vraagje inlevering D7000 voor reparatie

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Cybershooter
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

vraagje inlevering D7000 voor reparatie

Bericht door Cybershooter » za jan 12 2013 6:15 pm

Ik zit met het volgende.

Ik heb van de week mijn D7000 bij KE ingeleverd ter reperatie in verband met een backfocus probleem en de afstelling daarvan. De betreffende medewerker wilde mij het 1 en ander laten zien, toen ik een aanvullende vraag had over de werking van de AF module in de D7000. Hij lifte met zijn vinger de sluiter omhoog om mij te laten zien waar wat zat achter de sluiter. Ik voelde me daar niet zo prettig bij, aangezien hij dit met zijn vinger omhoog lifte en weer losliet nadat hij dit heeft laten zien, waardoor de sluiter met een plofje weer neerklapte. Ten eerste vond ik het niet zo prettig aangezien hij met zijn vinger dit deed, en ten tweede zou dit allemaal in mijn beleving stof op de sensor kunnen veroorzaken. Op dat moment heb ik het er maar bij gelaten, maar naderhand had ik daar toch een nare smaak van in mijn mond. Kan dit alles daadwerkelijk kwaad, of zit ik me druk te maken om niks, omdat dit iets is wat iemand met verstand van zaken gewoon kan doen? Ik zou het namelijk zelf nooit doen, maar ik ben geen deskundige op dat gebied. En wat kan ik het beste doen als dit wel kwaad kon, en NSP naderhand een bijkomend probleem omtrent hiervan constateert?
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

miorob

Re: vraagje inlevering D7000 voor reparatie

Bericht door miorob » za jan 12 2013 6:37 pm

Het lijkt mij geen probleem maar zou het niet doen als het niet nodig is ivm eventuele stof ofzo maar ik ga ervan uit dat bij KE toch wel deskundig personeel rond loopt.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jan 12 2013 6:57 pm

Ik neem aan dat de medewerker van KE alleen maar even de spiegel met z'n vinger heeft opgelicht en beslist niet de sluiter heeft geforceerd! Kan echt niet zo veel kwaad. Zolang de sluiter gesloten blijft kan er geen stof op de sensor komen.
Jur

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » za jan 12 2013 7:03 pm

Jur schreef:Ik neem aan dat de medewerker van KE alleen maar even de spiegel met z'n vinger heeft opgelicht en beslist niet de sluiter heeft geforceerd! Kan echt niet zo veel kwaad. Zolang de sluiter gesloten blijft kan er geen stof op de sensor komen.
Ik moet zeggen dat ik heel weinig verstand heb van de exacte werking van een spiegelreflexcamera, maar het is iig het onderdeel wat hij omhoog lifte, wat nadat hij zijn vinger ervanaf haalde weer terugschoot.
Laatst gewijzigd door Cybershooter op za jan 12 2013 7:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jan 12 2013 7:05 pm

Bekijk even het filmpje onderaan deze pagina. Let vooral op het opklappen van de spiegel, waarna pas de sluiter wordt geopend en de sensor zichtbaar wordt.
Jur

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » za jan 12 2013 7:09 pm

Jur schreef:Bekijk even het filmpje onderaan deze pagina. Let vooral op het opklappen van de spiegel, waarna pas de sluiter wordt geopend en de sensor zichtbaar wordt.
Na het filmpje gezien te hebben, is de kans groot dat het de spiegel was die hij oplifte met zijn vinger. Kunnen daar geen vette vingers opkomen, wanneer je daar met je vinger aanzit?

miorob

Bericht door miorob » za jan 12 2013 7:15 pm

dat kan verder geen kwaad tenzij je door de zoeker kijkt en daar vingerafdrukken ziet :o , hoewel je dat ook niet op de foto terug ziet.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jan 12 2013 7:16 pm

Cybershooter schreef: Na het filmpje gezien te hebben, is de kans groot dat het de spiegel was die hij oplifte met zijn vinger. Kunnen daar geen vette vingers opkomen, wanneer je daar met je vinger aanzit?
Die kans is niet zo groot als hij de spiegel voorzichtig vanaf de onderkant/achterzijde heeft opgelicht. Of er eventueel toch een vette vinger op de spiegel is achtergebleven kun je natuurlijk zelf eenvoudig checken.
Jur

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » za jan 12 2013 7:22 pm

Jur schreef:
Cybershooter schreef: Na het filmpje gezien te hebben, is de kans groot dat het de spiegel was die hij oplifte met zijn vinger. Kunnen daar geen vette vingers opkomen, wanneer je daar met je vinger aanzit?
Die kans is niet zo groot als hij de spiegel voorzichtig vanaf de onderkant/achterzijde heeft opgelicht. Of er eventueel toch een vette vinger op de spiegel is achtergebleven kun je natuurlijk zelf eenvoudig checken.
Ik ga ervan uit dat hij dit zo zorgvuldig mogelijk heeft gedaan.

Ik blijf alleen met de vraag zitten, dat stel dat er op welke wijze ook, hetzij vette vingers, hetzij toch extra stof op de sensor, hetzij een eraan overgehouden mechanisch probleem, wat door NSP als extra probleem wordt geconstateerd, kan verhalen op KE?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jan 12 2013 7:43 pm

In dit geval lijkt mij de kans op een mechanische beschadiging uiterst miniem en een eventueel vuiltje of vette vinger is gemakkelijk te verwijderen. Ik zou mij verder beslist niet ongerust maken. Bedenk dat het spiegelmechanisme is ontworpen voor aanzienlijk zwaardere belastingen (o.a. snel serie-werk).
Als er niks is geforceerd, kan er ook niets zijn beschadigd.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”