aantal clicks - DCM nummer

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
miorob

aantal clicks - DCM nummer

Bericht door miorob » di jan 22 2013 8:42 pm

Ik heb 8-1-2013 een D7000 nieuw gekocht en las een stuk over het lezen van het aantal clicks.
Nu komt mijn camera uit de vitrinekast en zie dat deze NU ruim 1600 clicks heeft gemaakt. (ik heb deze 14 dagen max 300 foto`s gemaakt) Dus ik koop hem nieuw met meer dan 1000 click op de teller, is dat acceptabel??
Wat ik wel vreemd vind is dat het DCM nummer al op DCM_9936 staat, waarom is deze niet bij DCM_0001 begonnen?? of is het zo dat de camera stiekem meer foto`s heeft gemaakt?

Kroontje

Re: aantal clicks - DCM nummer

Bericht door Kroontje » di jan 22 2013 8:50 pm

Met alle respect ;) uit een vitrinekast. Had toch een dichte doos op de toonbank gezien. Persoonlijk zou ik het niet accepteren ;)

Kroontje

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Reest » di jan 22 2013 8:51 pm

+1
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di jan 22 2013 8:54 pm

+ 1
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Texelaar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Texelaar » di jan 22 2013 8:59 pm

+1
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

miorob

Bericht door miorob » di jan 22 2013 9:05 pm

Idd uit vitrine, dit is een niet zo grote winkel dus dat zou kunnen, je kan de camera immers niet in de doos laten om hem aan je klanten te laten zien en als hij maar 1 exemplaar heeft dan heeft hij ook geen keus.

oke en hoe zit het met DCM_99** nummer nu nog een paar foto`s verder ga ik de DCM_9999 voorbij en maakt de nikon een nieuwe map aan om vervolgens weer bij DCM_0001 te beginnen.
Hier lijkt het mij dat de camera al meer dan 9999 foto`s heeft gemaakt of zie ik dat verkeerd?

ps doos met alle toebehoren heb ik er wel bij gekregen!!
Laatst gewijzigd door miorob op di jan 22 2013 9:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di jan 22 2013 9:08 pm

Je kunt alle gegevens lezen uit een foto. In de exif-info zit ook het aantal clicks opgesloten Dat zou je op kunnen zoeken en dan weet je hoeveel foto's (sluiterbewegingen) je camera heeft gemaakt. Desnoods uploadt je hier een foto met alle info; er zijn er dan genoeg die dat voor je kunnen nazoeken.
click voor mijn foto's op flickr.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » di jan 22 2013 9:11 pm

Tja...... als er 1000 foto's mee zijn gemaakt zou ik persoonlijk nog niet eens zo'n mega ramp vinden. (hij moet natuurlijk meer dan 100.000 clicks mee gaan)
Maar het word wel een beetje twijfelachtig als DCM al op 9936..... is, dus de vraag of er niet mee gesjoemelt is...???

@Jolanda: volgens mij heeft ts dat al gedaan. hij praat immers over 1600 clicks tot nu toe.

miorob

Bericht door miorob » di jan 22 2013 9:14 pm

Jolanda schreef:Je kunt alle gegevens lezen uit een foto. In de exif-info zit ook het aantal clicks opgesloten Dat zou je op kunnen zoeken en dan weet je hoeveel foto's (sluiterbewegingen) je camera heeft gemaakt. Desnoods uploadt je hier een foto met alle info; er zijn er dan genoeg die dat voor je kunnen nazoeken.
dat heb ik idd gedaan en ook een foto geupload naar http://www.camerashuttercount.com/ daar geeft hij idd 16** clicks aan.

en idd zou ermee gesjoemeld kunnen zijn?

