SB-600 flitser of een flitser van Metz?

Discussies over flitsers
Pruimpit

SB-600 flitser of een flitser van Metz?

Bericht door Pruimpit » zo sep 02 2007 1:36 pm

Ik ben van plan binnenkort een flitser voor mijn D50 aan te schaffen.
Eerst dacht ik aan een SB-600 flitser, maar een kennis van mij raadde mij een flitser van Metz aan, wegens een gunstiger prijs/kwaliteit verhouding.

Wat ik nu graag wil weten, wat is het Metz equivalent van de SB-600 flitser :?: Denk in de eerste plaats deze flitser te gebruiken voor foto's tijdens schaakwedstrijden/toernooien. Dat is meestal in vrij donkere zaaltjes/zalen.

Of raden jullie mij iets anders aan :?: Mag natuurlijk ook :)

Daarnaast denk ik ook aan flitser voor mijn Nikon FM2. Mits het niet al te veel kost. Welke is hier het beste voor geschikt?

SNoordam

Bericht door SNoordam » zo sep 02 2007 3:11 pm

De Metz AF-44 is het alternatief voor de SB600. De Metz kost circa Euro 180,- en de SB600 zo'n Euro 250,- De Metz is goed, maar mist een paar zaken zoals o.a. een draaibare kop. Kantelen kan, draaien niet.

De Metz AF-58 is de tegenhanger van de SB600. Deze flitsers zijn qua prijs (rond de Euro 400) en prestaties goed te vergelijken.

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » zo sep 02 2007 6:30 pm

Behalve dat heeft de metz mz-44-2 nog een probleem en ik kan het weten, heb ém ook en ben maanden bezig geweest om dat ding goed werkend te krijgen. Heel wat mail werk gekost met het moederbedrijf in duitsland. Ik had hem nog liggen en moest dus op de nieuwe d40. Flitsschoen vernieuwd (sca 3403) en werkte niet. Bleek oude software in de flitser te zitten en moest een upgrade hebben van versie 2 naar versie 1. Nog niet werkend. Vanwege de nieuwe d40 problemen met de synchronisatie met de flitsschoen, moest een andere versie op. mijne was versie 5 en moest versie 7 hebben. Maar.... die hebben ze nog niet we zijn er mee bezig. Dat laatste heeft 1,5 maand geduurd en nu werkt het ding perfect. Zorg dus voor de juiste software en sca voet. Op de site van Metz duitsland kan je zien welke sca schoen bij welke nikon camera hoort.
Nikon Z Z & de maskers

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » zo sep 02 2007 6:39 pm

Hallo Pruimpit, wij hebben hier op onze (destijds) D-50 camera's gehad, als de de SB-600 met de D-50 combineert heb je gewoon een supercombinatie, allereerst communiceren 2 gelijke apparaten altijd beter en kun je optimaal gebruik maken van de flitsmogelijkheden die er op de flitser zitten.
De financiele draaikolk op je bankrekening is misschien iets heftiger maar als je de resultaten bekijkt vergeet je deze draaikolk snel...

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

joerig1970

Bericht door joerig1970 » zo sep 02 2007 6:51 pm

ik heb ook net de sb-600 gekocht en het lijkt een heel goede flitser, ik moet hem nog wel leren goed gedbruiken, en ik ken al zijn mogelijkheden nog niet

maar wel zijn prijs waard

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo sep 02 2007 7:10 pm

Hoi Pruimpit,

Ik zou langer doorsparen en dan gaan voor een Nikon Flitser. Eelco heeft gewoon 100% gelijk, en zie eens wat voor een ellende Cookie heeft gehad. Kies voor zekerheid, kies Nikon.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

SB-800

Bericht door George Fennes » zo sep 02 2007 7:42 pm

Als ik zo het verhaal van Cookie leest, dan zou ik me wel 3x bedenken voordat ik een Metz flitser op mijn Nikon zou zetten.

Op zich is een Metz flitser altijd een hele goede flitser geweest en zal dat nu ook nog steeds zijn, maar als het niet echt goed combineerd is het een en al ellende.

Alleen voor die ellende zou ik het niet willen.

