Steenfabriek Fortmond

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
R3MCO
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Steenfabriek Fortmond

Bericht door R3MCO » za jan 19 2013 11:31 pm

Een middagje koukleunen bij -5 heeft o.a. het volgende opgeleverd

(1)
Afbeelding

(2)
Afbeelding

(3)
Afbeelding

(4)
Afbeelding

Volledige serie hier
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: Steenfabriek Fortmond

Bericht door bjornc » zo jan 20 2013 11:37 am

Fraaie platen, alleen is je witbalans niet erg continu.

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo jan 20 2013 2:22 pm

bjornc schreef:Fraaie platen, alleen is je witbalans niet erg continu.
Klopt, dit is iets wat ik nog steeds gaande weg aan het uitproberen ben.

Heeft iemand hier nog tips voor, n.a.v. bovenstaande foto's?
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » zo jan 20 2013 2:35 pm

De ijspegels zijn mooi om vast te leggen, geeft absoluut iets extra's aan de foto.

Wat betreft de witbalans, ik stel deze altijd zelf in. Standaard werk ik altijd op 5000 kelvin. Kom ik in een donkere omgeving dan zak ik meestal naar 4500 of 4000 kelvin en in de nachturen of nog donkere plekken wil ik nog wel lager zakken.
Dit is echt een zaak die je gevoelsmatig moet gaan ervaren door te proberen.

Een andere zaak wat zeker van belang is, is om in RAW te fotograferen zodat je de witbalans achteraf altijd aan kunt passen en zo de kleur van je foto's in 1 serie gelijk kunt trekken.
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door R3MCO » zo jan 20 2013 3:08 pm

Ruud Engels schreef:De ijspegels zijn mooi om vast te leggen, geeft absoluut iets extra's aan de foto.

Wat betreft de witbalans, ik stel deze altijd zelf in. Standaard werk ik altijd op 5000 kelvin. Kom ik in een donkere omgeving dan zak ik meestal naar 4500 of 4000 kelvin en in de nachturen of nog donkere plekken wil ik nog wel lager zakken.
Dit is echt een zaak die je gevoelsmatig moet gaan ervaren door te proberen.

Een andere zaak wat zeker van belang is, is om in RAW te fotograferen zodat je de witbalans achteraf altijd aan kunt passen en zo de kleur van je foto's in 1 serie gelijk kunt trekken.
Die ijspegels waren inderdaad een leuke verassing, ik was van plan andere foto's te maken.

Helaas heb ik geen geavanceerde camera waarmee ik de waardes voor 'Kelvin' in kan stellen. Ik moet het doen met 6 presets waarbij ik nog wat kan spelen met A-B, G-M waardes. Daarnaast heb ik een automaatstand en een handmatige preset waarbij ik voorafgaand een wit vlak moet fotograferen.

De foto's zijn in RAW geschoten en bewerkt met lightroom 4. Wat je zegt over de complete set waarbij je de witbalans in 1 keer aanpast wist ik nog niet. Dit ga ik zeker proberen. Foto 4 valt in ieder geval uit de toon maar hier heb ik het groene ook wat meer laten spreken.
Werkt dit wel als je een set hebt met allerlei verschillende licht omstandigheden? Dus o.a. buiten in de sneeuw en dan binnen in de oven (dus zonder sneeuw en wat minder licht)?

Bedankt voor je reactie

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”