trouwens laat worden ivm de avondsessie.evertmartens schreef:Hele mooie foto's. Je geeft een mooi verslag in de tijd en datum maar hoe staat de tijd op je camera ingesteld?
Laat de volgende serie maar komen.
Groeten Roel.
- Pjerry
- Clublid
- Berichten: 1153
- Lid geworden op: di sep 25 2012 4:31 pm
- Locatie: Houten
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Wat een fraaie platen Roel.
- JaapV
- Clublid
- Berichten: 5194
- Lid geworden op: do jan 14 2010 11:12 pm
- Locatie: Oud-Beijerland
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Alsjeblieft niets van die kul hier! Doe me een lol...arjan916 schreef:Waar is de knop 'vind ik leuk'

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- JaapV
- Clublid
- Berichten: 5194
- Lid geworden op: do jan 14 2010 11:12 pm
- Locatie: Oud-Beijerland
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Echt lekkere plaatjes! Vooral die tegen de avondmistige skyline prikkelt de verbeelding, net vóór die lage-zon-BMW, die overigens óók heel leuk is!
(helaas geen fotonummers...)
(helaas geen fotonummers...)
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Wiljo
- Forumlid
- Berichten: 936
- Lid geworden op: za jul 11 2009 2:30 pm
- Locatie: APELDOORN
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Mooie aanvullingen Roel, leuk om je commentaar bij de foto's te lezen.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- wopper
- Clublid
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di okt 14 2008 8:10 pm
- Locatie: Posterholt Limburg
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 1)
Mooie foto's weer en uiteraard met een mooi verhaal erbij, blijf het volgen hierzo 

- Replay
- Forumlid
- Berichten: 980
- Lid geworden op: do feb 18 2010 9:34 pm
- Locatie: Best
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 24 Hrs Dubai 2013.(Update 2)
Donderdag 10 januari
Vandaag stond een drukke dag te wachten. Er waren de hele dag door trainingen en kwalificaties met als afsluiter een avondsessie van 18:00-20:00 uur. Die zou geheel in het donker verreden worden.
Maar voordat het zover is moeten we eerst nog op het circuit geraken. Je zou zeggen dat de chauffeur de weg nu onderhand wel weet maar hij rijdt prompt de andere richting in. Het is een beetje een verstrooide gast,die met zijn hoofd heel ergens anders zit. Na een omweg van enkele kilometers zijn we toch weer op bekend terrein. We worden verwolkmt in het perscentrum alsof we een jaar weggeweest waren. We kregen meteen een polsbandje waarmee we een ontbijt, middageten en een heerlijk avondmaal konden halen. Dat bleek niet voor niets, er moest natuurlijk wel iets tegenover staan. Van de organisatie wilden ze enkele foto’s hebben van het evenement omdat hun eigen fotograaf er plots andere taken bij heeft gekregen. Nou, vooruit dan maar, maar wel voor de resterende dagen ook een polsbandje waarmee we langs de catering kunnen gaan.
Dan staat de eerste sessie van de dag op het punt van beginnen. Met 82 auto’s op een baan van 5,39 km duurt het meestal niet lang voordat er iets gebeurd. Zo ook nu.
11.

Na een klein half uur is er al een eerste code rood, er is iemand een beetje onzorgvuldig geweest tijdens het inhalen van een andere deelnemer en zijn auto moest afgesleept worden.
Na een tweede start van de kwalificatie zwaaien de marchalls weer met de rode vlag. Wat nu weer? In de verte zie ik een BMW staan maar dat mag het problem niet zijn. Nee, hij was de oorzaak. Hij had een paar liter olie verloren dat op de baan was gekomen. Normaal kijken ze in Dubai niet op van wat olie maar dit geeft toch echt een gevaarlijke situatie. Na een klein kwartiertje komt ere en rijder langs me af gelopen en ik vraag hem naar de oorzaak van de rode vlagsituatie. “Oh, die BMW heeft olie verloren en ik ben er met dik 250km/h afgevlogen, op het oliespoor.” “Oké”, zeg ik “en nu?” “My car is completely destroyed.” Hij was met hoge snelheid in de vangrail gevlogen en de Lambourghini was niet meer dan een wrak.
Zijn race is al over voordat die begonnen is.
Na een kleine kwalificatie in het licht is het tijd geworden voor de kwalificatie bij schemer. Hier keek ik naar uit. “Laat het mooie licht maar komen waarbij de baan goudkleurig wordt.” Helaas, de zon verschuilt zich achter een wolkendek en het wordt grauw en grijs i.p.v. goudkleurig. Ik baalde hier enorm van en mijn volgende kans is tijdens de race op vrijdagavond. Maar daarvoor had ik eigenlijk al andere plannen gemaakt. Toch ben ik even op de plek gebleven om er het beste van te maken maar het mag weinig waarde hebben. Heel jammer.
12.

