ACDSee

Discussies over fotobewerking en archivering
Peter Dekkers
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: ACDSee

Bericht door Peter Dekkers » wo jan 23 2013 3:28 pm

Na een aantal weken nog een reactie van mijn kant. Ik heb de eerste stappen gezet v.w.b. het fotograferen in NEF .De camera stel ik zo in dat hij ook een basis jpegje opslaat om snel even te kunnen kijken. Ik heb besloten om de eerste maanden maar eens Nikon View NX2 te gebruiken en niet meteen een te betalen pakket zoals bv Lightroom , ACDSee etc. Sommige bewerkingen zijn duidelijk, andere minder. Ik ben er bv nog niet helemaal achter hoe ik een NEF bestand moet omzetten naar een zo goed mogelijk JPEG bestand (om bv een flinke vergroting thuis aan de muur te hangen)
De mogelijkheden voor fotobewerking zijn zo enorm dat ik denk maar eens met kleine stapjes te beginnen. Maar het NEF begin is gemaakt.
Allen bedankt voor de reacties .
Peter

http://www.flickr.com/photos/peterdekkers" onclick="window.open(this.href);return false;

Aad1960
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Aad1960 » wo jan 23 2013 10:20 pm

Ik zit eigenlijk met hetzelfde dilemma als Peter Dekkers, ik weet ook niet of ik moet overstappen.
Gezien de al geplaatste reacties op zijn draadje vermeld ik ook maar in hoofdlijnen mijn al dan niet omslachtige workflow.

Ik fotografeer alleen in RAW.
Ik beoordeel ze op scherpte in ViewNX, wat er over blijft gaat in tweevoud via Nikon Transfer naar de laptop. Een set originele NEF’s blijft intact en de andere is bestemd voor bewerking.
Ik gebruik Capture NX voor correcties van belichting, horizon, vignettering, contrast en locale kleur- en helderheid aanpassingen. Vervolgens doe ik de hele serie binnen Capture NX in een batch verwerking omzetten naar JPEG’s.
In ACDSee Photo Manager 2009 vul ik de database met omschrijvingen, trefwoorden, categoriseer en waardeer ik ze.
Adobe Elements 6 en PTLens zijn de plug-ins die ik binnen ACDSee gebruik voor de nabewerkingen van de JPEG’s. Meestal nog wat contrast toevoegen of automatisch slim repareren, vuiltjes wegretoucheren en soms nog wat automatische verscherping toevoegen en indien storend, perspectivische vertekening corrigeren.
Het bij(?)snijden en resizen gaat juist weer erg gemakkelijk in ACDSee, het zijn eigenlijk de enige andere bewerkingen die ik met ACDSee doe.
Na alle bewerkingen te hebben gedaan constateer ik dat de foto’s veel doortekender, levendiger, in Elements worden weergegeven dan in ACDSee. De foto’s ogen in ACDSee gewoon doffer, minder crisp. Juist dit doet mij overwegen over te stappen naar Lightroom, echter de manier waarop de database in ACDSee is georganiseerd is anders dan bij Adobe.
Als ik het goed begrepen heb is het verschil dat bij de een de database informatie bij de foto is ingesloten en bij de ander deze middels een “side car” (apart bestandje) wordt aangehangen. Met andere woorden, bij een overstap moet ik dus de hele database opnieuw en handmatig aan gaan leggen?
Met vriendelijke groet,

Aad

a3aanw
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door a3aanw » do jan 24 2013 8:05 am

@aad,

Als je fotografeert in RAW is het voordeel dat je bewerkingen op de RAW foto kunt doen zonder de originele foto te wijzigen. Het is dus niet nodig om de NEF's in tweevoud weg te schrijven. Het is echter wel belangrijk dat je een backup van je foto's op een andere schijf, nas, internet etc. te hebben voor het geval je laptop/harde schijf crashed. Alle bewerkingen moet je in principe op je RAW bestand doen, dit levert het minste verlies (ruis) en het beste resultaat op. Ik ben jaren geleden gestopt met de Nikon software omdat die bij mij traag werkte en vaak crashte. Ik doe nu het meeste werk in Lightroom en gebruik heel weinig andere software om foto's te bewerken. Voor HDR, panorama heb je toch nog andere software nodig, dit kan niet rechtstreeks met LR.

