D7000 icm mijn lenzen
- JJG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
D7000 icm mijn lenzen
Heb interesse in de D7000 en lees veel over de AF ( wat verholpen lijkt te kunnen worden door 'fine tuning') maar ook de opmerking dat duurder glas gewenst is voor deze camera.
Nu schiet ik voornamelijk met :
35mm
50mm
16-85mm
en zo af en toe met een Tokina 12-24. De vorige drie allen Nikon maar de 2 primes zijn niet de allerduursten.
Zou ik hier problemen mee kunnen krijgen? Ik twijfel eigenlijk niet aan de combi met de D7000+ 16-85 maar ik vraag me toch af hoe dat dan gaat met de 2 primes aangezien ik daar heel erg blij mee ben.
Dank!
35mm
50mm
16-85mm
en zo af en toe met een Tokina 12-24. De vorige drie allen Nikon maar de 2 primes zijn niet de allerduursten.
Zou ik hier problemen mee kunnen krijgen? Ik twijfel eigenlijk niet aan de combi met de D7000+ 16-85 maar ik vraag me toch af hoe dat dan gaat met de 2 primes aangezien ik daar heel erg blij mee ben.
Dank!
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Re: D7000 icm mijn lenzen
Ben 2 jaar geleden overgestapt van D70s naar D7000.
Gebruik nog alle lenzen die ik op de D70s gebruikte, behalve mijn primes, zoals 35mm,, 50mm,, 60mm., oude 105mm.(zonder VR), nieuwere 105mm met VR, 180mm.,
gebuik ik ook alle zoomlezen die in gebruik waren op de D70s.
Ik zie geen reden om deze lenzen te vervangen, enkel wegens de aanschaf van de D7000. voor mij werken de lenzen nog prima op de D7000.
Uiteraard zal beter glas, betere resultaten geven, dit heeft niks te maken met de camera op zich.
Bij gebruik van een andere camera kan de combinatie lens-camera voor back- of frontfocus zorgen, dit geld voor elke camera in combinatie met elke lens,
wegens de tolertantiegrenzen op camera en lens,
bij de D7000 kan je back- en/of frontfocus aanpassen via 'fine tuning, heb deze mogelijkheid nog niet hoeven te gebruiken.
deze mogelijkheid Is evenwel een pluspunt voor de D7000, niet elk type Nikon DSLR camera heeft deze mogelijkheid aan boord.
Mag ik je aanraden vooraleer een D7000 camera te kopen, (of elk andere Nikon DSLR camera), test je lenzen op deze camera,
dat kan op verschillende manieren,
- huur een D7000
- leen een D7000
- ga af op een tweedehands aanbieding van een D7000
Succes bij je beslissing.
Gebruik nog alle lenzen die ik op de D70s gebruikte, behalve mijn primes, zoals 35mm,, 50mm,, 60mm., oude 105mm.(zonder VR), nieuwere 105mm met VR, 180mm.,
gebuik ik ook alle zoomlezen die in gebruik waren op de D70s.
Ik zie geen reden om deze lenzen te vervangen, enkel wegens de aanschaf van de D7000. voor mij werken de lenzen nog prima op de D7000.
Uiteraard zal beter glas, betere resultaten geven, dit heeft niks te maken met de camera op zich.
Bij gebruik van een andere camera kan de combinatie lens-camera voor back- of frontfocus zorgen, dit geld voor elke camera in combinatie met elke lens,
wegens de tolertantiegrenzen op camera en lens,
bij de D7000 kan je back- en/of frontfocus aanpassen via 'fine tuning, heb deze mogelijkheid nog niet hoeven te gebruiken.
deze mogelijkheid Is evenwel een pluspunt voor de D7000, niet elk type Nikon DSLR camera heeft deze mogelijkheid aan boord.
Mag ik je aanraden vooraleer een D7000 camera te kopen, (of elk andere Nikon DSLR camera), test je lenzen op deze camera,
dat kan op verschillende manieren,
- huur een D7000
- leen een D7000
- ga af op een tweedehands aanbieding van een D7000
Succes bij je beslissing.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
- JJG
- Forumlid
Dank voor je antwoord.
Een vriendin van mij heeft de D7000, dus ik zal eens wat lenzen daar opschroeven om te kijken hoe dat gaat.
Kan me ook niet voorstellen dat het allemaal niet goed zou werken.
Een vriendin van mij heeft de D7000, dus ik zal eens wat lenzen daar opschroeven om te kijken hoe dat gaat.
Kan me ook niet voorstellen dat het allemaal niet goed zou werken.
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Fijn,
je kan je lenzen rustig uitproberen, en tegelijk kennis maken met de D7000.
Na een korte- of soms een wat langere inloopperiode, zijn er duizenden tevreden D7000 gebruikers.
Wat te verwachten is, bij een camera die niet direct voor instappers is bedoeld, ondervinden een aantal nieuwe D7000 gebruikers, bepaalde problemen,
wanneer ze voor het eerst met deze fantastische camera leren omgaan,
de problemen situeren zich vaak, rond het gebruik van de autofocus.
Blijkt vaak dat de problemen terug te brengen zijn tot het nog niet vertrouwd zijn met de D7000, en de nieuwe mogelijkheden.
Nadat de gebruiker op één of andere manier tot het juiste inzicht is gekomen, zijn de problemen meestal van de baan.
De D7000 is nu eenmaal geen instap camera, waar je niet al teveel inzicht bij nodig hebt, zo vlug mogelijk gedegen kennis over je nieuwe camera verwerven,
moet voor elke nieuwe gebruiker een prioriteit zijn, dit geld niet enkel voor de D7000 gebruiker.
Lekker uittesten zou ik zeggen, zet je lenzen op de D7000 van je vriendin, kijk hoe ze zich gedragen,
je zal met kennis van zaken, je keuze kunnen maken.
Succes.
je kan je lenzen rustig uitproberen, en tegelijk kennis maken met de D7000.
Na een korte- of soms een wat langere inloopperiode, zijn er duizenden tevreden D7000 gebruikers.
Wat te verwachten is, bij een camera die niet direct voor instappers is bedoeld, ondervinden een aantal nieuwe D7000 gebruikers, bepaalde problemen,
wanneer ze voor het eerst met deze fantastische camera leren omgaan,
de problemen situeren zich vaak, rond het gebruik van de autofocus.
Blijkt vaak dat de problemen terug te brengen zijn tot het nog niet vertrouwd zijn met de D7000, en de nieuwe mogelijkheden.
Nadat de gebruiker op één of andere manier tot het juiste inzicht is gekomen, zijn de problemen meestal van de baan.
De D7000 is nu eenmaal geen instap camera, waar je niet al teveel inzicht bij nodig hebt, zo vlug mogelijk gedegen kennis over je nieuwe camera verwerven,
moet voor elke nieuwe gebruiker een prioriteit zijn, dit geld niet enkel voor de D7000 gebruiker.
Lekker uittesten zou ik zeggen, zet je lenzen op de D7000 van je vriendin, kijk hoe ze zich gedragen,
je zal met kennis van zaken, je keuze kunnen maken.
Succes.
Laatst gewijzigd door pacha op di jan 15 2013 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
pacha,
waarom gebruik je de prime(s) niet op je d7000
prime betekend voor mij :beperkt inzet baar veel wisselen, maar optimale beeldkwaliteit.
ik zou dat niet willen missen
waarom gebruik je de prime(s) niet op je d7000

prime betekend voor mij :beperkt inzet baar veel wisselen, maar optimale beeldkwaliteit.
ik zou dat niet willen missen

- JJG
- Forumlid
Dank wederom.
Ik ben nog niet helemaal om, aangezien de D90 eigenlijk nog prima voldoet. Alhoewel ik wel behoefte begin te krijgen aan betere ruisonderdrukking en meer scherpstelpunten. Eigenlijk alle verbeteringen tov de D90 spreken me aan ( 2e kaartslot, betere behuizing etc etc )
Daarbij lijkt het mij ook zeker leuk om deze D7000 te leren kennen. Het zal ( als ik hem koop ) weer even 'opnieuw' leren fotograferen zijn, verwacht ik.
Ik ben nog niet helemaal om, aangezien de D90 eigenlijk nog prima voldoet. Alhoewel ik wel behoefte begin te krijgen aan betere ruisonderdrukking en meer scherpstelpunten. Eigenlijk alle verbeteringen tov de D90 spreken me aan ( 2e kaartslot, betere behuizing etc etc )
Daarbij lijkt het mij ook zeker leuk om deze D7000 te leren kennen. Het zal ( als ik hem koop ) weer even 'opnieuw' leren fotograferen zijn, verwacht ik.
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Lieve mansen,
sorry, ik ben het Nederlands niet machtig zoals het zou moeten zijn, om te posten op een Nederlandstalig forum.
Het spijt me.
Met de zin die ik gebruikte in mijn eerste posting:
'behalve mijn primes, zoals 35mm,, 50mm,, 60mm., oude 105mm.(zonder VR), nieuwere 105mm met VR, 180mm.,
gebuik ik ook alle zoomlezen die in gebruik waren op de D70s.'
Bedoel ik eigenlijk 'naast mijn primes...'
gebruik ik ook nog alle zoomlenzen die in gebruik waren op de D70s.
