D7000 icm mijn lenzen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D7000 icm mijn lenzen
wat mij betreft vind ik dat er te veel D7000 eigenaren zijn die met de D7000 een scherpstelpunt gebruiken(van de 39 beschikbare)
weliswaar een van de 39, en niet altijd het centrum b.v. snap dat er omstandigheden dat dat een voordeel is.
maar voor mij geld dat als ik 39 scherpstelpunten heb deze ook in de meeste standaard situaties gebruikt moeten kunnen worden zeg 75%
dus mijn twijfel blijft.
heb er heel veel over gelezen, o.a. op dit forum.
en dat neemt mijn twijfel niet weg.
weliswaar een van de 39, en niet altijd het centrum b.v. snap dat er omstandigheden dat dat een voordeel is.
maar voor mij geld dat als ik 39 scherpstelpunten heb deze ook in de meeste standaard situaties gebruikt moeten kunnen worden zeg 75%
dus mijn twijfel blijft.
heb er heel veel over gelezen, o.a. op dit forum.
en dat neemt mijn twijfel niet weg.
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
je moet nooit 30 van de 39 scherpstelpunten tegelijk willen gebruiken. Of begrijp ik je verkeerd?
Ik gebruik bijna altijd 3D dynamisch tracking focus op de d700. Dan komen de meeste punten ooit wel aan bod maar steeds maar '1 tegelijk.
groet,
Henk
Ik gebruik bijna altijd 3D dynamisch tracking focus op de d700. Dan komen de meeste punten ooit wel aan bod maar steeds maar '1 tegelijk.
groet,
Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- JJG
- Forumlid
Over dat finetunen :
Ik neem aan dat de camera de 'finetune' onthoudt per lens? Net even een tutorial op YT gekeken.
http://www.youtube.com/watch?v=-4jUXryI8Jk
Ik neem aan dat de camera de 'finetune' onthoudt per lens? Net even een tutorial op YT gekeken.
http://www.youtube.com/watch?v=-4jUXryI8Jk
@breimer,
Dat van dat enkele scherpstelpunt icm de D7000 heb ik je nu een paar keer zien aanhalen in verschillende draadjes, maar dat moet je toch eens toelichten want ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Je kiest toch altijd maar 1 scherpstelpunt? In AF-A en AF-C heb je dan nog de keuze voor dynamisch 9 punts, 21 punts, 39 punts en 3D dynamisch tracking. In deze standen focust de camera gebaseerd op informatie van omliggende focuspunten, maar de fotograaf kiest er zelf maar 1.
Dat van dat enkele scherpstelpunt icm de D7000 heb ik je nu een paar keer zien aanhalen in verschillende draadjes, maar dat moet je toch eens toelichten want ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Je kiest toch altijd maar 1 scherpstelpunt? In AF-A en AF-C heb je dan nog de keuze voor dynamisch 9 punts, 21 punts, 39 punts en 3D dynamisch tracking. In deze standen focust de camera gebaseerd op informatie van omliggende focuspunten, maar de fotograaf kiest er zelf maar 1.
@JJG,
de camera onthoud de finetuning van (uit mijn hoofd) 10 verschillende lenzen.
de camera onthoud de finetuning van (uit mijn hoofd) 10 verschillende lenzen.
- JJG
- Forumlid
Net met een D7000 gespeeld. Icm een 18-200
En idd, met de AF merkte ik met 39 punten dat wanneer je het ene moment op iets scherpstelt, het andere moment de focus een paar cm opschoof terwijl je op hetzelfde punt scherp probeert te stellen. Nu schiet ik voornamelijk met 1 punt, maar met concerten ( wat ik regelmatig doe ) alle punten. Lijkt me heel frustrerend werken...
Ik baal er van eigenlijk..
En idd, met de AF merkte ik met 39 punten dat wanneer je het ene moment op iets scherpstelt, het andere moment de focus een paar cm opschoof terwijl je op hetzelfde punt scherp probeert te stellen. Nu schiet ik voornamelijk met 1 punt, maar met concerten ( wat ik regelmatig doe ) alle punten. Lijkt me heel frustrerend werken...
- JJG
- Forumlid
Groot voordeel vind ik wel dat wanneer je de hendel voor AF of handmatig indrukt je kan switchen naar 39 of 1 punt AF.
