foto albumbladen scanner

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
peturbo
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

foto albumbladen scanner

Bericht door peturbo » za jan 19 2013 6:13 pm

Hoi allemaal,

Wij hebben inmiddels meer dan 15 ordners vol met (ingeplakte) foto's, bijna anderhalve meter opslagruimte.
Deze wil ik verminderen door ze te digitaliseren, en inlezen in een album afdrukservice, waardoor de anderhalve meter slinkt naar 50cm, welke we (wel) kwijt kunnen.

Informatie bij een professioneel scan bedrijf leert dat dit een zeer prijzige aangelegenheid wordt, waardoor ik meer heil zie, in het aanschaffen van een goede scanner welke pdf en jpg afbeeldingen scant in een resolutie van 600x600dpi.

Welke A4 scanner werkt snel en verwerkt dikke pagina's met ingeplakte foto's, heeft iemand hier ervaring mee :?:

m.vr.gr. Peter.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900

Voormalig clublid

Re: foto albumbladen scanner

Bericht door Voormalig clublid » za jan 19 2013 11:11 pm

hoi,

als je de negatieven van die foto's nog heb, dan kan je die negatieven beter inscannen
ja, negatieven geven rond de 9 mb en van foto's rond de 3 mb

peturbo
Clublid
Clublid

Bericht door peturbo » zo jan 20 2013 2:52 pm

Helaas geen negatieven meer aanwezig, er zijn albums bij van meer dan 20 jaar oud, vandaar...
enigste optie die ik kan bedenken is pagina voor pagina inscannen, of meerdere pagina's, alleen dan is de dikte welke die scanner kan verwerken van belang.
Ben aan het kijken naar Epson of Fujitsu 1500M.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo jan 20 2013 3:05 pm

Beste Peter,
Ik had een tijdje geleden eenzelfde casus.
Vele flatbed-scanners kunnen documenten met enige dikte wel aan (dmv een flexiebel scharnier);
Maar: als de albums erg verschillend zijn qua dikte en afmeting kan dat toch lastig worden.
Wat voor mij de oplossing was: in een repro-opstelling de gewenste foto's fotograferen.
Dat was gemakkelijker ivm uitsnedes en verlichting.
Ik kon wel beschikken over o.a. een flexibele tafel om het onderwerp (album) te manouvreren, een passend statief met extra instelslede, een macrolens en een kleine studio-flitser.
Desondanks was fotograferen en nabewerking een fikse klus.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

peturbo
Clublid
Clublid

Bericht door peturbo » zo jan 20 2013 5:59 pm

Is inderdaad ook een mogelijkheid Gijs, veel werk is het in beide gevallen.
Ik ga er toch nog even over denken en wellicht een en ander proberen, dit om te kijken wat er van kwaliteit overblijft.

Groeten,
Peter.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » zo jan 20 2013 6:52 pm

lees net dat je over ordners had.
m.a.w. foto's zijn dus op karton geplakt en toen in een ordner opgeborgen.
als dat zo is, dan kan je per vel dus zo inscannen.
wel dan per foto opslaan, dus 4 foto's op 1 vel, dan ook 4x scannen en opslaan.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jan 20 2013 7:16 pm

Maar dat maakt het ook zo duur, als je het door een extern bedrijf laat doen. De TIJD, (=arbeidsuren) moet nou eenmaal betaald worden.

Wellicht toch zelf aan de slag met een goede scanner?
Ik zie hier een mooi exemplaar te koop staan: http://www.fotoapparatuur.nl/Epson/Scan ... 54155.html" onclick="window.open(this.href);return false;

peturbo
Clublid
Clublid

Bericht door peturbo » di jan 22 2013 6:16 pm

Dat is inderdaad de Epson die ik voor ogen had, heb hem even een mailtje gestuurd waarom hij hem weg doet?
Als dit door gaat gaan er inderdaad erg veel uren in zitten, ik heb het er echter wel voor over...

dank voor jullie inbreng.

A3jaan
Clublid
Clublid

Bericht door A3jaan » zo jan 27 2013 6:38 pm

Zelf heb ik de Epson V600 en heb daarmee ingeplakte foto's gescand. Als de onderlinge afstand tussen de foto's meer dan 1 cm was, werden er aparte jpegs van gemaakt. Als de foto's te dicht bij elkaar stonden, dan maakte ik met behulp van een 'vooropname' de uitsnede die ik wilde hebben.
Inderdaad een tijdrovend klusje, maar als je later je hele album op een digitaal fotolijstje voorbij ziet komen is dat de beloning van het werk
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6

Corbr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Corbr » ma jan 28 2013 12:34 am

Ik heb met de Epson V600 aardig wat dia's en negatieven ingescand. Als je na een proefscan o.a. het histogram aanpast kan je de scan een flink stuk verbeteren. Ik heb ze niet in jpg, maat in tif gescand. Daarna in capture NX2 in batch omgezet naar Nef. De bestanden worden dan weer iets kleiner en heb dan al mijn "originelen " in mijn archief als Nef staan. Daarna kan ik ze dan evt. op de gebruikelijke wijze bewerken. Volgens mij kan je dat met foto's ook zo doen.

Gr.
Cor

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”