ACDSee werkt dacht ik alleen met de jpg's. Dus alle keywords etc. worden opgeslagen in de jpg's. Als je LR gebruik, die met de NEF's werkt, dan worden de keywords bij de raw bestanden opgeslagen. Als je dan een RAW omzet naar JPG met LR dan wordt alle metadata in de JPG weggeschreven. Het antwoord op je vraag is dus Ja als je al je oude foto's in LR wil gaan berwerken dan moet je de metadat opnieuw invoeren want die zit in je JPG bestanden en niet bij de RAW. Wle kan je bij LR tijdens de import al keywords etc meegeven en zitten er opties in om keywords te kopieeren etc. Je kan ook eens op internet zoeken, misschien zijn er tooltje om metadata over te zetten. Je bent waarschijnlijk niet de eerste die de overstap naar LR overweegt.

Als je echt met RAW foto's aan de slag gaat is LR 1 van de beste opties. Ipv acdsee gebruik ik zelf het gratis faststone. Deze viewer is snel en kan ook RAW bestanden aan. Ik gebruik faststone vaak om even door de raw bestanden heen te lopen voordat ik ze in LR importeer. Zo kan je de slechte foto's eerst deleten en duurt het importeren in LR minder lang.

Advies : download de trial van LR, zoek met google wat introductie filmpjes van LR en ga het eens uit proberen. Er zijn genoeg mensen op het forum die vragen kunnen beantwoorden.
Groetjes,

Adriaan

Z6 +Z7II + Z8 + wat glas

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jan 24 2013 8:13 am

Voor de TS: (en anderen)

Als alternatieve RAW bewerker wel eens naar RawTherapee gekeken? Is gratis en schijnt goed te werken.
http://rawtherapee.com/blog/features" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor zowel Linux, Mac, Windows, 32 en 64bit uitvoeringen. En wordt regelmatig geupdate.
Is ook snel(ler) met het verwerken/converteren van RAW files.

Heeft zelfs een apart topic voor 'Nikon Colors'
http://rawtherapee.com/forum/viewtopic. ... 967#p27805" onclick="window.open(this.href);return false;
This section describes how to set „Nikon colors” using RT as can achieved with the proprietary software Capture NX 2 (Nikon Corporation). Thus you will be able to achieve pleasant color tones with superior detail with Nikon NEF files. The recent addition and enhancement of the „custom input ICC profile” settings in RT can also handle Capture One Pro 6 (PhaseOne) profiles. The information below also applies to PhaseOne profiles

Knors

Bericht door Knors » ma okt 28 2013 3:08 pm

Patrick schreef:Je kan gewoon naar je foto's blijven kijken met ACDSee. Maar hè ziet natuurlijk pas de bewerkte versies als je ze exporteert uit Lightroom.

Ik gebruik trouwens Nikon View NX in het stuk voor Lightroom. Importeren van foto's, kleurtjes en sterren uitdelen, GPS data toevoegen indien nodig. Allemaal in View NX.

Daarna besluit ik waar het soul heen gaat. Lightroom of Capture NX, en dan verhuis ik het naar de bijbehorende folder. In het geval van Lightroom importeren ik het daar, met Capture NX kan ik er gelijk mee werken, want dat is in feite alleen een RAW converter.
patrick,

Ik heb View NX herontdekt om een eerste selectie van de fotos te maken alvorens ik die eerst allemaal in LR 5 importeer.
De "sterren" gaan bij mij niet mee over/ Ligt dat aan LR5 of is dat ergens een instelling die ik mis?

Gr. Cor

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Mieke53 » za nov 02 2013 11:47 pm

Hier ook een enthousiaste gebruiker. Maar volgens mij is er alleen een Engelse uitvoering. De reclames en aanbevelingen zijn op Internet wel in het Nederlands.

Gr, Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”