LightRoom paniek (een beetje)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
dutchNNphoto
Clublid
Clublid

LightRoom paniek (een beetje)

Bericht door dutchNNphoto » di jan 29 2013 1:15 pm

Beste forum bezoekers,

afgelopen week heb ik foto's gemaakt van een band, uitgelicht met LEDverlichting. Belichting was een klus maar wel geklaard, hoewel sommige foto's wat roze waren. Ik dacht langere sluitertijd (1/40 tot 1/50) en ledlicht dus misschien is dat het probleem. Roze kleur bleek pas in LR4. Ook wanneer ik de foto's omzette naar JPEG bleef die roze kleur maar had ook wel iets aparts.
Tot het moment dat ik (via LR) de foto's voor m'n site ging wegzetten.
Op de site (http://www.dutchnnphoto.nl/pages/fotova ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false; en zie dan foto 20) bleek de foto mooi (?) rood, in iedergeval zoals de situatie op met moment van foto nemen.
Toen ben ik naar andere foto's in LR gaan kijken en ook daar bleek (op een motorfiets) het rood veranderd te zijn in roze.
Natuurlijk heb ik de monitor gecallibreerd maar dat zou het probleem niet mogen zijn wanneer ik op het zelfde scherm mijn site en LR bekijk.
Blijft dus de vraag: Hoe kan dit? Zijn er meer mensen met dit probleem, zijn er al oplossingen voor en natuurlijk staat hierboven voldoende informatie om het probleem op te lossen?

Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: LightRoom paniek (een beetje)

Bericht door Léon Obers » di jan 29 2013 2:04 pm

Waarschijnlijk het verschil in de kleurruimte waarbinnen je de foto's bewerkt en achteraf op een website laat zien.
Internet / web toepassingen is meestal niet afgestemd op kleurmanagement.

Nu gebruikt LR intern een maximaal te gebruiken kleurruimte (Wide Gamut ProPhotoRGB), waarbinnen je beeld bewerkt.
(Daarnaast een "preview" mode in AdobeRGB als je vanuit LR gaat printen).

The Library module stores all previews in the AdobeRGB color space. These previews are also used when printing in draft mode.
Unless you choose differently in the Soft Proofing panel, the Develop module displays photos in the ProPhotoRGB color space.

http://help.adobe.com/en_US/lightroom/u ... 9FFA0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen de output is in te stellen.
Voor de minste problemen op het web, converteer beeld naar de sRGB kleurruimte.

Gebruik je in LR de WEB modules om een beeld te exporteren (dus niet een normale uitvoer bijv. als "Save as" ?) zou dat automatisch moeten gebeuren.
Lightroom automatically exports images in the Slideshow and Web modules using the sRGB profile so that the color looks good on the majority of computer monitors.
Vriendelijke groet, Léon Obers

dutchNNphoto
Clublid
Clublid

Re: LightRoom paniek (een beetje)

Bericht door dutchNNphoto » di jan 29 2013 6:35 pm

Beste Léon,

dank voor je reactie, ik had zelf al het idee dat het een kleurruimteprobleem zou zijn (Adobe- en Srgb) maar weet niet hoe ik dat moet instellen in LR.
Maar gelukkige is het pronleem voorbij. Ik starte net mijn PC op (en natuurlijk LR) en zag dat het probleem spontaan voorbij is. Al mijn foto's zijn weer in de goede kleuren. Alleen weet ik nu niet wat het is geweest. Alleen het opstarten van mijn pc zal het niet geweest zijn. Dat is namelijk al 3 of 4 keer geweest sinds het importeren van de laatste foto's (dus ook die van afgelopen zondag) en toen zag ik al dat de zangeres roze ipv rood was.
Mocht er iemand zijn die weet hoe je de kleurruimte (bij gewoon bewerken of kijken, dus zonder printen en webaplicatie's) kan wijzigen, als dat het probleem is geweest, dan houd ik mij aanbevolen!!
Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”