Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??
- Christhaa
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??
Ik wil graag inversteren in een goede camera die mij lekker in de hand ligt. en een opvolger van mij huidige camera.
Ik ben al even kijken wat ik persoonlijk lekker vind vast houden de D7000 heb ik goed grip en houd goed vast.,
De D800 ook in de hand gehad maar dat laat mijn portomonee niet toe en hij is een stuk groter en houd ook minder gemakkelijk vast, voor mijn gevoel.
Ik heb op dit moment een Nikon D5000.
En ik gebruik hem erg veel voor studio en modellen/mensen fotografie.
Ik wil dus de D7000 met 18-105mm aanschaven. Is dit voor mij een goeie Combi?
En kunnen jullie mij vertellen wat deze camera mij kan bieden? of een andere optie wat voor mij een betere keuze is...
Ben nog student fotografie en wil mijn D5000 er bijhouden voor school werk, het gaat dus echt om studio werk, en buiten op locatie om mensen te fotografen.
Bij Mijn huidige nikon zit de 18-200mm op van Tamaron Kan je deze lens ook op de nieuwe D7000 doen?
Omdat mijn D5000 geen eigen scherpstel moter heeft. heeft de D7000 dat wel?
Ik ben nog geheel onbekent in het verschillende optie in camera en wil graag een die voor mij lekker aanvoelt en die mij veel kan bieden.
Ben dus heel nieuwschierig wat de mensen hier over zeggen..
Ik ben al even kijken wat ik persoonlijk lekker vind vast houden de D7000 heb ik goed grip en houd goed vast.,
De D800 ook in de hand gehad maar dat laat mijn portomonee niet toe en hij is een stuk groter en houd ook minder gemakkelijk vast, voor mijn gevoel.
Ik heb op dit moment een Nikon D5000.
En ik gebruik hem erg veel voor studio en modellen/mensen fotografie.
Ik wil dus de D7000 met 18-105mm aanschaven. Is dit voor mij een goeie Combi?
En kunnen jullie mij vertellen wat deze camera mij kan bieden? of een andere optie wat voor mij een betere keuze is...
Ben nog student fotografie en wil mijn D5000 er bijhouden voor school werk, het gaat dus echt om studio werk, en buiten op locatie om mensen te fotografen.
Bij Mijn huidige nikon zit de 18-200mm op van Tamaron Kan je deze lens ook op de nieuwe D7000 doen?
Omdat mijn D5000 geen eigen scherpstel moter heeft. heeft de D7000 dat wel?
Ik ben nog geheel onbekent in het verschillende optie in camera en wil graag een die voor mij lekker aanvoelt en die mij veel kan bieden.
Ben dus heel nieuwschierig wat de mensen hier over zeggen..
Met vriendelijke Groet
Christha
----------------------------------------------------
http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha
Christha
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Ik wil graag een Nieuwe nikon D7000. verstandig??
Christa,
je wil weten of de Nikon D7000 een verstandige keuze is voor U.
Hopelijk wel, er is veel kans dat de camera je bevalt,
ze ligt goed in je hand, is een pluspunt.
ze ligt binnen je budget, op dit vlak is het vast een verstandige keuze.
De camera heeft bovendien heel wat te bieden, ook voor gevorderde liefhebbers.
Heb de D7000 nu 2 jaar in gebruik, de camera beschikt over een eigen scherpstelmotor.
De bruikbare ISO waarden zijn voortreffelijk.
Het menu bevat vele mogelijkheden, voor wie graag één en ander zelf onder controle houdt.
Er zijn de U1 en U2 standen, die je als het ware zelf kan programmeren, erg handig.
Er is liveview, erg handig om heel precies scherp te stellen, macro fotografen zullen dit erg op prijs stellen .
Op mijn D7000 heb ik een tijd lang, een 18-200mm. Tamron lens gebruikt, dat ging goed.
Heb de lens later vervangen door een Nikon 18-200mm. maar alleen omdat ik VR wou op de lens.
