Frans Heinsbroek schreef:Beste ieniemie,
Je hebt het goed gelezen in het instructieboekje van de camera: je kunt ook op een D3100/3200/5100 en 5200 die dingen ( Diafragma, sluitertijd ) snel aanpassen met het wieltje wat op de body zet net als bij de D7000.
De D7000 heeft een aantal knopjes waarmee je een aantal dingen sneller dingen kunt instellen zonder dat je in het menu moet duiken. Zo kun je de isowaarde instellen dmv 1 knopje in te drukken en aan het wieltje achterop de camera te draaien. Bij de voornoemde D3100/3200/5100 en 5200 moet je dan in het menu aanpassingen maken. ipv 2 handelingen zijn dat er dan 3 of 4. Zo zijn er nog wat meer van die knopjes waardoor instellen iets gemakkelijker gaat.
Als je een D5100 of een dergelijk toestel gewend bent is het geen probleem. Dan gaat het gewoon als vanzelf. Voordeel is ook dat je met de genoemde instapcamera's ook voldoende mooie foto's kunt maken. I
Als je begint met fotograferen zou ik dat doen met een niet zo dure camera maar wel met een behoorlijke lens. Die laatste zal in goede staat altijd zijn geld opbrengen mocht je besluiten die lens te verkopen. Een body in het segment waar we nu over praten is 2~ 3 jaar later alweer vervangen door een nieuwere camera door de fabrikant en zal daardoor eerder in prijs dalen.
iegienie, niet ieniemie... al is dat niet zo belangrijk, friens.
Zijn er nog andere knopjes dan die van de ISO waarde en die van belang zijn in jullie opinie ?
Dit is een beetje mijn achtergrond :
Ik heb eigenlijk al jarenlang een D90 en neem daar vrij veel foto's mee. Vooral tijdens wandelingen/trekkings. Naar een bepaalde plaats gaan voor die bepaalde foto op dat bepaalde statief zit er niet echt bij voor me, maar ik wil wel snel foto's kunnen trekken waar ikzelf diafragma en sluitersnelheid kan instellen, Zoals vroeger op mijn OM-1 camera. Daarbij zijn voor mij snelheid van belang Al is daar heden ten dage idd. de ISO bij gekomen, iets wat ik idd. op de D90 niet of amper gebruik. Moet die reflex nog aankweken.
Ik heb onlangs de D7000 met een 18-200mm zoom lens vast gehad, en ik vond dat die precies een ton woog. Dat leek me één van de troeven van de D5200 : weegt een pak minder. Mijn D90 annex (nu kapotte) 18-105mm kitlens woog alleszinds een pak minder.
Ik ben ook wat verbaasd dat de D5200 een instapmodelletje genoemd wordt, en de D90 een beter toestel ?
Voor dezelfde redenen als de D7000 ?
Wisselen van lenzen doe ik niet zo graag, in het bos, in het stof, soms volledig bezweet is dat toch telkens een operatie die niet zonder stof-gevaar is.
Maar voor het ogenblik is de belangrijkste vraag : welke knopjes mankeren op de D5200 ? We hebben al de ISO knop, maar zijn er nog andere belangrijke, die ik over het hoofd zie ?