Black Rapid losgeschoten
Black Rapid losgeschoten
Afgelopen zaterdag gebeurde iets wat een flinke deuk in mijn vertrouwen op het Black Rapid systeem heeft gemaakt.
Ik gebruik al ruim 3 jaar de standaard RS-4 met de combinatie D700 + grip + 70-200.
Dit alles is een superfijn systeem.
De enige minpuntjes waren dat het brede gedeelte dat op je schouder hoort wel eens achterop je rug zakt en dat de borging soms moervast draait door de bewegingen.
Afgelopen zaterdag was ik bezig met een fotoshoot en in een fractie van een seconde floepte de riem los en had ik de handel in de sneeuw liggen.
De riem is dus niet geknapt maar ergens in zo'n klem losgeschoten.
Resultaat: vatting van de 70-200 kapot en ook de vatting van de camera heeft een klap opgelopen, hij geeft zonder objectief de melding F5 op het LCD.
Alles is net opgestuurd naar Beverwijk, helaas had ik voor de camera + objectief nog garantie maar met een valpartij heb je daar niets aan.
Ik weet niet of er hier ook iemand zo'n ervaring heeft met bovenstaand?
Ik werk namelijk ook met de dubbele strap DR-1 maar die durf ik nu ook niet meer te gebruiken.
Weet niet goed wat ik nu moet doen, is er misschien een ander veiliger systeem?
Heeft het zin om contact te zoeken met BlackRapid? Ik heb de riem destijds rechtstreeks daar gekocht.
Ik gebruik al ruim 3 jaar de standaard RS-4 met de combinatie D700 + grip + 70-200.
Dit alles is een superfijn systeem.
De enige minpuntjes waren dat het brede gedeelte dat op je schouder hoort wel eens achterop je rug zakt en dat de borging soms moervast draait door de bewegingen.
Afgelopen zaterdag was ik bezig met een fotoshoot en in een fractie van een seconde floepte de riem los en had ik de handel in de sneeuw liggen.
Resultaat: vatting van de 70-200 kapot en ook de vatting van de camera heeft een klap opgelopen, hij geeft zonder objectief de melding F5 op het LCD.
Alles is net opgestuurd naar Beverwijk, helaas had ik voor de camera + objectief nog garantie maar met een valpartij heb je daar niets aan.
Ik weet niet of er hier ook iemand zo'n ervaring heeft met bovenstaand?
Ik werk namelijk ook met de dubbele strap DR-1 maar die durf ik nu ook niet meer te gebruiken.
Weet niet goed wat ik nu moet doen, is er misschien een ander veiliger systeem?
Heeft het zin om contact te zoeken met BlackRapid? Ik heb de riem destijds rechtstreeks daar gekocht.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Black Rapid losgeschoten
Je kunt het natuurlijk proberen, maar ze geven slechts een jaar garantie volgens hun site. Sommige US firma's (is BlackRapid uit de VS?) bieden wel een soort 'lifetime warranty' tegen defecten, maar vaak met een hoop mitsen en maren. Maar is die klem zelf 'kapot' of is de riem simpelweg uit de klem (gesp) geschoten? Ik neem aan dat het om de klem/gesp gaat waarmee het brede gedeelte aan de riem vast zit? Als hij losgeschoten is zal dat waarschijnlijk niet als defect worden gezien.
Voor de toekomst is het enige wat je kunt doen om het 'veiliger' te maken een systeem nemen wat op meerdere punten aan je lichaam bevestigd zit óf (als het de riem was) de uiteinden van de riem op een of andere manier aanpassen (bijvoorbeeld dubbelvouwen en vastnaaien) zodat deze niet meer uit de klem kan schieten. OF de hele boel uberhaupt vastzetten aan het brede gedeelte. Maar alles kan kapot. Ik heb zelf de OpTech straps met de loop bevestiging zodat ik geen risico loop met losschieten gespen, en de connectors hebben een dubbele klem (dus als er eentje beschadigd hangt hij nog aan de andere). Maar ja als de loops doorslijten of het (overigens zeer degelijke) naaiwerk schiet los, dan valt de boel toch. Ik heb ook wel eens een originele nikon riem los zien komen van de camera. Risico heb je altijd. Enige wat je verder kunt doen is je materiaal regelmatig controleren.