DMiller
Clublid
Clublid

Bericht door DMiller » di jan 22 2013 9:15 pm

Ook ik zou dit niet accepteren. Als het je van te voren wel verteld is dat dit toestel een aantal foto's gemaakt heeft dan zou het geen probleem mogen zijn. In dit geval is dat niet zo en zou de winkel gepaste compensatie (korting) moeten geven, al is het maar een paar tientjes. Immers, terugbrengen en je geld terugkrijgen nadat je zelf 100 foto's maakt kan meestal ook niet.
Z8 | 24-120 f/4 S
D800 | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
D7000 | AF-S DX 17-55mm f/2.8
flickr

Kroontje

Bericht door Kroontje » di jan 22 2013 9:17 pm

Idd uit vitrine, dit is een niet zo grote winkel dus dat zou kunnen, je kan de camera immers niet in de doos laten om hem aan je klanten te laten zien en als hij maar 1 exemplaar heeft dan heeft hij ook geen keus.
Dan had ie er toch een kunnen bestellen. Demo zou kunnen als daar een optie op zit dat de prijs gaat zakken ;)
Verder ben ik het met Jolanda en plincky eens ;)

Kroontje

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » di jan 22 2013 9:31 pm

miorob schreef: en idd zou ermee gesjoemeld kunnen zijn?
Laat ik voorop stellen dat ik dit wel heel onaannemelijk vind voor een winkelier. en je moet er maar vanuit gaan dat hij 1600 clicks heeft gemaakt.
En als je verder geen problemen ondervind.... tja.

Ik heb er nog nooit naar gekeken, en heb het ook nog nooit gehoord.....
Maar er zit een computer in... en alles waar een computer in zit kan gekraakt/gehackt worden. Heb in het verleden wat goede hackers "gekend" en je wilt echt niet weten wat die allemaal kunnen met een computer en een internet verbinding.
Volgens mij kan een beetje slimme hacker de clicks ook wel weer terug zetten naar 0.
Maar dan doe je het natuurlijk wel meteen helemaal goed en geef je de camera een reset zodat alles weer terug staat op fabrieksinstellingen.
Kan even uitleg vragen bij de winkelier maar zou er zelf niet al teveel ophef over maken.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di jan 22 2013 9:36 pm

Heb zoiets ook maar pas laat ontdekt nl. dat de shutter count en de DSC nummering zo'n 2000 uiteenliepen al vanaf het begin. De DSC nummering begon wel bij 0 of zo. Voelt niet echt lekker, reden voor enige reserve richting die zaak maar hoef voorlopig toch niets nieuws. Is na bijna 4 jaar nog geen reden voor minder functioneren van de camera en hij zag er toen ook als nieuw uit (kwam ook uit doos etc.).
De vraag is dus of en hoe je e.e.a. kunt resetten.
Afgaand op het manual van de D700 kun je de bestandsnummering wel terugzetten via het menu 'opeenvolgende nummering'.
Hoe je de shuttercount kunt resetten, vind ik niet. Bij jou zou dat dan wel gebeurd moeten zijn.
Ook vind ik niet hoe je de bestandsnummering op een hoger getal dan 0001 kunt terugzetten.
Zou dat betekenen dat een bestandsnummering van 9xxx ook 9xxx opnames betekent?
Wat me opvalt: je noemt het 'DCM-nummer'. Standaard naam bij Nikon is IMHO DSC. Of is dat veranderd bij de D7000? Zo niet, heeft iemand een nieuwe mapnaam ingevoerd om de nummering de resetten.
Benieuwd naar wat er gebeurd is.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » di jan 22 2013 9:39 pm

henkk schreef:Wat me opvalt: je noemt het 'DCM-nummer'. Standaard naam bij Nikon is IMHO DSC. Of is dat veranderd bij de D7000? Zo niet, heeft iemand een nieuwe mapnaam ingevoerd om de nummering de resetten.
Benieuwd naar wat er gebeurd is.

Groet, Henk
Bij mijn D7000 heet de map DSC.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

miorob

Bericht door miorob » di jan 22 2013 9:46 pm

Kroontje schreef:
....
Dan had ie er toch een kunnen bestellen. Demo zou kunnen als daar een optie op zit dat de prijs gaat zakken ;)

Kroontje

ik ben een KIND van 36 en bestellen is geen optie voor mij, als ik iets wil, wil ik het gelijk :oops: :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”