Gisteren mijn eerste foto's gemaakt met de sigma 10-20mm.
Ik had het uv filter er op gelaten. Had al wel gelezen dat je dan last kan hebben van reflectie, maar ja, ik wil toch ook voorzichtig zijn met mijn aankopen.
Maar idd op enkele foto's zag ik een groene schittering door de reflectie.
Geen filter vandaag dus.
Mijn vraag is: Gebruiken jullie helemaal geen filter? Of wanneer gebruik je hem juist wel.
Zelf vind ik mijn polarfilter die op mijn andere lens gebruik ook erg mooi. Ik houd van die mooie blauwe luchten.
Deze wil ik voor mijn 10-20 ook gaan aanschaffen. Maar is de werking op groothoek wat anders?
filters op groothoek
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: filters op groothoek
Beste antoinet,
Ik heb de 14-24 kan helemaal geen filter op is ook geen goedkoop objectiefje gewoon erg voorzichtig mee omspringen en veel de lens dop gebruiken.Als je fotografeert werk je vaak al met de zonnekap deze bied toch ook al wat bescherming,vooral met een bolle uit stekende lens altijd de zonnekap erop houden.
Ik heb de 14-24 kan helemaal geen filter op is ook geen goedkoop objectiefje gewoon erg voorzichtig mee omspringen en veel de lens dop gebruiken.Als je fotografeert werk je vaak al met de zonnekap deze bied toch ook al wat bescherming,vooral met een bolle uit stekende lens altijd de zonnekap erop houden.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
de zonnekap gebruik ik idd altijd, en de lensdop gaat er ook gelijk op als ik even niet fotografeer.
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hoi Antoinet,
Filters gebruik ik eigenlijk nooit. Een paar uitzonderingen daargelaten. Die uitzonderingen zijn:
Polarisatiefilter: bij het fotograferen van sterk reflecterende oppervlakten zoals water, ramen etc. Het gebruik van een polafilter op een groothoek gaat eigenlijk helemaal niet omdat je dan donkere banen in de mooie blauwe lucht krijgt omdat een polafilter alleen goed werkt in een bepaalde hoek t.o.v. de lichtbron.
Beschermingsfilter: alleen als ik in een situatie kom waarbij water of zand op de frontlens kan komen (b.v. bij watervallen of op het strand). Je kunt dan zonder problemen het beschermingsfilter schoonvegen.
Filters gebruik ik eigenlijk nooit. Een paar uitzonderingen daargelaten. Die uitzonderingen zijn:
Polarisatiefilter: bij het fotograferen van sterk reflecterende oppervlakten zoals water, ramen etc. Het gebruik van een polafilter op een groothoek gaat eigenlijk helemaal niet omdat je dan donkere banen in de mooie blauwe lucht krijgt omdat een polafilter alleen goed werkt in een bepaalde hoek t.o.v. de lichtbron.
Beschermingsfilter: alleen als ik in een situatie kom waarbij water of zand op de frontlens kan komen (b.v. bij watervallen of op het strand). Je kunt dan zonder problemen het beschermingsfilter schoonvegen.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
- Bak
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dit was ik vorig jaar even vergeten, dus toch het polarisatiefilter gebruikt op 11mm. Krijg je dit effect;Franklin schreef:Het gebruik van een polafilter op een groothoek gaat eigenlijk helemaal niet omdat je dan donkere banen in de mooie blauwe lucht krijgt omdat een polafilter alleen goed werkt in een bepaalde hoek t.o.v. de lichtbron.

Waarom wordt deze vraag nou eigenlijk zowat iedere week gesteld?
Waarom wordt er nou niet eens eerst even gezocht op dit forum?
Drie dagen geleden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 26&t=45104" onclick="window.open(this.href);return false;
En als er even gezocht wordt op de combinatie "filter groothoek" of "polarisatiefilter groothoek" of "pola groothoek" komt me er toch een stoot info...
Waarom wordt er nou niet eens eerst even gezocht op dit forum?
Drie dagen geleden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 26&t=45104" onclick="window.open(this.href);return false;
En als er even gezocht wordt op de combinatie "filter groothoek" of "polarisatiefilter groothoek" of "pola groothoek" komt me er toch een stoot info...