emdeklerk schreef:
Maar er wordt wat afgerommeld in zwart/wit Nederland...
Dat is al zo oud als de fotografie zelf. Vroeger als menneke van 14 begon ik op school op de "fotoclub" mijn eerste filmpjes te ontwikkelen en af te drukken. In de toenemende hobby en later wat meer serieus en zelfs in het vak terecht gekomen, heb ik altijd enorme verschillen gezien in de beheersing van het af te drukken materiaal. Enerzijds mensen met "Hasselblad" en "Leica" waarvan ik versteld stond hoe slecht ze hun materialen beheersten met de "bras" aan afgedrukte plaatjes, anderzijds figuren die met een goedkope "Lubitel" te prachtigste platen maakten.
En andersom, met alle nuances wat er tussen zit.
Doorgaans was het aantal mensen wat werkelijk beheersing had over zijn materialen en naar inzicht en gevoel dat in hun afdrukken wisten te benutten, eigenlijk maar erg dun bezaaid. Dat is nu niet anders. Voor alles geldt, zowel analoog als digitaal hebben hun specifieke basis kenmerken. Leer ermee om te gaan, en je kunt er alle kanten mee op.
Creativiteit is de enige beperking. Dat gold vroeger met relatief wat meer technische beperkingen en kostte daarmee meer tijd en moeite om aan resultaat te komen, als wat het heden ten dage zijn geldigheid heeft.
emdeklerk schreef:
Het is ook niet voor niets dat Leica dan maar een digitale zwart/witcamera uitbracht.
Qua scherpte en detaillering is het bijzonder fraai door het ontbreken van een Bayer patroon, en zonder interpolatie. Maar daar is IMO dan ook het enige mee gezegd.
Je zit vast aan de specifieke sensibilisering hoe de sensor kleurwaarden in grijswaarden helderheden vastlegt. De eigenschappen van de sensor, waarvan ik de toonschaal helemaal niet zo fraai vind. Het biedt digitaal verder ook geen mogelijkheden om die toonschaal aan te passen, anders dan contrast en helderheid, en eventueel weer terug te grijpen naar ouderwetse geel- en oranjefilters (voor de lens) e.d. om de toonschaal voor bepaalde kleuren naar andere helderheden grijs te kunnen beïnvloeden.
In het begin dat de Leica camera zou worden uitgeleverd werd geadverteerd dat je bij aankoop gratis de
Nik Silver Efex plugin voor Photoshop erbij kreeg. Zo bruin heb ik het nog niet gezien in Fotoland.
Nik Silver Efex werkt
bij de gratie van een
RGB kleurbeeld als basis. Juist door procentueel in de RGB kanalen te schuiven, kom je aan de typische omzettingen zoals vroeger "zwart-wit" materiaal kleuren naar grijswaarden werden omgezet. (Denk daarbij aan eigenschappen zoals panchromatisch zwart-wit materiaal tegenover orthografisch materiaal). Met een zwart-wit (grijswaarden) digitaal beeld kun je helemaal niets met
Nik Silver Efex. Nu ja, wat spelen met contrasten, helderheden en randjes maken, of wat meer random ruis in de foto's leggen. Maar dat is nu juist
niet datgene waar het bij de zwart-wit omzetting in Nik Silver Efex om draait.
Feitelijk is de "zwart-wit Leica" een enorme digitale beperking in de wijze hoe je beeld naar fraaie zwart-wit / grijs toonwaarden omzet.