foto's lightroom te rood t.o.v.nx2

Discussies over fotobewerking en archivering
iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

foto's lightroom te rood t.o.v.nx2

Bericht door iefie » ma jan 14 2013 10:47 pm

Ha.

Als ik foto's bewerk deed ik dat altijd met capture nx2, hoefde maar een paar dingetjes te verbeteren en de foto was vrij goed.
Waar ik alleen tegen aanloop bij nx2 is dat je de hoogelichten niet ver terug kan halen. Lightroom is daarin vele malen beter.

Ik heb nu ook lightroom en die heeft hele leuke dingen wat je met een foto kan doen, zoals de hoogelichten dus beter verbeteren, makkelijker kleur veranderen en graduate filter enz enz.
Dus wil(de) ik dat programma als standaard gaan gebruiken, maar......
al mijn foto's bewerkt in lightroom komen te rood over en het zwart is niet diep genoeg en de foto's knallen niet echt zoals ze dat wel bij nx2 doen.

ik heb hier een paar voorbeelden van foto's bewerkt in nx2 en lightroom4
( heb er nog een gedaan geopend in nx2 opgeslagen als tiff en die geopend in lightroom endaar de rest bewerkt, nu is hij wel goed maar natuurlijk niet de bedoeling om alle foto's door 2 bewerkingsprogramma's te halen )

eerste foto nx2: te veel hoogelichten, verder wel oke, misschien iets te blauw.

Afbeelding

deze lightroom 4, hoogelichten veel beter maar een rode zweem eroverheen, wil je die eruit halen word de foto te groen.

Afbeelding

en deze door nx2 en daarna lightroom 4

Afbeelding

ook nog 2 van mijn hondje. ook in lightroom weer te rood en zwart niet diepzwart.

deze in nx2: mooi zwart

Afbeelding

en deze in lightroom, weer te rood en in het zwart ook weer een rooiige zweem.(maar hoogelichten weer super, heb tekening in de lucht zonder halo

Afbeelding
en deze weer door alle 2 de bewerkingsprogramma's

Afbeelding

Wat is jullie ervaring hiermee of ben ik de enige?
Heb de foto's ook aan andere laten zien ( op hun eigen scherm) en ook zei vinden die uit lightroom te rood.
Hoop dat het een beetje duidelijk is haha
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Kroontje

Re: foto's lightroom te rood t.o.v.nx2

Bericht door Kroontje » ma jan 14 2013 11:01 pm

Hallo

Wat het zou kunnen is de import in LR4 en het witbalans.
Er is hier vaker over geschreven, betreft kleuren verschil.
Ik gebruik ook LR4 (en zeker CNX2 niet meer) en heb bij het importeren de Nikon camera instelling aangevinkt.
En dat vind ik beter dan die van Adobe zelf.
De camera instellingen heb ik hier vandaan ;) Even naar beneden scrollen.
De rest is ook mooi om te gebruiken.

Groet Kroontje

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » di jan 15 2013 12:31 am

Elk stuk software heeft zijn eigen raw converter en die zijn allemaal verschillend, cnx is nikons eigen converter en is ingesteld op nikon camera's. Lightroom, PS(E) heeft adobe converters met een andere instelling omdat deze bedoeld is voor een bredere range aan camera merken.
Nikon Z Z & de maskers

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » di jan 15 2013 11:06 am

@ kroontje: ik ga ff kijken, maar jij heb geen rode foto's meer?

@Ed: oke dat begrijp ik, maar waarom kan ik de foto's niet zonder rode zweem krijgen, of anders hoe doe jij ze bewerken zodat je geen zweem krijg?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jan 15 2013 11:33 am

iefie schreef: Als ik foto's bewerk deed ik dat altijd met capture nx2, hoefde maar een paar dingetjes te verbeteren en de foto was vrij goed.
Waar ik alleen tegen aanloop bij nx2 is dat je de hoogelichten niet ver terug kan halen. Lightroom is daarin vele malen beter.
Het zijn twee verschillende benaderingen om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen die je waarschijnlijk niet goed doorhebt om tot het gewenste resultaat te kunnen komen.
Met wat ik van je voorbeelden zie, moet het geen enkel probleem zijn om de hoge lichten in CNX2 wat meer terug te halen.
Begin bij "Snel herstellen" de belichting wat terug te schuiven en kijk naar het histogram. Dat is meestal al voldoende voor het gewenste effect.
Mocht de rest dan weer wat donkerder worden kun je dat met schaduwen ophelderen of met een waarde D-Lighting en middenslider van curve weer ophalen. Klaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 15 2013 11:41 am