Of ben ik nu excuses aan het verzinnen?
Of ben ik nu excuses aan het verzinnen?

-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
De AF van (m.n. ook) de D7000 is veel te geavanceerd en kent veel teveel mogelijkheden en valkuilen om zo snel even een conclusie te trekken. Er zijn veel instelopties die allemaal weer hun eigen voor en nadelen hebben en toepassingen. Wat je schrijft klinkt als 3D dynamisch veld maar wat was het nou echt? Gebruikte je AF-S of AF-C? Wat voor veldstand? Zo maar een paar vragen en ik geloof dat de D7000 nog meer opties heeft dan de D700.JJG schreef:Net met een D7000 gespeeld. Icm een 18-200
Alle punten gebruiken voor AF is absoluut een afrader tenzij je een absolute beginner bent.
Er is hierover eerder uitgebreid gecorrespondeerd op het forum. Een goede verkoper moet het je kunnen vertellen maar met zo maar wat proberen wordt het niks.
Groet, Henk
- JJG
- Forumlid
Dank Henk!
Ik had nog zeker geen eindconclusie getrokken. Ben ( idd ) nogal eens ongeduldig en had nu ook weinig tijd, maar was in eerste instantie benieuwd hoe die zou reageren.
Stond nu op AF-S dat is het enige wat ik ff heb onthouden. Veldmeting weet ik niet.
Dus ja, een nieuw onderzoek is zeker gewenst.
Ik had nog zeker geen eindconclusie getrokken. Ben ( idd ) nogal eens ongeduldig en had nu ook weinig tijd, maar was in eerste instantie benieuwd hoe die zou reageren.
Stond nu op AF-S dat is het enige wat ik ff heb onthouden. Veldmeting weet ik niet.
Dus ja, een nieuw onderzoek is zeker gewenst.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De mogelijkheden van het AF systeem van de D7000 verschilt niet heel erg gigantisch veel van die van de D90.
Je hebt wel de beschikking over 39 punten ipv 11, en je kunt nog kiezen uit 9 of nog wat punten, maar de AF-C, AF-A en AF-S standen zat ook al op de D90.
Ook de 3D en de andere standen zaten voor zover ik mij kan herinneren al op de D90.
Ik denk dat als mensen zich iets meer verdiepen in de techniek en de werking van bepaalde aspecten van hun apparatuur, zij al veel meer de beperkingen leren kennen. Ik kom hier op het forum veel gedetailleerde vragen tegen waar veel goede antwoorden op komen. Dit is een nuttige informatievoorziening voor velen.
Ik kom hier echter ook veel vragen tegen van mensen die niet weten wat voor apparatuur ze kopen. Veelal wordt het gekocht omdat het er leuk uitziet. Dan komen de vragen en opmerkingen in de trend van "Hij doet het niet. Waarom niet?". Ik denk dat de meeste van die vragen een logisch antwoord hebben waar men heel makkelijk zelf een antwoord op kan vinden als men zich een beetje verdiept in een belangrijk deel van de mooie hobby, het fotograferen.
Je hebt wel de beschikking over 39 punten ipv 11, en je kunt nog kiezen uit 9 of nog wat punten, maar de AF-C, AF-A en AF-S standen zat ook al op de D90.
Ook de 3D en de andere standen zaten voor zover ik mij kan herinneren al op de D90.
Ik denk dat als mensen zich iets meer verdiepen in de techniek en de werking van bepaalde aspecten van hun apparatuur, zij al veel meer de beperkingen leren kennen. Ik kom hier op het forum veel gedetailleerde vragen tegen waar veel goede antwoorden op komen. Dit is een nuttige informatievoorziening voor velen.
Ik kom hier echter ook veel vragen tegen van mensen die niet weten wat voor apparatuur ze kopen. Veelal wordt het gekocht omdat het er leuk uitziet. Dan komen de vragen en opmerkingen in de trend van "Hij doet het niet. Waarom niet?". Ik denk dat de meeste van die vragen een logisch antwoord hebben waar men heel makkelijk zelf een antwoord op kan vinden als men zich een beetje verdiept in een belangrijk deel van de mooie hobby, het fotograferen.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Contacteer:
Download eens het manual van de D7000 van de site van Nikon. Op blz. 91 e.v. zie je dat er een AF-A, AF-S en AF-C autofocusstand is; daarnaast is er de AF-veld instelling waar je kiest uit 6 opties nl. enkelpunts, dynamisch veld met 9, 21 of 39 punten, 3D tracking of automatisch veld AF (m.i. af te raden maar als je per se zo veel mogelijk scherpstelpunten tegelijk wil gebruiken, moet je deze kiezen; niet verbazen als juist de verkeerde dingen scherp zijn). Het een en ander interfereert ook met elkaar qua effect. Let ook op de waarschuwing bijv. op blz. 94 bij gelijke kleur van object en achtergrond (optredens ?).