Ik heb een Sigma flitser, doet het goed, maar als ik een nieuwe flitser zou kopen, wordt het de SB-800.

Heb toch het vage gevoel dat een SB-800 net even accurater en nauwkeuriger werkt.

Is ook niet vreemd want alles is perfect op elkaar afgestemd.

Dus Pruimpit als ik jou was zou ik even doorsparen en koop dan iets zonder de kans op problemen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » ma sep 03 2007 8:50 am

Een collega van mij heeft ook zo'n Metz flitser op zijn D70.
Om dat ding van de camera te halen moet hij telkens een 'gevecht' met de flitser aan gaan.
Soms zit die flitser gewoon muurvast op zijn camera!

Dus ga gewoon voor de SB600, voorkom je dit soort gedoe.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do sep 06 2007 5:37 pm

Bedankt voor de reacties. Jullie hebben mij ervan overtuigd om voor de SB-600 te gaan. Omdat de occasion discount niet zo groot is heb ik besloten de flitser nieuw aan te schaffen.

Ik op internet even gezien wat de prijzen zijn. Foto Konijnenberg vraagt 244 euro voor het BE model en 249 euro voor het gewone model. Wat is het verschil :?:

Vanmiddag ben ik in Leeuwarden geweest bij de grootste fotozaak van Friesland, Foto Dalsheim. Daar stond de flitser voor 299 euro. Ik legde de verkoper uit dat ik dit verschil te veel vond. Maar volgens hem krijg ik een Duitse Flitser als ik bij Foto Konijn bestel, met Duitse en geen Nederlandse garantie.

Ik zei dat het er anders wel bij stond. Maar hij bleef volhouden dat het wel zo is. Lult deze verkoper nu uit de nek :?: Of heeft hij toch gelijk :?:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do sep 06 2007 6:11 pm

BE zal voor belgisch staan. Niet zo vreemd voor een zaak met ook een Belgisch filiaal.

Ik kan natuurlijk niet voor de SB-600 spreken, want die heb ik niet, maar de SB-800 die ik bij konijn kocht en hetzelfde apparaat dat ik bij de fotograaf om de hoek kocht, hadden allebei een garantiebewijs van Nikon Netherlands BV, geen Duitse import lijkt mij.
Wel een aanzienlijk prijsverschil, maar ik heb ze ook niet tegelijk gekocht, dus ik kan die prijzen niet een op een vergelijken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

harry bul

Bericht door harry bul » do sep 06 2007 7:10 pm

Dat is nou echt gelul van Dalsheim ze kunnen gewoon niet zo goedkoop leveren als konijnenberg. vandaar dat ik ook altijd even naar Den Ham rij vanuit Gorredijk leuke rit en honderden euro's besparen tenminste toen ik mijn 80/400mm VR aanschafte je wilt niet weten wat Dalsheim daarvoor vroeg.

PS trouwens als het import is verteld Konijneberg dat erbij en is het meestal nog iets goedkoper.

Harry

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 07 2007 7:32 am

Ik heb het afgeleerd om flitsers van andere merken te gebruiken.

Garantie wordt gegeven door de winkel waar je iets koopt, ongeacht waar het vandaan komt.

Zelf koop ik hier wel eens:
ゲストさんのショッピングカート
zijn toch wel goedkoper

Ga naar Konijn zelf met vragen over Konijn.

palone

Bericht door palone » ma sep 24 2007 5:02 pm

Er is tot nu toe alleen over Nikon and Metz gesproken.
Wat vinden jullie van de Cullmann D 4500 AF voor Nikon ?
Prijs op internet vanaf ongeveer 129 euro.

gr,

Patrick

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma sep 24 2007 5:45 pm

Die Cullmann zit qua vermogen tussen de goedkopere SB-400 en de duurdere SB-600.
De SB-400 is kleiner, lichter, goedkoper en 100% compatible met de D40X, van de Cullmann is dat laatste altijd maar afwachten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

palone

Bericht door palone » ma sep 24 2007 5:48 pm

Roelof,

Ik mag toch aannemen dat de SB600 ook volledig compatible is met de D40X ?

gr,

Patrick

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”