D50 - nachtfotografie

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Corné

D50 - nachtfotografie

Bericht door Corné » ma jul 31 2006 1:11 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje met betrekking tot nachtfotografie met de D50.

Het probleem zit hem in het scherpstellen van de camera.
De camera wil met geen mogelijkheid afdrukken. De camera wil niet scherpstellen, en als hij vind dat ie niet scherp is gesteld, drukt hij ook niet af. Mijn Sony compactcamera heeft hier geen problemen mee, dus ik had eigenlijk wel verwacht dat een 'echte' camera hier nog wat beter mee om kon gaan.
Maar zodra het scherpstelbolletje er niet staat, dan is het gewoon geen foto.

1. Is het mogelijk om toch af te drukken wanneer de te maken foto niet scherp is? (kan ik dit ergens instellen).
2. Hebben jullie nog andere opties.

Het enige wat ik kan doen is scherpstellen op een verlicht onderwerp. Deze scherpstelling vasthouden en dan mijn camera op de sterrenhemel richten. Dit is echter geen optie als ik mijn telescoop als geleider (piggyback) wil gebruiken om sterrensporen te voorkomen.

De handleiding biedt geen oplossing en ook op internet wordt ik niet veel wijzer. Vandaar maar eens de vraag aan de 'kenners' stellen. :P

Groetjes,

Corné

Kroko

Bericht door Kroko » ma jul 31 2006 1:21 pm

Zet de autofocus op de camera uit.

vanson

Bericht door vanson » ma jul 31 2006 1:56 pm

inderdaad, gewoon de autofocus uitzetten (klein knopje naast de lens, op stand gemarkeerd met "M" zetten)

succes met je astrofotografie!

De Put

Bericht door De Put » ma jul 31 2006 2:13 pm

Laat je hier wel even het resultaat zien?

Goeten,
Remco

PS: sterren zijn volgens mij heeeeel makkelijk, AF uit en focus op oneindig, wel de zelfontspanner en statief gebruiken:
Afbeelding

Ik kan me overigens voorstellen dat jij verder in zal zoomen dan ik hier met mijn 50mm prime gedaan heb. Mijn doel was niet om een mooi plaatje te maken, maar om te kijken of het kan.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jul 31 2006 2:38 pm

De Put,

Focus op oneindig werkt niet altijd, dat heb ik ook eens geprobeerd en het resultaat was onscherpe sterrenpika's ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

vanson

Bericht door vanson » ma jul 31 2006 2:49 pm

Opgezetfan schreef:De Put,

Focus op oneindig werkt niet altijd, dat heb ik ook eens geprobeerd en het resultaat was onscherpe sterrenpika's ;)
misschien door bewegingsonscherpte?
(geen gebruik statief of remote ontspanner, statief naast treinbaan, drukke (snel)weg, stoten tegen statief etc.)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma jul 31 2006 3:18 pm

vanson schreef:

misschien door bewegingsonscherpte?
(geen gebruik statief of remote ontspanner, statief naast treinbaan, drukke (snel)weg, stoten tegen statief etc.)
Uhm vanson zo slim ben ik ook wel dat het geen bewegingsonscherpte was hoor, Ik had mijn cam op statief en geschoten vanuit de tuin met de Nikon remote :?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Corné

Bericht door Corné » ma jul 31 2006 3:36 pm

Dank voor de snelle reacties.

Het bovenstaande heb ik echter allemaal al geprobeerd.
Het rare is dat ik dus dat in de Manuele Focus stand de camera ook alleen maar wil afdrukken als het scherpstelbolletje er staat.

Misschien de camera een keer resetten ??
Ik snap er namelijk geen hout van.

groet,

Corné

De Put

Bericht door De Put » ma jul 31 2006 3:37 pm

Toch nog een keer proberen, want als de steren al niet oneindig ver zijn, wat is dat dan wel?

Groeten,
Remco

Bovenstaande foto:
Exposure time: 15.000 s
Aperture: f/1.8

Wellicht volgende keer een kleiner diafragma voor meer scherpte :oops:

De Put

Bericht door De Put » ma jul 31 2006 3:39 pm

Corné schreef:Dank voor de snelle reacties.

Het bovenstaande heb ik echter allemaal al geprobeerd.
Het rare is dat ik dus dat in de Manuele Focus stand de camera ook alleen maar wil afdrukken als het scherpstelbolletje er staat.

Misschien de camera een keer resetten ??
Ik snap er namelijk geen hout van.

groet,

Corné
Manual stand én AF uit!

Groeten,
Remco

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”