13.

Na een stuk of 900 foto’s naar de laptop te hebben geschreven schuif ik aan aan de tafel voor een heerlijk avondeten. Ik heb geen idee hoe het allemaal heet maar het was wel lekker…. en veel. Hierna ga ik me klaar maken voor de avondsessie, die geheel in het donker verreden wordt. Dan is het in de pitstraat er mooi om te fotograferen. De pitstops zijn altijd bijzonder in het donker. Haastig loop ik door de pitstraat omdat bijna al mijn klanten gelijktijdig binnenkomen. Tijdens zo’n sessie komen ze veel meer binnen dan tijdens de race. Daar moet ik gebruik van maken. Tijdens de avondkwalificatie moeten alle rijders van een team minimal drie ronden in het donker gereden hebben voordat ze mogen deelnemen aan de race. Vandaar dat er veel gewisseld wordt.
14.

Terwijl ik met een rijder sta te praten, die zometeen moet instappen, is er nogal wat opschudding bij dat team en iedereen is lichtelijk in paniek. “Wat is er gebeurd?” Ik krijg een koptelefoon op om te luisteren naar wat de rijder vetreld. “Those Arabic **** put gasoline in my diesel car!” Daar hield voor hun de avondsessie meteen bij op. Je moet als team bij deze race aan het einde van de pitstraat tanken. Normaal is dat bij je eigen box,door je eigen personeel. Maar hier niet. Nee, hier staan een paar Arabieren die voor je tanken. Ondertussen is de sessie afgelopen en bij een klant van mij ruikt het heerlijk naar barbeque. “Mmm, lekker” en ik word uitgenodigd om aan te schuiven. Na al dat harde werken had ik alweer honger en dorst gekregen.
Na het eten nog even de foto’s naar de laptop schrijven en dan inpakken en naar mijn appartement toe. Nog even de camera’s schoonmaken en dan naar bed toe. Ja, Dubai is leuk maar al dat zand moet je wel direct verwijderen. Dat zand is erg fijn van structuur en gaat echt overal zitten. Maar ik mag niet klagen. Het was een mooie dag en gelukkig niet zo heet als voorgaande dagen. Morgen staat er nog een korte warm-up op het programma voordat de 81 overgebleven auto’s om 14:00 uur(11:00 NL) van start gaan. Dit wordt meteen een marathon van vrijdagochtend tot zaterdagavond. Daarna nog even opfrissen en in de nacht vlieg ik weer terug om op zondagochtend weer thuis op mijn eigen bankje te zitten.
15.

Voor nu zeg:”welterusten en tot morgen.”
Groeten Roel.
http://www.24hdubai.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt vervolgd….
Vandaag stond een drukke dag te wachten. Er waren de hele dag door trainingen en kwalificaties met als afsluiter een avondsessie van 18:00-20:00 uur. Die zou geheel in het donker verreden worden.
Maar voordat het zover is moeten we eerst nog op het circuit geraken. Je zou zeggen dat de chauffeur de weg nu onderhand wel weet maar hij rijdt prompt de andere richting in. Het is een beetje een verstrooide gast,die met zijn hoofd heel ergens anders zit. Na een omweg van enkele kilometers zijn we toch weer op bekend terrein. We worden verwolkmt in het perscentrum alsof we een jaar weggeweest waren. We kregen meteen een polsbandje waarmee we een ontbijt, middageten en een heerlijk avondmaal konden halen. Dat bleek niet voor niets, er moest natuurlijk wel iets tegenover staan. Van de organisatie wilden ze enkele foto’s hebben van het evenement omdat hun eigen fotograaf er plots andere taken bij heeft gekregen. Nou, vooruit dan maar, maar wel voor de resterende dagen ook een polsbandje waarmee we langs de catering kunnen gaan.
Dan staat de eerste sessie van de dag op het punt van beginnen. Met 82 auto’s op een baan van 5,39 km duurt het meestal niet lang voordat er iets gebeurd. Zo ook nu.
11.