Het is een geweldig systeem qua keuzemogelijkheden maar je moet wel weten wat je wil in relatie tot de situatie waarin je fotografeert. Als je zo maar wat doet is de kans groot dat het niet bevalt. Ik gebruik meestal 51 punts (D700) 3D tracking met een gefixeeerd startscherpstelpunt maar dat is een bepaalde techniek in het bijzonder bij herkaderen. Automatisch veld gebruik ik eigenlijk nooit.
Geniet!
Groet, Henk
Het is een geweldig systeem qua keuzemogelijkheden maar je moet wel weten wat je wil in relatie tot de situatie waarin je fotografeert. Als je zo maar wat doet is de kans groot dat het niet bevalt. Ik gebruik meestal 51 punts (D700) 3D tracking met een gefixeeerd startscherpstelpunt maar dat is een bepaalde techniek in het bijzonder bij herkaderen. Automatisch veld gebruik ik eigenlijk nooit.
Geniet!
Groet, Henk
- JJG
- Forumlid
Helemaal gelijk in allebei en dank wederom.
Al ben ik zeker benieuwd naar wat er allemaal mogelijk is en zal zeker nooit zeggen dat een camera slecht is omdat ; ie niet doet wat ik wil. Het stadium beginner ben ik , denk ik, wel voorbij, maar ik kan zeker weten mezelf nog beter verdiepen in wat er allemaal mogelijk is. En misschien ook wel in mn D90, wat gewoon een goede camera is.
Al ben ik zeker benieuwd naar wat er allemaal mogelijk is en zal zeker nooit zeggen dat een camera slecht is omdat ; ie niet doet wat ik wil. Het stadium beginner ben ik , denk ik, wel voorbij, maar ik kan zeker weten mezelf nog beter verdiepen in wat er allemaal mogelijk is. En misschien ook wel in mn D90, wat gewoon een goede camera is.
- JJG
- Forumlid
Deze week is er de BTW actie bij de Mediamarkt. Ik weet niet precies wat de body daar kost. Maar 21% korting is tuurlijk wel aantrekkelijk...
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Ik wil nog even reageren op het aantal AF-punten van de D7000. In het begin stelde ik in dat de camera automatisch kiest uit alle 39 punten. De camera heeft daarvoor bepaalde rekenregels. Een gezicht dat dichtbij is bijvoorbeeld. De camera gaat er dan vanuit dat dit het beeld is waarop je scherp wilt stellen.
Dat beviel lang niet altijd. Daarom houd ik niet zoveel van die instelling en kies nu bijna altijd voor 1 scherpstelpunt, die ik zelf kan verplaatsen als ik dat wil. Daarmee heb ik het scherpstelpunt beter in de hand.
Het klinkt dus wat tegenstrijdig; heb je eindelijk lekker veel AF-punten, gebruik je er maar 1.
Maar het werkt wel.
Hoe doen andere mensen dat met andere camera's? Kan de - ik noem maar wat - D3/D4/D700 wel zelf in alle gevallen het juiste AF-punt kiezen uit de 51 oid?
Dat beviel lang niet altijd. Daarom houd ik niet zoveel van die instelling en kies nu bijna altijd voor 1 scherpstelpunt, die ik zelf kan verplaatsen als ik dat wil. Daarmee heb ik het scherpstelpunt beter in de hand.
Het klinkt dus wat tegenstrijdig; heb je eindelijk lekker veel AF-punten, gebruik je er maar 1.
Maar het werkt wel.
Hoe doen andere mensen dat met andere camera's? Kan de - ik noem maar wat - D3/D4/D700 wel zelf in alle gevallen het juiste AF-punt kiezen uit de 51 oid?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra