HDR-plug-in voor Lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
HenkG
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door HenkG » ma jan 21 2013 4:42 pm

LR/Enfuse – HDR plug-in voor Lightroom

Omdat ik de bracketingfunctie van mijn camera zo nu en dan wil gebruiken ben ik op zoek gegaan naar een HDR-plug-in voor Lightroom 4.2. Eén van de voor mij bruikbare sites was:

http://advancedphototech.wordpress.com/ ... echniques/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar wordt een vergelijking gemaakt tussen een aantal HDR-programma’s zoals Photomatix, Bracketeer (alleen voor Mac), ENfuse Gui en LR/Enfuse. Een van de bezwaren die ik heb tegen veel HDR-beelden is dat de kleuren ver overtrokken zijn en het resultaat weinig meer met een realistische weergave van het gefotografeerde te maken heeft. Over LR/Enfuse wordt geschreven dat daar geen sprake van is van overdreven kleuren, maar dat de betrekkelijk eenvoudige interface een realistische en scherpe samenvoeging van meerdere belichtingen oplevert. LR/Enfuse is ‘donationware’ wat betekent dat je zelf mag bepalen wat je voor de plug-in betaalt (via PayPal heb ik 5 Engelse ponden, ongeveer 7 euro betaald).
Ik ben even aan het puzzelen geweest voordat ik de plug-in werkend had. Mocht je er mee aan de slag willen doorloop dan de volgende stappen:

Haal het zip-bestand op via: http://www.photographers-toolbox.com/pr ... p?sec=main" onclick="window.open(this.href);return false;

Maak een map aan waarin de verschillende bestanden kunnen worden geparkeerd. Ik heb er voor gekozen een map te plaatsen naast de Lightroom-map. C:\program files\adobe\LR Enfuse. Plaats het zipbestand daarin en pak het uit. Na het uitpakken kun je het zipbestand zelf weer verwijderen.
Start nu Lightroom. Ga via ‘Bestand’ naar ‘Plug-inbeheer’ en kies voor toevoegen. Ga dan naar de map waarin je de plug-inbestanden hebt geparkeerd. De plug-in wordt nu getoond en kies ‘ok’. Mocht je een serienummer hebben aangeschaft dan kun je dat hier ingeven.
Selecteer nu drie foto’s met verschillende belichtingen. Ga weer naar ‘Bestand’ en kies nu voor ‘Plug-inopties’. Je kunt nu kiezen voor ‘Blend exposures using LR/Enfuse’. De interface wordt nu geopend. Daar zal je eerst een aantal zaken moeten regelen in het configuratiescherm. Laat het eerste bolletje aangevinkt (aanbevolen). Ik heb een snelle computer met meerdere rekeneenheden maar de tweede optie in het volgende keuzeveld werkte en de eerste niet. Kies voor de optie die jou het best past en installeer de apps. De trialversie maakt alleen samenvoegingen van 500 pixels breed. Maak een map aan waar LR/Enfuse tijdelijke bestanden kan parkeren en kies die als laatste optie van dit tabblad. Op het tweede tabblad kun je aanvinken of LR/Enfuse je beelden wel of niet moet uitlijnen. Niet aanvinken als je vanaf statief hebt gewerkt, wel aanvinken als je uit de hand hebt gewerkt. Het derde tabblad zul je door experimenteren moeten leren invullen. Op het vierde tabblad zul je moeten aangeven in welke map LR/Enfuse het eindresultaat mag plaatsen. Je kunt daar ook aangeven dat het eindresultaat wordt geïmporteerd in Lightroom, maar bij mij werkte dat niet.
Ik ben nog niet veel verder gekomen dan het installeren en werkend maken. Eén testje zag er veelbelovend uit… Ik hoop dat degenen die ermee aan de slag willen hier wat aan hebben.

Groet,

Henk

Aanvulling: In de bibliotheek van Lightroom blijkt een nieuwe map zichtbaar waarin het eindresultaat geplaatst is. Het importeren in Lightroom werkt dus blijkbaar wel...

Aanvulling 2: een voordeel is, dat je gewoon met NEFs kunt werken en je bestanden niet eerst hoeft te converteren naar TIFs of iets dergelijks...
Laatst gewijzigd door HenkG op di jan 22 2013 7:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

HenkG
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door HenkG » di jan 22 2013 7:45 pm

En dan ook nog: vanaf Lightroom 4.1 en een redelijk recente versie van Photoshop is er een mogelijkheid om meerdere belichtingen samen te voegen. Selecteer de samen te voegen beelden, klik er rechts op en kies voor 'bewerken in' en dan 'samenvoegen in Photoshop'. Matt Kosklowski heeft een filmpje op zijn site met 'killertips' staan dat de moeite waard is...

http://lightroomkillertips.com/2012/lig ... troom-4-1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Henk

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”