D7000 stelt niet goed scherp
D7000 stelt niet goed scherp
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum en sinds 3 weken in het bezit van een Nikon D7000 met een 18-105 VR 3.5 en een 50mm 1.8 lens.
Hiervoor heb ik een Olympus gehad en inmiddels begint mijn fotografie meer dan een hobby te worden. We zijn op zoek gegaan naar een wat professioneler toestel en kwamen samen met camera express tot het besluit om een D7000 te kopen.
Echter, ik heb al diverse portretfotos gemaakt in mijn thuisstudio, ook buiten veel geoefend, maar mijn foto's worden niet scherp zoals ze moeten zijn. Ik heb de verschillende AF standen al geprobeerd maar elke foto die ik een stukje inzoom is niet scherp.
Nu lees ik meerde dingen over af fijnstelling etc, maar nu is mijn vraag of dat de beste manier is om te testen wat het probleem is. Kunnen jullie mij tips geven over dit probleem en hoe ik dit kan oplossen? Met mijn Olympus hiervoor heb ik nooit problemen gehad...
Hiervoor heb ik een Olympus gehad en inmiddels begint mijn fotografie meer dan een hobby te worden. We zijn op zoek gegaan naar een wat professioneler toestel en kwamen samen met camera express tot het besluit om een D7000 te kopen.
Echter, ik heb al diverse portretfotos gemaakt in mijn thuisstudio, ook buiten veel geoefend, maar mijn foto's worden niet scherp zoals ze moeten zijn. Ik heb de verschillende AF standen al geprobeerd maar elke foto die ik een stukje inzoom is niet scherp.
Nu lees ik meerde dingen over af fijnstelling etc, maar nu is mijn vraag of dat de beste manier is om te testen wat het probleem is. Kunnen jullie mij tips geven over dit probleem en hoe ik dit kan oplossen? Met mijn Olympus hiervoor heb ik nooit problemen gehad...
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: D7000 stelt niet goed scherp
Welkom op het NCN-forum
Kun je een foto plaatsen met Exif gegevens? Aan de hand daarvan is het gemakkelijker om te kijken waar het mis gaat.