Gebruik nog steeds al mijn lenzen van mijn vorige camera D70s, op de D7000.
Uiteraard hoe beter het glas, hoe meer je uit de D7000 zal kunnen halen.
Mijn D7000 heeft nu meer dan 60.000 kliks, ben er nog steeds erg tevreden over,
het soort fotografie wat ik er mee beoefen, is evenwel verschillend van het soort fotografie wat jij momenteel beoefend.
Over het algemeen zijn D7000 gebruikers vrij tevreden over deze camera, maar dat heeft wellicht te maken met het feit dat ze een camera hebben gekozen die bij hen past.
Wie een camera heeft gekozen die niet echt past bij het soort fotografie dat en mee wordt beoefend, of niet de nodige kennis heeft of wil verwerven om er op een goeie manier mee om te gaan,
zal uiteraard nooit tevreden zijn over de camera.
Of de D7000 echt bij je past, kan je best zelf beoordelen,
stel jezelf een paar eenvoudige maar essentiële vragen:
- wat verlang ik van een nieuwe camera?
- wat mis ik bij mijn huidige camera?
- tegen welke beperkingen loop ik aan, met mijn huidige camera?
- wat wil ik in de toekomst nog allemaal doen met de nieuwe camera?
- enz.
je zal snel merken welke camera het best bij je past.
Het zou me niet verwonderen dat het de D7000 zal zijn, die als beste keus voor U uit de bus komt,
maar het kan evengoed een ander type zijn.
Succes bij je keuze.
je wil weten of de Nikon D7000 een verstandige keuze is voor U.
Hopelijk wel, er is veel kans dat de camera je bevalt,
ze ligt goed in je hand, is een pluspunt.
ze ligt binnen je budget, op dit vlak is het vast een verstandige keuze.
De camera heeft bovendien heel wat te bieden, ook voor gevorderde liefhebbers.
Heb de D7000 nu 2 jaar in gebruik, de camera beschikt over een eigen scherpstelmotor.
De bruikbare ISO waarden zijn voortreffelijk.
Het menu bevat vele mogelijkheden, voor wie graag één en ander zelf onder controle houdt.
Er zijn de U1 en U2 standen, die je als het ware zelf kan programmeren, erg handig.
Er is liveview, erg handig om heel precies scherp te stellen, macro fotografen zullen dit erg op prijs stellen .
Op mijn D7000 heb ik een tijd lang, een 18-200mm. Tamron lens gebruikt, dat ging goed.
Heb de lens later vervangen door een Nikon 18-200mm. maar alleen omdat ik VR wou op de lens.
Gebruik nog steeds al mijn lenzen van mijn vorige camera D70s, op de D7000.
Uiteraard hoe beter het glas, hoe meer je uit de D7000 zal kunnen halen.
Mijn D7000 heeft nu meer dan 60.000 kliks, ben er nog steeds erg tevreden over,
het soort fotografie wat ik er mee beoefen, is evenwel verschillend van het soort fotografie wat jij momenteel beoefend.
Over het algemeen zijn D7000 gebruikers vrij tevreden over deze camera, maar dat heeft wellicht te maken met het feit dat ze een camera hebben gekozen die bij hen past.
Wie een camera heeft gekozen die niet echt past bij het soort fotografie dat en mee wordt beoefend, of niet de nodige kennis heeft of wil verwerven om er op een goeie manier mee om te gaan,
zal uiteraard nooit tevreden zijn over de camera.
Of de D7000 echt bij je past, kan je best zelf beoordelen,
stel jezelf een paar eenvoudige maar essentiële vragen:
- tegen welke beperkingen loop ik aan, met mijn huidige camera?
- enz.
je zal snel merken welke camera het best bij je past.
Het zou me niet verwonderen dat het de D7000 zal zijn, die als beste keus voor U uit de bus komt,
maar het kan evengoed een ander type zijn.
Succes bij je keuze.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik zou het niet doen.Christhaa schreef: Ben dus heel nieuwschierig wat de mensen hier over zeggen..