Is dit nu wel begrijpbaar Nederlands, ik weet het echt niet?
Lieve mensen het spijt me ontzettend.
Mvg. Pacha.
sorry, ik ben het Nederlands niet machtig zoals het zou moeten zijn, om te posten op een Nederlandstalig forum.
Het spijt me.
Met de zin die ik gebruikte in mijn eerste posting:
'behalve mijn primes, zoals 35mm,, 50mm,, 60mm., oude 105mm.(zonder VR), nieuwere 105mm met VR, 180mm.,
gebuik ik ook alle zoomlezen die in gebruik waren op de D70s.'
Bedoel ik eigenlijk 'naast mijn primes...'
gebruik ik ook nog alle zoomlenzen die in gebruik waren op de D70s.
Is dit nu wel begrijpbaar Nederlands, ik weet het echt niet?

Lieve mensen het spijt me ontzettend.
Mvg. Pacha.
- JJG
- Forumlid
haha! Volgens mij is dat wel goed Nederlands en lazen wijzelf verkeerd.
-
- Forumlid
gesnapt en opgelost,
ik heb overigens ook een D90.
en overweeg eerder een D5100 naast mijn D90 te gaan gebruiken dan een D7000 te gaan kopen.
maar moet eerst nog wat in een groothoek zoom investeren, wordt een tokina.
de voorkeur voorde d5100 komt door een 11 p af die makkelijker te gebruiken is.
de D5100 heeft verder dezelde sensor dan de D7000.
ik weet dat ik o.a. een tweede instel wiel mis, en nog veel meer maar ik houd mijn d90 dus weegt dat minder zwaar.
de D5100 kan ik dan inzetten als ik hoge iso waarden wil gaan gebruiken.
daarnaast soms twee body's mee nemen met gemonteerd objectief zodat ik niet eerst van objectief hoef tewisselen.
de D5100 kost maar 400 euro op dit moment en de D7000 750 euro wat wat veel is voor een body er bij.
ik heb overigens ook een D90.
en overweeg eerder een D5100 naast mijn D90 te gaan gebruiken dan een D7000 te gaan kopen.
maar moet eerst nog wat in een groothoek zoom investeren, wordt een tokina.
de voorkeur voorde d5100 komt door een 11 p af die makkelijker te gebruiken is.
de D5100 heeft verder dezelde sensor dan de D7000.
ik weet dat ik o.a. een tweede instel wiel mis, en nog veel meer maar ik houd mijn d90 dus weegt dat minder zwaar.
de D5100 kan ik dan inzetten als ik hoge iso waarden wil gaan gebruiken.
daarnaast soms twee body's mee nemen met gemonteerd objectief zodat ik niet eerst van objectief hoef tewisselen.
de D5100 kost maar 400 euro op dit moment en de D7000 750 euro wat wat veel is voor een body er bij.
- JJG
- Forumlid
De D5100 heeft geen interne focus motor he? ( als ik het goed heb ) Lijkt mij een punt wat je mee moet nemen in je overweging.
-
- Clublid
- Contacteer:
Beste JJG,JJG schreef:Heb interesse in de D7000 en lees veel over de AF ( wat verholpen lijkt te kunnen worden door 'fine tuning') maar ook de opmerking dat duurder glas gewenst is voor deze camera.
35mm
50mm
16-85mm
Dank!
Ik heb zowel de 35 als de 50mm 1.8 AF-s lens, de Tokina 12-24 en een Sigma 17-70 en heb met geen van deze lenzen problemen om te switchen tussen de D5100 en de D7000 die ik recent heb overgenomen van iemand. Ik heb ook geen problemen met enorme front of backfocus. Ik wil nog wel een keer alle lenzen testen met deze camera of er een afwijking zou zijn maar die is dan volgens mij uiterst gering. Het is mij in ieder geval nog niet opgevallen.
Ik wilde graag een D7000 vanwege de beter sealing van de camera tegen water en stof en vanwege het CLS systeem. Het betere bedieningsgemak is mooi meegenomen maar voor mij niet meer dan dat.
Frans
- JJG
- Forumlid
Ok, ben er inmiddels wel van overtuigd dat het met de D7000 gewoon een gewennigsproces is. En of iemand dat 'aan kan' is een tweede 

-
- Forumlid
ik weet dat de D5100 geen interne scherpstel motor heeft
mede daarom zorg ik er voor dat mijn objectieven dat wel hebben,
kom ik bij tikina aan de d ll vaianten.
mede daarom zorg ik er voor dat mijn objectieven dat wel hebben,
kom ik bij tikina aan de d ll vaianten.
- JJG
- Forumlid