Bloemfotografie: Callas

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bloemfotografie: Callas

Bericht door a90 » ma sep 03 2007 10:15 pm

Al een tijdje wilde ik aan een kennis van mij vragen om wat bloemen op zijn land te fotograferen. Hij vond het wel leuk en ik ben erop uit gegaan, ze waren net aan het rooien.

Allereerst naar het land geweest om daar plaatjes te schieten. Het was nogal grauw weer dus het had weinig zin om mooie groothoek opnamen te maken met blauwe luchten ed. Ik heb dan ook gekozen voor tele opnames met een laag diafragma om de kleuren mooi te laten vervagen.
Hieronder 3 opnamen, behoudens wat contrastaanpassingen niet bewerkt. Wel gecropt en verkleind.

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Eenmaal klaar op het land gaf hij me een setje bloemen mee voor thuis. Nu ben ik daar dezelfde avond nog mee in de weer geweest.

's Avonds had ik de bloemen voor me op tafel liggen en had nog geen idee wat ik ermee moest aanvangen. Ik ben begonnen met een zwarte achtergrond op te hangen (fleece plaid bij de Ikea voor € 1,75 een aanrader ;-)). Nadat ik dat had gedaan de flitser op de camera en vol erop.

Dat was dus geen success. Er zat geen diepte in de foto's zelfs met bouncen lukte het niet om er een knappe plaat mee te maken. Ook viel het me op dat de stelen helemaal niet zichtbaar waren (niet belicht).

Nu had ik nog wat kleine losse flitsertjes liggen die ik er toen bij heb gezet. Met het Nikon CLS systeem ben ik toen begonnen om de instellingen aan te passen van de kleine flitsers die op de tafel lagen en naar boven flitsten (naar de onderkant van de bloem) en een losse flitser die ik in mijn hand hield. Door de 3 flitsers apart van elkaar in te stellen kun je hele leuke opnames maken.

Een en ander heeft geresulteerd in de volgende plaatjes:

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Foto 6
Afbeelding

Al met al ben ik er niet helemaal ontevreden over. Het heeft me heel veel tijd gekost maar ik heb enorm veel geleerd. Er zijn nu al een aantal zaken die ik volgende keer anders ga oppakken, bijvoorbeeld manieren om de beperkte dof (foto 4 bijv.) te vergroten.

Het fotograferen van bloemen heb ik als erg leuk ervaren en ga dit zeker in de toekomst vaker doen. Variaties zijn er genoeg te verzinnen met andere bloemen, achtergronden (Ikea levert de plaids in 8 kleuren :)) en composities. Het CLS systeem is bij deze fotografie onontbeerlijk gebleken, dat hebben ze bij Nikon goed voor elkaar.

Ik heb wat proefprintjes gemaakt van deze foto's en die zien er nog veel beter uit dan dat ik hier kan laten zien.

Tot dusver deze registratie, commentaar is welkom :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » ma sep 03 2007 10:37 pm

zantedesia,s mooi ik vind nr 2,3 en 5 het mooiste !! Leuk is het een opdracht ?
NAS Buikpijn

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma sep 03 2007 10:57 pm

Nee, geen opdracht maar ik ben aan het oefenen. Wie weet :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

BUG322

Bericht door BUG322 » di sep 04 2007 12:07 am

Dit ziet er strak uit de kleuren ook.

1,3 en nr 4 zijn de beste in mijn ogen.

groetjes

GdP

Bericht door GdP » di sep 04 2007 12:10 am

a90 schreef:Nee, geen opdracht maar ik ben aan het oefenen. Wie weet :)
Het zijn mooie foto's hoor!

Gerrit

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » di sep 04 2007 7:53 am

Erg mooi!

Prachtig van kleur en zeker bij de eerste 3 mooie scherptediepte!

De laatste drie vind ik ook erg mooi!

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di sep 04 2007 10:37 am

a90 schreef:Nee, geen opdracht maar ik ben aan het oefenen. Wie weet :)
Gaat je goed af !!
NAS Buikpijn

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di sep 04 2007 12:00 pm

Heel mooi en creatief gedaan en inderdaad de prints zien er super uit :wink:

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di sep 04 2007 12:52 pm

Prachtige foto's. Dat flitsen niet zomaar even mooi foto's oplevert kan ik over meepraten. Het kan duivels lastig zijn maar je hebt deze goed voor elkaar.

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » wo sep 05 2007 11:39 pm

Mijn vriendin keek even mee toen ik weer eens op het Nikon forum zat.
Ze vonde de foto's van de bloemen meteen geweldig en wilde ze gelijk wel in't groot aan de muur hebben bij ons..

;-)

Ze zien er inderdaad super strak uit !

Mooie kleuren en inderdaad met losse flitsers kun je leuk spelen. Dat is dan ook weer het voordeel van digitaal. Analoog zou ik daar niet zoveel rolletjes aan willen verspillen. Dan zou je eerst weer goed moeten licht meten met een aparte bel. meter.

Goeie foto's !

TriGGeR 8)

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”