Je kan die €750 euro beter investeren in beter glaswerk.
Voor het werk wat jij er mee wil doen (portretten, buiten en in de studio), levert een D7000 weinig tot geen meerwaarde.
Koop bijvoorbeeld een 35mm 1.8 of een 17-50 2.8, daar zal je veel meer plezier van beleven als een nieuwe body.
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Je bent heel lekker bezig met fotografie, en denk ik dat een D7000 inderdaad geen meerwaarde heeft met wat jij ermee doet.
Zou ook eerder in goede objectieven investeren of in een D600 en dan met een 85 mm
Zou ook eerder in goede objectieven investeren of in een D600 en dan met een 85 mm
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Christhaa
- Forumlid
1-)
Ik hoop dat hij meer aan kan in de studio. Mijn nikon D5000 haalt soms niet eens de 1/125s in de studio.
2-)
Ik mis de Iso reeks die begint bij de 100, klein verschil met de NikonD5000 maar toch maakt het iets beter.
Ook de scherpstel moter kan me schelen in de portomonee, De lenzen zonder scherpstel moter kosten simpel weg minder.
En met scherpstel moter kan je toch scherp stellen. (kan het fout hebben???)
3-)
Veel fotografen, en een camera die lang mee gaat. Belangrijkste is studio/portretten/bruiloften.
Voor het werk wat jij er mee wil doen (portretten, buiten en in de studio), levert een D7000 weinig tot geen meerwaarde.
Koop bijvoorbeeld een 35mm 1.8 of een 17-50 2.8, daar zal je veel meer plezier van beleven als een nieuwe body.
Ik kan het fout hebben maar, alles onder de 50mm heeft naar mijn mening enorme vertekening op het gezicht (vooral in het gezicht).
Dus zout het zo ie zo iets worden van +50mm
Stel dat ik een D7000 aanschaf met als extra lens nog de 50mm 1,8? Zou dit niet een beter beeld voor mij zijn dan met een Nikon D5000?
Zou dat niet een betere optie wezen.
En de 18-105, waarom is deze NIET voor mij geschikt?
1-)
Ik hoop dat hij meer aan kan in de studio. Mijn nikon D5000 haalt soms niet eens de 1/125s in de studio.
2-)
Ik mis de Iso reeks die begint bij de 100, klein verschil met de NikonD5000 maar toch maakt het iets beter.
Ook de scherpstel moter kan me schelen in de portomonee, De lenzen zonder scherpstel moter kosten simpel weg minder.
En met scherpstel moter kan je toch scherp stellen. (kan het fout hebben???)
3-)
Veel fotografen, en een camera die lang mee gaat. Belangrijkste is studio/portretten/bruiloften.
Ik kan het fout hebben maar, alles onder de 50mm heeft naar mijn mening enorme vertekening op het gezicht (vooral in het gezicht).
Stel dat ik een D7000 aanschaf met als extra lens nog de 50mm 1,8? Zou dit niet een beter beeld voor mij zijn dan met een Nikon D5000?
Zou dat niet een betere optie wezen.
En de 18-105, waarom is deze NIET voor mij geschikt?
Met vriendelijke Groet
Christha
Christha
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ook ik zou adviseren eerst in glas te investeren. Bijvoorbeeld een 50mm en 85mm, beide F1.8G.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Wat voor mij goed werkt is, de ene keer een stapje vooruit maken met een ander objectief, en dan weer een stapje met een body.
Zo blijf je met een beperkt budget toch een beetje de snelle ontwikkelingen volgen.
Nadeel is wel dat wanneer je kiest voor een andere body, er doorgaans meer bijkomende kosten zijn.
Mijn stap van de D80 naar D7000 b.v. was een grote stap voorwaarts, maar ik moest ook andere batterijen andere/snellere SD kaarten, ander draadontspanner, en andere software aanschaffen b.v.
Dit moet je meenemen in je beslissing denk ik.