Wel heel erg zuur natuurlijk. Was je wel verzekerd?
Voor de toekomst is het enige wat je kunt doen om het 'veiliger' te maken een systeem nemen wat op meerdere punten aan je lichaam bevestigd zit óf (als het de riem was) de uiteinden van de riem op een of andere manier aanpassen (bijvoorbeeld dubbelvouwen en vastnaaien) zodat deze niet meer uit de klem kan schieten. OF de hele boel uberhaupt vastzetten aan het brede gedeelte. Maar alles kan kapot. Ik heb zelf de OpTech straps met de loop bevestiging zodat ik geen risico loop met losschieten gespen, en de connectors hebben een dubbele klem (dus als er eentje beschadigd hangt hij nog aan de andere). Maar ja als de loops doorslijten of het (overigens zeer degelijke) naaiwerk schiet los, dan valt de boel toch. Ik heb ook wel eens een originele nikon riem los zien komen van de camera. Risico heb je altijd. Enige wat je verder kunt doen is je materiaal regelmatig controleren.
Wel heel erg zuur natuurlijk. Was je wel verzekerd?
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb met een concurrerend systeem wel eens meegemaakt, dat de schroef losschoot. Gelukkig geen wchade.
Met de Black Rapid nooit problemen gehad. Wel merkte ik dat de gesp bovenin kennelijk wat kon slippen, want dan leek de riem langer te worden.
Ik controleer dus altijd gesp en schroef voor ik hem om doe en zeker na je bericht. Schade aan je 70-200 is wel erk k.... natuurlijk. Laten we er het este an hopen.
Met de Black Rapid nooit problemen gehad. Wel merkte ik dat de gesp bovenin kennelijk wat kon slippen, want dan leek de riem langer te worden.
Ik controleer dus altijd gesp en schroef voor ik hem om doe en zeker na je bericht. Schade aan je 70-200 is wel erk k.... natuurlijk. Laten we er het este an hopen.
- Cookie1397
- Clublid
Dat is flink balen ome Jan. Heb de Black Rapid RS4 niet, wel de RS7 geen probleem gehad maar heb er dan ook "slechts" een D90 aanhangen. Ik weet wel dat black rapid in het verleden problemen heeft gehad met de musketonhaak die afbrak. Daarna is de haak verbeterd. Op het net wel het e.e.a. te vinden over problemen met de black rapid strap.
Nikon Z Z & de maskers
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Daarom heb ik er alleen mijn D200 aan hangen en niet mijn D3. Ik neem altijd het zekere voor het onzekere.
Balen voor je. Hoop dat de reparatiekosten meevallen.
Balen voor je. Hoop dat de reparatiekosten meevallen.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Ik zou zeker contact met ze zoeken. Mijn ervaring is dat ze heel slecht op e-mail reageren (overactief SPAM-filter), maar dat de facebook page van ze wel goed onderhouden wordt.Ome Jan schreef:Afgelopen zaterdag was ik bezig met een fotoshoot en in een fractie van een seconde floepte de riem los en had ik de handel in de sneeuw liggen.
...
Ze kunnen, om de naam van BlackRapid schoon te houden, wel eens ver gaan. Ik heb het eerder gehoord dat dergelijke defecten een set sloopten en dat ze alles vergoedden.
Vertel ook alsjeblieft hoe het afloopt. Ik heb een klein fortuin aan mijn BlackRapid hangen, waarbij ik toch altijd een beetje angstig ben als het valt....
Jaap
- a vgastel
- Forumlid
OME JAN
Hoop dat het netjes op gelost wordt voor je dit is echt balen.
Gebruik zelf het optech harnas en de optech utility strap- sling met uni loop hij hangt nu op twee punten vast.
Black rapid is een fijn systeem maar ben toch een beetje huiverig hier voor, maar dit kan met elk systeem waar iets aan hangt gebeuren.
Hoop dat het netjes op gelost wordt voor je dit is echt balen.
Gebruik zelf het optech harnas en de optech utility strap- sling met uni loop hij hangt nu op twee punten vast.
Black rapid is een fijn systeem maar ben toch een beetje huiverig hier voor, maar dit kan met elk systeem waar iets aan hangt gebeuren.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Net als alle andere materiaal is zo'n strap ook onderhoud nodig. Periodiek even het ding checken of alles nog vast zit lijkt mij vanzelfsprekend als je er voor duizenden euro's aanhangt.
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Zwaar balen!
Bij de rs7 zit achterop zo'n snel klik sluiting.
Om te voorkomen dat hij open kan zit hij bij mij met 2 tay-raps geborgd.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
Ah! Nu snap ik hem.Jasper schreef:Zwaar balen!
Ik heb altijd een aversie tegen dat soort dingen gehad als er een complete uitrusting aanhangt. Ik wil een gesloten lus hebben die niet door domme fouten van mijn kant onderbroken worden. Nu wordt dit eigenlijk bevestigd. Dit is de reden waarom ik voor de sport ben gegaan.
Is wel lastiger uit te leggen als garantiegeval, omdat "bedieningsfout" wel om de hoek ligt....
Jaap
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Contacteer:
Heb je een foto van het deel wat los is geschoten oid? Ik kan me werkelijk geen idee vormen van hoe het nu is gebeurt. Nu is de RS-4 al een wat ouder model, waarvan ik het precieze ontwerp zo niet voor de geest kan halen. Maar ik heb nog nooit gehoord van spontaan losschietende BR straps. Is er een stiknaad losgeschoten, iets afgescheurd of hoe moet ik me dat voorstellen?
De ervaring die ik heb met BR is meer dan geweldig, en ik ben buiten de foutieve musketons van de eerste series eigenlijk nog nooit materiaaltechnische mankementen tegengekomen. Vaak was het gewoon mensen die hun spullen nooit nakeken op slijtage, defecten, losse naden etc. als dan niet door langdurig gebruik.
De ervaring die ik heb met BR is meer dan geweldig, en ik ben buiten de foutieve musketons van de eerste series eigenlijk nog nooit materiaaltechnische mankementen tegengekomen. Vaak was het gewoon mensen die hun spullen nooit nakeken op slijtage, defecten, losse naden etc. als dan niet door langdurig gebruik.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- Wilci
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn Optech snelsluitingen, alleen met zwarte nylon veters. Dit omdat ik van mezelf weet dat ik soms gedachtenloos aan die snelsluitingen kan gaan zitten friemelen...Jasper schreef: Bij de rs7 zit achterop zo'n snel klik sluiting.

- JBD
- Clublid
- Contacteer:
Ik had hier al eens van gehoord. Bij Camera Tools kreeg ik het advies om de boel vast te zetten met een tiewrap.
- Gobert
- Clublid
Heb dat gedoe met die alternatieve prutsriemen sowieso nooit begrepen. Nu blijkt maar weer waarom.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Aan de hand van dit voorval hebben we dit gisteren bekeken bij onze eigen BlackR, maar daar zit toch verschil in.
Bij die van mij zit niet zo'n "snel klik sluiting" Dus ik vermoed dat ze daar al over nagedacht hebben om het weg te laten.
Kroontje
Bij die van mij zit niet zo'n "snel klik sluiting" Dus ik vermoed dat ze daar al over nagedacht hebben om het weg te laten.
Kroontje