Joep1 schreef:Ik zit een paar dagen op dit forum en begin nu al moe te worden. Nikon is een commercieel bedrijf en het maakt hun niet uit of ze nu FX, DX, verrekijkers, microscopen of wat dan ook maken. Als er maar geld binnenkomt. Dat FX professioneel is en DX niet is net zulke grote onzin als dat DX alleen door amateurs in gebruik is en FX niet.
Het mooiste voorbeeld van de laatste tijd is Dominique Issermann. Een in Parijs wonende top fotografe. Tot haar klanten behoren de grote der aarde zoals Chanel en bladen als Elle en Vogue. Zij fotografeerde ook de grote der aarde van Leonard Cohen tot Che Guevara.
En wat heeft ze nu gedaan? Ondanks dat ze zowat over alle mogelijke fotoapparatuur kan beschikken is zij overgestapt op een iPhone. Niet dat ze daar een advertentie voor Chanel mee fotografeert maar wel dat dat nu haar meest gebuikte camera is.
Een mooie foto maken met een mooie compositie en met emotie erin heeft bitter weinig met de apparatuur te maken. De discussie of een FX nu professioneler is dan een DX is dezelfde discussie van twee vlooien over wie de eigenaar is van de hond waar ze opzitten.
Dan zou ik lekker gaan slapen als je moe bent, maar dat terzijde...
Als 1 iemand kiest met een I-Phone te werken moet ze dat helemaal zelf weten. Dat is allemaal heel erg leuk onder gecontroleerde omstandigheden. Maar ik wil ze wel eens een bruiloft, rally of heftige outdoorshoot zien doen met een I-Phone...
Ik snap je punt, je camera is idd een hulpmiddel om je visie vast te leggen, maar het gereedschap wat je gebruikt daar zit wel degelijk heel veel verschil in. We schieten niet allemaal foto's in een studio of gecontroleerde omgeving. Er zijn zelfs mensen die buiten met regen of stof schijnen foto's te maken... Mensen die dus 100% moeten kunnen vertrouwen op hun apparatuur, ondanks alle omstandigheden. Ik kan echt niet bij een bruidspaar aankomen met een excuus van "Ja, sorry.. maar het miezert buiten... dan kan ik geen foto trekken hoor... kan m'n camera niet tegen... "
De reden dat FX meer als pro gezien word en vaak ook is, is het simpele feit dat de sensor stukken duurder is qua ontwikkeling en het grotere oppervlak wat ook bij slecht licht moet kunnen werken, en dat de body daarop aangepast is. Magnesium, stof/waterdicht noem maar op. Een pro body is meer dan alleen de sensor, het is het totaal plaatje. De reden waarom de D300 en de D700 bestaan. Dezelfde camera's voor 2 andere groepen gebruikers. Puur omdat de sensor qua kosten zoveel duurder was, was ook de camera duurder. Zaken als Dynamisch bereik, ISO etc. zal in de I-fone ook wel zo goed zitten denk ik...
Maar na jouw verhelderende post zal iedereen zijn camera wel verkopen om een I-Pot aan te schaffen en daarmee een wedstrijdje Ajax-PSV vast te leggen...