Naast mijn geheel mechanische FM2 mis ik af en toe een AF camera. Zijn er forumbezoekers die ervaring hebben met de F80 en/of de F801 (-s)? Het gaat mij niet om snelheid (de autofocus bijv.), wel om duurzaamheid.
Er worden vaak dergelijke camera's aangeboden, dus is de keus ruim.
Graag jullie reacties.
F80 of F801 (-s)?
Heb zowel de F801s als de F80. Al heb ik de F801s nog maar net.
F801s (t.o.v. F80)
Maar 1 autofocussensor (F80 5)
Zwaarder dan de F80 en degelijker gebouwd
Autofocusmotor maakt veel meer lawaai t.o.v. F80
Kan kortere sluitertijden aan (1/8000seconde)
Is sneller bij serieopnamen
Geen batterijgrip beschikbaar (F80 wel)
Geen interne flitser (F80 wel)
Ondersteunt MF-lenzen (AI, AI-S) met lichtmeting ( F80 niet)
F801s heb ik in goede staat gekocht voor 30 euro. De F80 zou je voor zo'n 70 tot 100 euro kunnen krijgen. Tweedehands dan. Bij Foto Konijneberg wordt hij nog als nieuw aangeboden.
Beide zijn het camera's voor de gevorderde amateur, ook wel eens semi-prof genoemd. Net zoals de D70, D80,en de F70 F90
Zelf heb ik het idee dat de F801S (tov de F80) net iets meer in de professionele richting zit. De camera is echter ouder
Hoop je hiermee een dienst te hebben bewezen
F801s (t.o.v. F80)
F801s heb ik in goede staat gekocht voor 30 euro. De F80 zou je voor zo'n 70 tot 100 euro kunnen krijgen. Tweedehands dan. Bij Foto Konijneberg wordt hij nog als nieuw aangeboden.
Beide zijn het camera's voor de gevorderde amateur, ook wel eens semi-prof genoemd. Net zoals de D70, D80,en de F70 F90
Zelf heb ik het idee dat de F801S (tov de F80) net iets meer in de professionele richting zit. De camera is echter ouder
Dat heb je zeker. Dank voor je uitvoerige reactie.Pruimpit schreef:Heb zowel de F801s als de F80. Al heb ik de F801s nog maar net.
F801s (t.o.v. F80)
sommige vinden de 801s plastic ... mij een zorg het is voor mij nog de mooiste camera die er is, alle ander vallen in het niets ...mooi lcd schermje niet te zwaar zoals al die pro camera´s wat voor het plaatje echt niets uit maakt. samen met een sb xx flitser heb een een uniek stuk in je handen hebt. ik heb wel eens na lopen denken over een f4 maar dat is status . luister maar wat dre te zeggen heeft een 801 meer heb je niet nodig )minder ook niet). analoog is zo gruwelijk mooi met afdrukken. dat kan je met digitaal niet zeggen. de plaatjes die mijn d80 schiet zijn erg mooi maar als ik het laat afdrukken hebben alle gezichten toch een soort masker de details zijn weg ..vooral als je groeps fotoos schiet ben gek als je digitaal bezig bent en dat komt niet door de digitale camera maar door dat de printers de details niet aan kunnen. dus is het niet wachten op een betaal bare 12.5 miljoen pixxel telnde kamera maar een printer die de structuur en opbouw van de pixxels aan kan. zodat er een beetje details tezien gaan worden. zucht
- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Waarom leg je er dan niet een klein beetje bij en koop je een F90x voor een prikkie....
Ik geef toe, de F801s is een geweldige analoge camera, maar de F90x was z'n tijd nog veel verder vooruit.

http://nikonimaging.com/global/products ... f/f90x.pdf
Ik geef toe, de F801s is een geweldige analoge camera, maar de F90x was z'n tijd nog veel verder vooruit.

http://nikonimaging.com/global/products ... f/f90x.pdf
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....