Nikon of Sigma

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Jeannette

Nikon of Sigma

Bericht door Jeannette » ma jan 21 2013 5:08 pm

Wil een andere macro lens kopen een NIKON AF-S VR MICRO 105MM/2.8G IF-ED.
Heb op dit moment een Sigma MACRO 50mmF2.8 EX DG.

Is het nuttig om over te stappen naar de nikon micro lens, of maakt het niks uit met de sigma.

wie kan mijn daar advies over geven geven.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon of Sigma

Bericht door Patrick » ma jan 21 2013 5:18 pm

Het grootste verschil in de praktijk is dat de ene een 50mm is en de andere een 105mm. En voor niet-macrowerk is dat VR soms ook erg fijn.

Beide zijn uitstekende macro-objectieven, maar toch heel anders.

Wat fotografeer je ermee? Waarom denk je wat anders nodig te hebben?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jeannette

Bericht door Jeannette » ma jan 21 2013 5:36 pm

Willen macro opnames maken en dachten dat een 105 mm daar beter voor geschikt is dan een 50 mm lens.
Vandaar de vraag is het verstandig de 50 mm wegdoen en dan een 105 mm ervoor terug kopen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Willen macro opnames

Bericht door gijs sandberg » ma jan 21 2013 5:47 pm

Beste Jeanette,
Ik denk dat de eerste keuze is voor welke brandpuntafstand, Nikon maakt ook een gewaardeerde 60mm macrolens.
De keuze tussen 55-60 of 105 mm hangt oa af van de afbeeldignsmaatstat , gewenst perspectief etc.
Velen vinden een 105 mm lens prettiger vanwege de grotere werkafstand, maar daar hangt ook een prijskaartje aan (ongeacht het fabricaat)

re: of maakt het niks uit met de sigma.
Natuurlijk zijn de NIkon lenzen beter :lol:
Groeten, Gijs (heeft beide brandpuntsafstanden)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 21 2013 6:05 pm

Macro-opnamen van wat? Dat maakt nogal uit...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma jan 21 2013 6:30 pm

Jeanette,
fijn te horen dat je een tweede macrolens wil bijkopen.

Heb ook een zwak voor macro(en de betreffende lenzen)
gebruik momenteel 1 Sigma macrolens 180mm., 1 micro Nikkor 60mm. en 1 micro Nikkor 105mm. VR.
Op zich is de Sigma macrolens 180 mm. een goeie lens, ik gebruik deze lens erg graag, (al houd ik het voor gewone lenzen graag bij Nikon lenzen.)
Elke lens heeft uiteraard voor- en nadelen.
Het hangt ervan af wat je wil gaan doen in het macro/close-up gebied.

- de 105mm. micro Nikkor is een prima lens, mijn favoriet om beestjes te fotograferen in de natuur, wat niet betekend dat de andere 2 hiervoor niet goed zijn.
- voor binnen verkies ik de lichte en handelbare 60mm. micro Nikkor,
ook voor het fotograferen van paddenstoelen, is de 60mm. mijn favoriet.

Heb niet de indruk dat ik betere of mindere foto's maak met één van de 3 lenzen,
het hangt van de situatie af, welke lens het meeste kans geeft op een betere foto.

Besluit: de 105mm. micro Nikkor zal je andere mogelijkheden bieden, dan je 50mm. Sigma.
Je hebt het over 'overstappen op de Nikon micro lens'
zelf heb ik de aankoop van mijn Nikon micro lenzen, nooit gezien als een 'overstap' ten iopzichte van mijn Sigma macro lens,
maar als een 'aanvulling'.

In mijn ervaring heb je niet genoeg aan één macrolens, wanneer je het macro gebied terdege wil gaan verkennen.
Wil je trouwens echt macro werk gaan doen, heb je niet genoeg aan een 'macrolens', want deze voor Nikon zijn allen beperkt tot vergrotingsmaatstaf 1:1, dit even terzijde.
De aanschaf van een 105mm. macrolens zal je meer mogelijkheden, en meer inzicht geven in de materie.
Zeker doen zou ik zeggen, je zal erg veel plezier beleven aan de micro Nikkor 105mm. VR, en niet enkel bij je macrowerk.

Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeannette

Bericht door Jeannette » di jan 22 2013 7:11 pm

Ga de nikon 105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR toch aanschaffen, mede omdat je er ook mooie portretfoto's mee kan maken.
Weet verders niet wat je er nog meer mee kan doen buiten marco en portret foto's maar dat zien we wel.
Zien wel wat we met de sigma lens gaan doen dan of verkopen of we houden die er gewoon bij.
Is best wel interessant om hem nu aan te schaffen, krijg er nu 21 % korting op en dat is zeker mooi megenomen.

Florina
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Florina » di jan 22 2013 7:18 pm

Met macro en portret heb je al in heel groot gebied om te ontdekken!
En natuurlijk kun je er ook best andere foto's mee maken alleen met brandpuntafstand van 105 mm of equivalent op DX.
Ga je die bij Media markt kopen in BTW actie, kijk altijd even rond of die daar dan echt goedkoper is...
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeannette

Bericht door Jeannette » di jan 22 2013 9:43 pm

Heb al gekeken of de lens daar goedkoper is. Via de vergelijkingssites kost de lens € 698,00
En heb hem nu voor € 594,00. Dus dat is wel even de moeite waard.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jan 22 2013 9:44 pm

Je weet dat het geen 21% is die korting? Iets in de buurt van 17%...

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di jan 22 2013 9:56 pm

pacha schreef:Heb ook een zwak voor macro(en de betreffende lenzen)
gebruik momenteel 1 Sigma macrolens 180mm., 1 micro Nikkor 60mm. en 1 micro Nikkor 105mm. VR.
Op zich is de Sigma macrolens 180 mm. een goeie lens, ik gebruik deze lens erg graag, (al houd ik het voor gewone lenzen graag bij Nikon lenzen.)
Elke lens heeft uiteraard voor- en nadelen.

In mijn ervaring heb je niet genoeg aan één macrolens, wanneer je het macro gebied terdege wil gaan verkennen.
Wil je trouwens echt macro werk gaan doen, heb je niet genoeg aan een 'macrolens', want deze voor Nikon zijn allen beperkt tot vergrotingsmaatstaf 1:1, dit even terzijde.
De aanschaf van een 105mm. macrolens zal je meer mogelijkheden, en meer inzicht geven in de materie.
Zeker doen zou ik zeggen, je zal erg veel plezier beleven aan de micro Nikkor 105mm. VR, en niet enkel bij je macrowerk.

Succes.
In dit verband wil ik Pacha en TS in overweging geven een 105/2.8 VR te gebruiken en een 1.7 AF-SII teleconverter. Dan heb je een 180/4.8 macro lens die tot 1.7 op 1 gaat. Ik heb die TC nog niet zo lang maar vind de combo met de 105 voor van alles erg handig! Veel kleiner/lichter dan een 80-200/2.8 en vergelijkbaar qua beeld. De macro toepassing moet ik nog verder proberen maar is er wel!

Groet, Henk

EDIT: een 50 en 105 mm macro lens zijn so wie so aanvullend (ik heb een 60 mm en die 105). Je kunt ze allebei ook heel goed gebruiken als primes op die brandpuntsafstand.
Bijv. voor dia- of negatief duplicaten gebruik ik de 60 mm op een balg. De 105 mm werkt daar niet op (G-type, hè ...).
Met de 60 mm heb je meer scherptediepte maar moet je ook iets dichterbij komen. Overigens valt dat in de praktijk nogal tegen/mee omdat de 105 VR op 1:1 geen 105 meer is maar ca. 75 mm (daarover zijn andere draadjes volgeschreven).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”