Meetpunt witbalans.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Meetpunt witbalans.

Bericht door jettiny » do jan 24 2013 11:22 pm

Nu reeds een paar keer binnen een maand is het mij overkomen, dat bij gebruik van de Automatische witbalans keuze, een totaal andere kleur wordt weergegeven tussen de opname en de daadwerkelijke kleuren.
De eerste keer was dat met een LED-verlichting versierde boom, en gisteren met een luciferdoosje met redelijk grof raster gedrukt.
De eerste opname was gemaakt met het Nikor 50 mm 1.8 objectief, en de tweede keer ook met dat objectief maar dat met gebruik van een omkeerring.
Kan het zijn dat bij een witbalansmeting, het meetpunt zo klein is dat er een onjuiste meting kan optreden wanneer er tussen de rasterpunten in en de LED-verlichtingspunten in gemeten wordt, of wordt de meting over het gehele plaatje gemeten en berekend?
Nadat ik over ben gegaan naar een vaste witbalans van 5600 K wordt in beide gevallen de kleur wel goed weergegeven.

De vraag is dus, hoe komt een witbalansmeting tot stand.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Vrgr
Tiny

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Meetpunt witbalans.

Bericht door Skippy » do jan 24 2013 11:24 pm

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do jan 24 2013 11:36 pm

Bedankt voor je snelle reactie Skippy !!

Daar moet ik morgen eens rustig voor gaan zitten, want mijn engels is niet heel erg goed.
Maar ik heb het voor nu alvast doorgelezen, en morgen nog een keer en dan gaat het wel lukken denk ik. :D

vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jan 24 2013 11:46 pm

jettiny schreef: Kan het zijn dat bij een witbalansmeting, het meetpunt zo klein is dat er een onjuiste meting kan optreden wanneer er tussen de rasterpunten in en de LED-verlichtingspunten in gemeten wordt, of wordt de meting over het gehele plaatje gemeten en berekend?
Ongeacht de keuze van de belichtingsmethode (spot, integraal met nadruk op het midden, of matrix), wordt voor de witbalans het hele beeldveld gemeten. Waarschijnlijk volgens de matrix-methode, omdat intern wel rekening wordt gehouden met opnamesituaties die in de gekoppelde database van scenes zit opgeslagen zoals ze voor matrix gelden.

TIP als testje:
Meet licht volgens matrix, en maak een foto.
Meet licht met spotmeting, en maak een foto.

De helderheid kan nu erg verschillend uitpakken door de twee verschillende lichtmeetmethodes (met mogelijk een wat ongelukkige keus waar de spotmeting op valt).
De witbalans daarentegen is in beide opnamen ongeveer gelijk. Dus het meetveldje voor spotmeting wordt niet gebruikt voor de witbalans.

Met de hand instellen kan in voorkomende situaties beter uitpakken, zoals je inmiddels zelf ook gemerkt hebt.
Je kunt ook gebruik maken van een preset op een grijskaart.
Vriendelijke groet, Léon Obers

I AM Kees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door I AM Kees » vr jan 25 2013 11:04 am

Was het gekleurde LED-verlichting? Want vooral met blauw en rood (in mindere mate) krijg je het zelden goed. Dan is een kwestie van achteraf goed instellen. In een ander forum las ik dat een concertfotograaf daar veel problemen mee had. Steeds meer podiumlicht bestaat tegenwoordig uit samengestelde LED- verlichting.
Ik heb dat zelf uitgeprobeerd en inderdaad... vooral blauw is een drama, die kleur "loopt dicht". Met achteraf corrigeren krijg je toch vrijwel altijd een goede foto.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr jan 25 2013 2:19 pm

Leon en I AM Kees bedankt voor jullie reacties.

@ Leon, ik heb vandaag enkele proeffoto's gemaakt met spotmeting en Matrixmeting.
Inderdaad blijven de kleuren nagenoeg gelijk.
Met de 50 mm omgekeerd nog even geen test gadaan, maar dat komt later.
Wat I AM Kees aanhaalt, klopt.
De LED-verlichting van de boom was een samengestelde verlichting.
De boom veranderde steeds na een aantal seconden van kleur.
De dominante rode lampjes moeten de witbalans tijdens de veranderingen van kleur danig verstoort hebben denk ik.

Blauw is inderdaad een ramp, je loopt continu te plussen en minnen met je instellingen met ieder kleurverandering.

Vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”