Even de verschillen van een D5000 en D7000 naast elkaar leggen voor jezelf, en dan kijken of de stap nog wel interessant genoeg voor je is.
Succes met je beslissing.
vrgr
Tiny
Zo blijf je met een beperkt budget toch een beetje de snelle ontwikkelingen volgen.
Nadeel is wel dat wanneer je kiest voor een andere body, er doorgaans meer bijkomende kosten zijn.
Mijn stap van de D80 naar D7000 b.v. was een grote stap voorwaarts, maar ik moest ook andere batterijen andere/snellere SD kaarten, ander draadontspanner, en andere software aanschaffen b.v.
Even de verschillen van een D5000 en D7000 naast elkaar leggen voor jezelf, en dan kijken of de stap nog wel interessant genoeg voor je is.
vrgr
Tiny
- Christhaa
- Forumlid
jettiny schreef:Wat voor mij goed werkt is, de ene keer een stapje vooruit maken met een ander objectief, en dan weer een stapje met een body.
vrgr
Tiny
Bedankt voor je advies, aan bijkomende kosten heb ik nog niet eens aangedacht. Maar als ik kijk naar accu, ik heb nu ook nog maar 1 accu.
Dus geen extra accu's nog aangeschaft voor de D5000. SD kaart heb ik Sandisk 16GB, (maar zal zo ie zo een nieuwe moeten aanschaven als ik 1 als bij camera wil gebruiken) werk niet met draad ontspanner alleen met een Trigger Boven op de camera. en De software die ik alleen gebruik met foto's is Adobe bridge/photoshop.. Werkt mijn SD kaartje daar mee? of moet ik iets anders aanschaven? Ik denk dat het voor mij een groot verschil zal zijn. maar wil ik gewoon eerst veel onderzoek hebben gedaan voor het beste besluit.
Ik wil de D5000 als bij Camera houden en de D7000 als het 'echte' werk.
Maar wat ik me nu af vraag als ik nou een goed objectief heb? voor mijn 'ding' bijvoorbeeld 1,8 50mm of 60mm???
Zonder scherpstel moter (wat in de D7000 zit) zijn de objectieven al een stuk goedkoper.
Wanneer ik mijn D5000 hou zal ik de objectieven met scherpstel moter MOETEN aanschaven, en zijn een stuk duurder.
En is het plaatje met het 'zelfde' objectief alleen een andere body al niet een heel anders verschil???
Met vriendelijke Groet
Christha
Christha
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Het verschil tussen een AFS 50mm f1.8G en een AF 50mm f1.8D is een paar tientjes. Daar koop je geen D7000 voor.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Het hele draadje overlezend denk ik dat je eigenlijk het liefst wilt horen "Super! D7000! moet je echt doen!" Helaas: je studiofoto's worden er niet beter van.
Maar wat Patrick het laatst schreef is gewoon waar en daar komt nog bij dat je met objectieven zonder eigen scherpstelmotor wel degelijk prima scherp kunt stellen op je huidige camera. Alleen, dan moet je het handmatig doen. Niks mis mee: de beste fotografen uit de geschiedenis hebben het nooit anders gedaan. Probeer het maar eens een dagje met AF op M. Daar komt nog bij dat de oudere objectieven daarop gebouwd werden en dat ze gemiddeld dus makkelijker handmatig scherpstellen dan de lager geprijsde DX-objectieven van nu. Met mijn 69-jarige ogen is dat soms wat lastiger, maar ik schat jou een klein beetje jonger. Klopt?
Maar wat Patrick het laatst schreef is gewoon waar en daar komt nog bij dat je met objectieven zonder eigen scherpstelmotor wel degelijk prima scherp kunt stellen op je huidige camera. Alleen, dan moet je het handmatig doen. Niks mis mee: de beste fotografen uit de geschiedenis hebben het nooit anders gedaan. Probeer het maar eens een dagje met AF op M. Daar komt nog bij dat de oudere objectieven daarop gebouwd werden en dat ze gemiddeld dus makkelijker handmatig scherpstellen dan de lager geprijsde DX-objectieven van nu. Met mijn 69-jarige ogen is dat soms wat lastiger, maar ik schat jou een klein beetje jonger. Klopt?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Christhaa
- Forumlid
Daarvoor niet nee, maar als je uit eindelijk de andere objectieve gaat aanschavven,Patrick schreef:Het verschil tussen een AFS 50mm f1.8G en een AF 50mm f1.8D is een paar tientjes. Daar koop je geen D7000 voor.