Kun je een foto plaatsen met Exif gegevens? Aan de hand daarvan is het gemakkelijker om te kijken waar het mis gaat.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je zult in eerste instantie moeten controleren of je back of front focus hebt.
Maak eens een foto met Live view in je thuisstudio, deze zou wel scherp moeten zijn.
Er zijn genoeg draadjes op het forum waarin dit wordt besproken hoe dit te doen.
Maak eens een foto met Live view in je thuisstudio, deze zou wel scherp moeten zijn.
Er zijn genoeg draadjes op het forum waarin dit wordt besproken hoe dit te doen.
Live view geeft inderdaad wel een scherpe foto. Misschien een blonde vraag, maar hoe kan het dat live view wel scherp is en gewoon niet?JanR schreef:Je zult in eerste instantie moeten controleren of je back of front focus hebt.
- Johan v. V.
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb je deze foto na-verscherpt?barbara85 schreef:Deze foto is net gemaakt vanaf statief
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Nee aan deze foto heb ik nu niets gedaanmuggie schreef:Heb je deze foto na-verscherpt?barbara85 schreef:Deze foto is net gemaakt vanaf statief
-
- Forumlid
De camera gebruikt een andere scherpstel methode in Live view.barbara85 schreef:Live view geeft inderdaad wel een scherpe foto. Misschien een blonde vraag, maar hoe kan het dat live view wel scherp is en gewoon niet?JanR schreef:Je zult in eerste instantie moeten controleren of je back of front focus hebt.
Normaal gebruikt de camera fase detectie, dat is snel en flexibel maar kan minder nauwkeurig zijn en is gevoelig voor back en front focus. AF fijnafstelling of adjustment
Vandaar dat de wat professionelere camera's een optie hebben om dit in te stellen. Dat kun je voor elke lens doen en de camera onthoudt die standen dan, zodra je van lens wisselt
wordt de AF fijnafstelling voor de gebruikte lens gekozen.
In live view wordt gebruikt gemaakt van contrast detectie en dat is veel nauwkeuriger, maar minder snel en flexibel.
Hier staat het aardig uitgelegd
http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus" onclick="window.open(this.href);return false;
kun je trouwens aangeven, viewNX van Nikon laat dat zien, waar het scherpstelpunt op deze foto zit.
Op welk punt heb je de focus ingesteld.
Dank voor de uitleg. Het focuspunt zit op de bovenkant van de linkerkaars
- MauritsD
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Je zit voor een scherpsteltest volgens mij wel net op een lastige sluitertijd qua trillingen.
Ook kun je de scherpte beter beoordelen met een zo groot mogelijk diafragma (waarschijnlijk f/5.6 of f/5 bij 105mm) omdat de scherptediepte dan kleiner is.
Misschien kun je op een zo licht mogelijke plaats (studiolicht?) de foto maken met ISO 100, f/4.5 bij 60mm, 1/100s.
Verder werkt het voor scherpsteltests met de D7000 het beste als je scherpstelt op een vlak wat 2x zo groot is als het blokje van het scherpstelpunt, contrastrijk is en evenwijdig met de sensor. Als je daarnaast iets in beeld hebt waaraan je de scherpte naar voren/achteren kan beoordelen (lineaal/stuk tekst) kun je veel makkelijker de fijnafstelling inregelen.
Ook kun je de scherpte beter beoordelen met een zo groot mogelijk diafragma (waarschijnlijk f/5.6 of f/5 bij 105mm) omdat de scherptediepte dan kleiner is.
Misschien kun je op een zo licht mogelijke plaats (studiolicht?) de foto maken met ISO 100, f/4.5 bij 60mm, 1/100s.
Verder werkt het voor scherpsteltests met de D7000 het beste als je scherpstelt op een vlak wat 2x zo groot is als het blokje van het scherpstelpunt, contrastrijk is en evenwijdig met de sensor. Als je daarnaast iets in beeld hebt waaraan je de scherpte naar voren/achteren kan beoordelen (lineaal/stuk tekst) kun je veel makkelijker de fijnafstelling inregelen.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Gezien de lange sluitertijd denk ik dat je hier ondanks statief toch te maken hebt met bewegingsonscherpte. Het handmatig bedienen van de ontspanknop kan dat al veroorzaken.
Had je de VR uitgeschakeld staan? Waarom f16?
Misschien toch nog eens een foto maken, waarbij je een ander diafragma kiest en je ISO-waarde omhoog zet.
Had je de VR uitgeschakeld staan? Waarom f16?
Misschien toch nog eens een foto maken, waarbij je een ander diafragma kiest en je ISO-waarde omhoog zet.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Als ik naar de EXIF kijk zie ik ook een hoop vreemde keuzes wbt instellingen.
1: Waarom f/16? Dat is te veel voor een D7000. Zet hem eens op f/5,6 dat zou ongeveer optimaal moeten zijn voor deze lens en body.
2: ISO gewoon op 100 laten, nergens voor nodig, om hem op 200 te zetten. Zeker niet op een statief. (maakt voor scherpte overigens niets uit)
3: 1 sec sluitertijd, ik weet niet wat voor een statief gebruikt, maar net rond die sluitertijd heb je veel bewegingsonscherpte op een statief, door het trillen van de spiegel. Vooral op minder stabiele statieven zie je dat goed.
1: Waarom f/16? Dat is te veel voor een D7000. Zet hem eens op f/5,6 dat zou ongeveer optimaal moeten zijn voor deze lens en body.
2: ISO gewoon op 100 laten, nergens voor nodig, om hem op 200 te zetten. Zeker niet op een statief. (maakt voor scherpte overigens niets uit)
3: 1 sec sluitertijd, ik weet niet wat voor een statief gebruikt, maar net rond die sluitertijd heb je veel bewegingsonscherpte op een statief, door het trillen van de spiegel. Vooral op minder stabiele statieven zie je dat goed.
-
- Forumlid
yzf1kr schreef:Als ik naar de EXIF kijk zie ik ook een hoop vreemde keuzes wbt instellingen.
1. F16 is gewoon te veel, ik zou met deze lens niet verder durven gaan dan F8.
2. De ISO maakt voor de scherpte op die waarden inderdaad niets uit. Het dynamisch bereik bij ISO 100 echter wel, niet onbelangrijk als je in RAW aan de belichting moet sleutelen.
3. Er is nog een mogelijkheid om de spiegel op te klappen, ik ga er ook vanuit dat er met een afstandsbediening gewerkt is bij deze foto. Een en ander is zeker ook wel afhankelijk van het gebruikte statief. Hoe stabieler hoe beter.
Aanvullend, misschien iets minder zoomen, op het uiterste bereik wordt het allemaal wat wolliger.
Ik heb deze lens ook gehad en tot 90mm had ik behoorlijke resultaten.
De D7000 is wat minder vergefelijk bij kleine foutjes, en inzoomen tot 100% is niet aan te raden. Je ziet dan alles wat niet goed is.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Misschien helpt deze uitleg over de samenhang tussen ISO, sluitertijd en diafragma je een beetje?
http://robertvanbrug.blogspot.nl/2012/0 ... jd-en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://robertvanbrug.blogspot.nl/2012/0 ... jd-en.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had ook dat probleem maar na 1 avond wat testjes gedaan met batterijen en finetune tot een beter resultaat gekomen.
Mijn focus zat er ook erg naast maar die foto heb ik helaas niet meer, wel andere.
foto 1
hier zie je dat de focus meer naar voren zit.
foto2
zie je dat deze beter is.
met resultaat dat ons konijntje wat scherper werd
Let wel op Deze is op iso 2000 en uit de hand geschoten

Mijn focus zat er ook erg naast maar die foto heb ik helaas niet meer, wel andere.
foto 1
foto2
met resultaat dat ons konijntje wat scherper werd

Let wel op Deze is op iso 2000 en uit de hand geschoten