Kroontje schreef:De camera instellingen heb ik hier vandaan ;)
Je verwijst naar ontwikkelpresets, dat is heel wat anders dan de in Adobe software te selecteren cameraprofielen van de raw-converter.
Voor Nikon (en Canon) heb je de keuze uit de cameraprofielen Adobe Standard plus een aantal profielen die hun best doen Nikon specifieke profielen als Vivid, Portrait etc. te emuleren. Voor andere merken dan Nikon en Canon heb je alleen de mogelijkheid om het cameraspecifieke Adobe Standard profiel te kiezen. Dit alles uiteraard alleen bij verwerking van RAW-bestanden.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jan 15 2013 11:56 am

Skippy schreef:
Je verwijst naar ontwikkelpresets, dat is heel wat anders dan de in Adobe software te selecteren cameraprofielen van de raw-converter.
Als men verder op de blog kijkt staan daar ook de Nikon cameraprofielen bij. En deze zijn beter dan die van Adobe.
En met het importeren van nieuwe foto's geef ik gelijk dat profiel mee.
Ook te kiezen uit landschap, standaard, neutraal enz.
Dus heb ik het niet over de voorinstellingen ;) die er ook bij staan op zijn blog.

Kroontje

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 15 2013 1:17 pm

Kroontje schreef:
Skippy schreef:
Als men verder op de blog kijkt staan daar ook de Nikon cameraprofielen bij. En deze zijn beter dan die van Adobe.
En met het importeren van nieuwe foto's geef ik gelijk dat profiel mee.
Ook te kiezen uit landschap, standaard, neutraal enz.
Dus heb ik het niet over de voorinstellingen ;) die er ook bij staan op zijn blog.

Kroontje
OK, ik had al gescrold maar blijkbaar niet ver genoeg, sorry daarvoor. Maar gelukkig hebben we het in ieder geval over hetzelfde dan.

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jan 15 2013 1:58 pm

Heb de Nikon cameraprofielen even opgezocht ;)
Hier is het te downlodaen

Groet Kroontje

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » di jan 15 2013 3:15 pm

Ik heb ze nu un lightroom staan bij voorinstellingen, dus ik laadt de raw bij ontwikkel
En klik op de preset die ik wil gebruiken. Doe ik dat zo goed? Foto's zijn wel al een heel stuk beter. Misschien nog tikkie te rood maar dat is nu wel te corrigeren.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di jan 15 2013 4:08 pm

Op die manier werkt het inderdaad.
Nikon Z Z & de maskers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jan 15 2013 5:44 pm

Kroontje schreef:Heb de Nikon cameraprofielen even opgezocht ;)
Hier is het te downlodaen

Groet Kroontje
Werken deze ook bij de Adobe Camera RAW convertor die bij Elements 11 zit? Dat is neem ik aan dezelfde Adobe Camera RAW?
Spul waarmee je foto's maakt...

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jan 15 2013 6:26 pm

iefie schreef:Ik heb ze nu un lightroom staan bij voorinstellingen, dus ik laadt de raw bij ontwikkel
En klik op de preset die ik wil gebruiken. Doe ik dat zo goed? Foto's zijn wel al een heel stuk beter. Misschien nog tikkie te rood maar dat is nu wel te corrigeren.
Bij het importeren kan je rechts aangeven wat je wilt. Onder gebruiker kan je dat doet. Als je nu 1x foto neemt om te importeren dan je daar alles instellen wat je wilt, bijvoorbeeld lens correctie en dergelijke.
Daarna een voor instelling bijwerken.

@Rene ik weet niet of je dat kan gebruiken in andere Adobe software.
Deze Importeer in LR4 zoals beschreven staat.

Kroontje

a3aanw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door a3aanw » di jan 15 2013 6:37 pm

Om de rode zweem uit de foto te halen in LR4 kun je de tone curve gebruiken. Als je op het knopje edit point curve klikt, krijg je de mogelijkheid om de aparte kanalen te bewerken :

Afbeelding

Kies het rode kanaal en sleep de curve een klein stukje naar beneden. Op de Adobe website staat ook ergens een filmpje waar dit in uitgelegd wordt.

Afbeelding
Groetjes,

Adriaan

Z6 +Z7II + Z8 + wat glas

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jan 15 2013 6:40 pm

Dit is al mooi uitgelegd ;) Had daarvoor niet echt de tijd even voor.

Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”