Als ik nu die 50mm bestel 1,8 voor me Nikon kan ik die later gewoon op een scherpstel camera plaatsen?
Met vriendelijke Groet
Christha
Christha
-
- Forumlid
Vertekening heeft niet zo veel te maken met de brandpuntsafstand, maar met de afstand tot je onderwerp.Christhaa schreef: Ik kan het fout hebben maar, alles onder de 50mm heeft naar mijn mening enorme vertekening op het gezicht (vooral in het gezicht).
Laten nou de meeste foto's die je hier op het forum laat zien rond de 35mm gemaakt zijn.

Alice: 38mm
Roodkapje: 35mm
Fijne Feestagen: 38mm
Kan niet kiezen: 22mm, 23mm en 28mm
Donker model: 42mm
Je echte portretten met alleen het gezicht zijn geschoten rond de 100mm.
Je hebt het nu steeds over nieuwe objectieven, nieuwe objectieven zonder scherpstelmotor zijn er bijna niet meer tegenwoordig.Christhaa schreef: Maar wat ik me nu af vraag als ik nou een goed objectief heb? voor mijn 'ding' bijvoorbeeld 1,8 50mm of 60mm???
Zonder scherpstel motor (wat in de D7000 zit) zijn de objectieven al een stuk goedkoper.
Wanneer ik mijn D5000 hou zal ik de objectieven met scherpstel motor MOETEN aanschaven, en zijn een stuk duurder.
En is het plaatje met het 'zelfde' objectief alleen een andere body al niet een heel anders verschil???
Een scherpstelmotor is voornamelijk interessant als je nog oude objectieven hebt, of als je je op de 2e hands markt wil begeven.
Een plaatje met een beter objectief op je D5000, maakt véél meer verschil dan wanneer je huidige objectieven op een D7000 zet.
Je zoeker zal een veel helderder beeld hebben, je autofocus zal beter werken, en je krijgt de mogelijkheid tot een veel kleinere scherptediepte.
Als ik je dan 2 objectieven moest adviseren dan werden het de 35mm f/1.8 en de 85mm f/1.8, voor het studiowerk.
Voor bruiloften blijft een lichtsterke zoomlens als een 17-50 of 17-55 het handigst.
De 50mm zou ik je aan de hand van de door jouw geplaatste foto’s afraden, daar krijg je spijt van!

- Florina
- Clublid
- Contacteer:
Je wilt graag een andere camera, volgens je titel, en vraagt of dit verstandig is en daar krijg je nogal veel
verschillende antwoorden op.
Het is niet duidelijk of je vraag verstandig slaat op de D7000 als camera (of kan ik beter de ? nemen)
of op het feit of je uberhaupt nieuwe camera nodig hebt
Mensen kopen vaak iets nieuws in algemene zin, veel nieuwe dingen zijn strikt gezien niet echt nodig.
Toch gaan veel zaken in grote getale over de toonbank omdat we onszelf op welke manier dan ook willen verwennen/
leuk vinden om iets nieuws te hebben.
Er wordt aangeraden om het geld in lenzen te investeren, en lenzen zijn heel belangrijk.
Maar af en toe een nieuwe camera ook, anders loop je op een gegeven moment wel heel erg achter.
Ik denk dat de keuze ook afhangt, hoe lang wil je met die nieuwe D7000 doen, hoe lang heb je de D5000?
Ik vraag mij af of je in toekomst naar fullframe wilt, en op welke termijn. Dat lijken mij belangrijke vragen.
En wat wil je qua lenzen, heb je daar nog dromen in?