Na een klein half uur is er al een eerste code rood, er is iemand een beetje onzorgvuldig geweest tijdens het inhalen van een andere deelnemer en zijn auto moest afgesleept worden.
Na een tweede start van de kwalificatie zwaaien de marchalls weer met de rode vlag. Wat nu weer? In de verte zie ik een BMW staan maar dat mag het problem niet zijn. Nee, hij was de oorzaak. Hij had een paar liter olie verloren dat op de baan was gekomen. Normaal kijken ze in Dubai niet op van wat olie maar dit geeft toch echt een gevaarlijke situatie. Na een klein kwartiertje komt ere en rijder langs me af gelopen en ik vraag hem naar de oorzaak van de rode vlagsituatie. “Oh, die BMW heeft olie verloren en ik ben er met dik 250km/h afgevlogen, op het oliespoor.” “Oké”, zeg ik “en nu?” “My car is completely destroyed.” Hij was met hoge snelheid in de vangrail gevlogen en de Lambourghini was niet meer dan een wrak.
Zijn race is al over voordat die begonnen is.
Na een kleine kwalificatie in het licht is het tijd geworden voor de kwalificatie bij schemer. Hier keek ik naar uit. “Laat het mooie licht maar komen waarbij de baan goudkleurig wordt.” Helaas, de zon verschuilt zich achter een wolkendek en het wordt grauw en grijs i.p.v. goudkleurig. Ik baalde hier enorm van en mijn volgende kans is tijdens de race op vrijdagavond. Maar daarvoor had ik eigenlijk al andere plannen gemaakt. Toch ben ik even op de plek gebleven om er het beste van te maken maar het mag weinig waarde hebben. Heel jammer.
12.

13.

Na een stuk of 900 foto’s naar de laptop te hebben geschreven schuif ik aan aan de tafel voor een heerlijk avondeten. Ik heb geen idee hoe het allemaal heet maar het was wel lekker…. en veel. Hierna ga ik me klaar maken voor de avondsessie, die geheel in het donker verreden wordt. Dan is het in de pitstraat er mooi om te fotograferen. De pitstops zijn altijd bijzonder in het donker. Haastig loop ik door de pitstraat omdat bijna al mijn klanten gelijktijdig binnenkomen. Tijdens zo’n sessie komen ze veel meer binnen dan tijdens de race. Daar moet ik gebruik van maken. Tijdens de avondkwalificatie moeten alle rijders van een team minimal drie ronden in het donker gereden hebben voordat ze mogen deelnemen aan de race. Vandaar dat er veel gewisseld wordt.
14.

Terwijl ik met een rijder sta te praten, die zometeen moet instappen, is er nogal wat opschudding bij dat team en iedereen is lichtelijk in paniek. “Wat is er gebeurd?” Ik krijg een koptelefoon op om te luisteren naar wat de rijder vetreld. “Those Arabic **** put gasoline in my diesel car!” Daar hield voor hun de avondsessie meteen bij op. Je moet als team bij deze race aan het einde van de pitstraat tanken. Normaal is dat bij je eigen box,door je eigen personeel. Maar hier niet. Nee, hier staan een paar Arabieren die voor je tanken. Ondertussen is de sessie afgelopen en bij een klant van mij ruikt het heerlijk naar barbeque. “Mmm, lekker” en ik word uitgenodigd om aan te schuiven. Na al dat harde werken had ik alweer honger en dorst gekregen.
Na het eten nog even de foto’s naar de laptop schrijven en dan inpakken en naar mijn appartement toe. Nog even de camera’s schoonmaken en dan naar bed toe. Ja, Dubai is leuk maar al dat zand moet je wel direct verwijderen. Dat zand is erg fijn van structuur en gaat echt overal zitten. Maar ik mag niet klagen. Het was een mooie dag en gelukkig niet zo heet als voorgaande dagen. Morgen staat er nog een korte warm-up op het programma voordat de 81 overgebleven auto’s om 14:00 uur(11:00 NL) van start gaan. Dit wordt meteen een marathon van vrijdagochtend tot zaterdagavond. Daarna nog even opfrissen en in de nacht vlieg ik weer terug om op zondagochtend weer thuis op mijn eigen bankje te zitten.
15.

Voor nu zeg:”welterusten en tot morgen.”
Groeten Roel.
http://www.24hdubai.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt vervolgd….