Ik ben in het bezit van een NIkkor 18-200 VRII lens. Sinds een paar maanden maakt het VR systeem (wanneer ingeschakeld), soms (in 30/40% van het gebruik) een behoorlijk luid schrapend geluid, wanneer de sluiter geactiveerd wordt. Daarnaast produceert het VR systeem in die gevallen een lichte trilling cq resonantie, wat zelfs naar het handvat van de mijn camera (D7000) doorstraalt (genoeg om onder moeilijke omstandigheden een onscherpe foto te produceren). Uiteraard hoort een VR systeem altijd een zacht pruttelend geluid te produceren, wat hoorbaar is wanneer je de lens tegen je oor houdt, terwijl het VR systeem geactiveerd wordt, maar hoort onder goede werking geen extra trillingen te veroorzaken, echter het geluid wat mijn lens produceerd is in stille ruimten zelfs heel goed hoorbaar wanneer je bijv. een meter van de lens afstaat. Het geluid wat mijn lens in die gevallen produceert, vind ik eigenlijk niet eens het grootste probleem, echter de trillingen die het teweeg brengt, wel, aangezien dat z'n weerslag heeft bij de scherpte van foto's en in die gevallen met lage sluitertijden het VR systeem tegenwerkt. Met andere woorden, het VR systeem is hierdoor onbruikbaar geworden en kan beter uitgeschakeld worden, gezien de onscherpte van trillingen die het in ca. 30/40% van de gevallen produceert.
Nu heb ik deze lens 3 weken geleden ter reparatie ingeleverd in de winkel waar ik deze lens gekocht heb en zij hebben 'm doorgestuurd naar NSP in Beverwijk. De lens heb ik gistermiddag weer opgehaald in de winkel en het NSP heeft op de bon geschreven dat zij de VR unit opnieuw hebben afgesteld. Ik heb de lens vervolgens opnieuw uitgeprobeerd thuis en constateerde binnen een uur exact hetzelfde probleem weer. Ik heb gisteravond over de hele avond uitgespreid ruim 500 foto's gemaakt en constateerde iederee keer dat wanneer het probleem niet optrad, de foto's een stuk scherper waren, dan wanneer de lens wel het schrapende/schurende geluid produceerde en dus ook die trillingen veroorzaakte.
Ik ben vanmorgen wederom teruggegaan naar de winkel en heb uitgelegd dat het probleem nog steeds niet verholpen is. De verkoper vertelde mij dat dit probleem lastig te reproduceren valt door NSP, daar de klacht lang niet altijd optreedt (wat ook klopt). Echter, ik vertelde dat in een avondje (gisteravond dus) thuis fotograferen, dit probleem al meerdere malen was tegengekomen. De verkoper zij vervolgens dat wanneer het probleem blijft bestaan, dus nadat de lens voor een tweede maal is nagekeken door NSP, zonder dat een monteur het probleem daar heeft kunnen reproduceren, het dan misschien zaak is, om zelf een afspraak bij NSP in Beverwijk te maken en ter plekke samen het probleem te reproduceren. Ik heb daarop gezegd, dat Beverwijk voor mij niet naast de deur ligt en van mij niet zomaar verwacht kan worden dat ik een hele zaterdag bijv. daaraan moet opofferen om daarheen te rijden en dit met een monteur te testen. Als antwoord kreeg ik, tja, maar dat is de enige manier in dat geval om deze klacht te verhelpen en we kunnen moeilijk een monteur met apparatuur naar u laten komen. Ik zei daarop, waarom kan in dat geval dan niet uit voorzorg en als ultiem paardenmiddel het complete VR systeem vervangen worden, want dat kost iedere partij op een gegeven moment minder.
Mijn vraag is of een winkel van mij kan en mag verwachten of bij een moeilijk reproduceerbaar probleem aan een lens, ikzelf maar naar Beverwijk moet rijden (wat dus niet naast de deur is, ik woon namelijk in Rotterdam) en met een monteur het probleem gaan reproduceren. Of mag ik op een gegeven moment (na bijv. 3x terugsturen van de lens naar NSP, zonder oplossing) eisen tot of kosteloze vervanging van de gehelelens of kosteloze vervanging van de gehele VR unit.
Voor de goede orde is mijn lens nu 16 maanden oud en heb ik volgens de garantievoorwaarden nog 8 maanden fabrieksgarantie.
Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
Alvast dank,
Nikkor 18-200 VRII defect in garantieperiode
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nikkor 18-200 VRII defect in garantieperiode
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Re: Nikkor 18-200 VRII defect in garantieperiode
Hoe dan ook, de lens dient goed gerepareerd te worden onder garantie.
Overigens is NSP niet open op zaterdag, dus zul je er op een werkdag naar toe moeten.
Als de klacht er nog steeds is, toch maar weer op laten sturen door de winkel waar je hem gekocht hebt.
Alle correspondentie vooral bewaren. Bouw een dossier op.
Overigens is NSP niet open op zaterdag, dus zul je er op een werkdag naar toe moeten.
Als de klacht er nog steeds is, toch maar weer op laten sturen door de winkel waar je hem gekocht hebt.
Alle correspondentie vooral bewaren. Bouw een dossier op.
Laatst gewijzigd door Riemke op zo jan 27 2013 12:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Volgens mij heb jij met de winkelier een overeenkomst en moeten zij garantie nakomen ook al maken ze daarbij gebruik van NSP.
Wel is het zo dat het sneller/efficienter kan zijn als je zelf rechtstreeks met NSP in kontakt treedt.
Wel is het zo dat het sneller/efficienter kan zijn als je zelf rechtstreeks met NSP in kontakt treedt.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
-
- Forumlid
Ik heb daarnaast ook in de winkel voorgesteld om mij door een NSP monteur telefonisch te laten contacten, indien zij zelf niet tegen het probleem aanlopen (wat ik me overigens slecht kan voorstellen), zodat ik telefonisch ondersteuning kan leveren aan de monteur. Ik zou eerlijkgezegd niet helemaal weten wat de extra toegevoegde waarde kan zijn om daar ter plekke te zijn, aangezien ik geen deskundige ben. In dat geval kan telefonisch contact net zo effectief of ineffectief zijn (is maar net hoe je het bekijkt), dan erheen gaan als eindgebruiker. Ik ben benieuwd of NSP in dat geval telefonisch contact opneemt met mij.
Wat is trouwens een redelijke termijn of aantal malen retour laten sturen naar NSP, zonder oplossing, alvorens je een vervangende lens mag gaan verwachten?
Wat is trouwens een redelijke termijn of aantal malen retour laten sturen naar NSP, zonder oplossing, alvorens je een vervangende lens mag gaan verwachten?
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Misschien een ideetje om te filmen terwijl je probeert het probleem 'op te roepen'? Dit is wat ik heb gedaan, toen ik problemen had met mijn D700 en Beverwijk de klacht niet boven water kreeg.
Ik moest inderdaad wel even filmen, maar had uiteindelijk het probleem wel vaststaan.
En mijn D700 is daarna omgewisseld, nooit meer problemen ondervonden.
Jolanda
Ik moest inderdaad wel even filmen, maar had uiteindelijk het probleem wel vaststaan.
En mijn D700 is daarna omgewisseld, nooit meer problemen ondervonden.
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
-
- Forumlid
Het probleem is, dat een dergelijk probleem als dit, moeilijk op film te krijgen is, aangezien onscherpe foto's niet echt tot uitdrukking komen op de film, en het geproduceerde geluid ook lastig vast te leggen is op film.