Mijn advies: Maak een plan voor de komende 2/3 jaar met daarin wat je wilt/kunt uitgeven per jaar aan fotografie zaken,
en wat je wensen zijn.
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk beslist....
verschillende antwoorden op.
Het is niet duidelijk of je vraag verstandig slaat op de D7000 als camera (of kan ik beter de ? nemen)
of op het feit of je uberhaupt nieuwe camera nodig hebt

Mensen kopen vaak iets nieuws in algemene zin, veel nieuwe dingen zijn strikt gezien niet echt nodig.
Toch gaan veel zaken in grote getale over de toonbank omdat we onszelf op welke manier dan ook willen verwennen/
leuk vinden om iets nieuws te hebben.
Er wordt aangeraden om het geld in lenzen te investeren, en lenzen zijn heel belangrijk.
Maar af en toe een nieuwe camera ook, anders loop je op een gegeven moment wel heel erg achter.
Ik denk dat de keuze ook afhangt, hoe lang wil je met die nieuwe D7000 doen, hoe lang heb je de D5000?
Ik vraag mij af of je in toekomst naar fullframe wilt, en op welke termijn. Dat lijken mij belangrijke vragen.
En wat wil je qua lenzen, heb je daar nog dromen in?
Mijn advies: Maak een plan voor de komende 2/3 jaar met daarin wat je wilt/kunt uitgeven per jaar aan fotografie zaken,
en wat je wensen zijn.
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk beslist....
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Denk dat je er best wel op vooruit gaat met een nieuwere camera.
Haal dit bestand (excel) eens op van m'n website:
http://home.planet.nl/~braak117/camera%20overzicht.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt eventueel zelf de kolommen die je niet meer wilt zien, verwijderen.
Je ziet dan dat je met een D7000 ook oudere AI en AF objectieven kunt gebruiken. Die zijn er tweedehands heel veel.
De ISO gaat één stapje lager naar 100 en één stapje hoger naar 6400. Deze laatste maar niet gebruiken.
De ruisonderdrukking is bij nieuwere camera's aanmerkelijk beter.
En dan het grootste verschil, met de D7000 kun je met de ingebouwde flitser, andere CLS flitsers draadloos aansturen. Met name in de studio kan dat heel gemakkelijk zijn. Je hoeft niet steeds een lamp in te stellen, je doet dat vanaf de camera.
Hier m'n test van de D7000: https://www.box.com/s/e54e6786a55278659d72" onclick="window.open(this.href);return false;
Haal dit bestand (excel) eens op van m'n website:
http://home.planet.nl/~braak117/camera%20overzicht.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt eventueel zelf de kolommen die je niet meer wilt zien, verwijderen.
Je ziet dan dat je met een D7000 ook oudere AI en AF objectieven kunt gebruiken. Die zijn er tweedehands heel veel.
De ISO gaat één stapje lager naar 100 en één stapje hoger naar 6400. Deze laatste maar niet gebruiken.
De ruisonderdrukking is bij nieuwere camera's aanmerkelijk beter.
En dan het grootste verschil, met de D7000 kun je met de ingebouwde flitser, andere CLS flitsers draadloos aansturen. Met name in de studio kan dat heel gemakkelijk zijn. Je hoeft niet steeds een lamp in te stellen, je doet dat vanaf de camera.
Hier m'n test van de D7000: https://www.box.com/s/e54e6786a55278659d72" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Hans Braakhuis schreef: En dan het grootste verschil, met de D7000 kun je met de ingebouwde flitser, andere CLS flitsers draadloos aansturen. Met name in de studio kan dat heel gemakkelijk zijn. Je hoeft niet steeds een lamp in te stellen, je doet dat vanaf de camera.

Hans, ik had van jou toch wel beter verwacht.
Christhaa, voor de duidelijkheid, studioflitsers zijn NIET aan te sturen met CLS.
Dat geld alleen voor de flitsers die je op je camera zet, dus in je studio heb je er niets aan.