Wanneer maak je de stap van Dx naar Fx?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Wanneer maak je de stap van Dx naar Fx?

Bericht door yzf1kr » di jan 22 2013 1:11 pm

Wel mooi dat de discussie nu voornamelijk over ergonomie gaat, terwijl de meeste DX'ers die over willen stappen naar FX, dit doen omdat ze een FX sensor magisch betere eigenschappen wbt beeld toedichten.

Wilci
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Wilci » di jan 22 2013 3:17 pm

Voor oudgedienden, waarbij ik mezelf ook maar reken (begonnen met de Agfa Clack van mijn vader en vanaf 1976 FT2) is FX toch wel een beetje thuiskomen op het oude formaat. Maar dat zit natuurlijk ook tussen de oren. Ik had veel moeite met de overstap naar digitaal en ben nog steeds geen held in nabewerking. Wat gebleven is uit het latere analoge tijdperk is het bezit van een goede fullframe camera + een goede handzame walk around vakantiecamera. Dat was toen een F50 met 85mm 1.8mm en een Yashica T5 (Carl Zeiss Tessar 35mm) . Met die twee camera's deed ik alles. Het belang/behoefte aan een goede zwaardere reflexcamera EN een lichte handzame is wat mij betreft gebleven. In welk formaat dan ook.

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » wo jan 23 2013 8:34 am

ArendV schreef:Vandaag is gewoon de ultieme oplossing in dit vraagstuk in het nieuws, de beeldhoekvergroter van Metabones, gedragen je oude objectieven zich (bijna) weer als vroeger op een hypermoderne Sony NEX.
http://www.digifotopro.nl/content/metab ... -beeldhoek
(Laat je niet afleiden door de dames aan beide kanten....).

Too good to be true ? :!:
Het vervolg op je linkje: http://www.lensrentals.com/blog/2013/01/metabones-magic" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus (binnenkort) hoeven we lichtopbrengst en beeldhoek niet meer in de discussie FX vs DX mee te nemen. Het "brievenbusje" oculair blijft m.i. dan nog wel een item (een belangrijk punt voor mij:P).

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo jan 23 2013 9:54 am

Bedankt voor de link Pjerry en verrassend goede eerste resultaten, maar nog iets te vroeg voor echte conclusies.
Conclusions
I think it was pretty obvious that I came armed for battle, ready to slam this product as some marketing overhype. I was less correct than I might have been. The Speed Booster does what they claimed it would do, much to my shock and surprise. It creates a wider-angle, greater aperture lens while retaining resolution and acutance.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo jan 23 2013 10:26 am

Dit idee bestond al veel langer, en is in feite gewoon een omgekeerde teleconverter.

Probleem is dat dit nooit is uitgevoerd omdat het op een SLR niet werkt, de converter komt namelijk heel dicht bij de sensor en dan zit de spiegel in de weg.
Op ILC’s is de afstand tussen flens en sensor veel kleiner, en is er ook geen spiegel.

Dit is pas de eerste firma die het probeert, als Nikon, Sony en Canon zien dat er een markt voor is zullen ze er zeker op duiken, en zal de kwaliteit stijgen.
Je haalt nooit de zelfde kwaliteit als bij een normale camera, maar dat is bij een TC net zo.

Maar inderdaad, met zo’n converter van het argument van beeldhoek en lichtopbrengst de prullenbak in (dat kon in veel gevallen sowieso al, maar in nu geld dat ook voor de uitzonderingen.)

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » wo jan 23 2013 11:00 am

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo jan 23 2013 11:09 am

Wat snap je niet?

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » wo jan 23 2013 11:11 am

(dat kon in veel gevallen sowieso al, maar in nu geld dat ook voor de uitzonderingen.)

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » wo jan 23 2013 2:40 pm

yzf1kr schreef:Je haalt nooit de zelfde kwaliteit als bij een normale camera, maar dat is bij een TC net zo
Volgens het artikel op Digifoto hoeft de beeldkwaliteit er niet onder te lijden.

quote uit het artikel

"In feite werkt het systeem als een omgekeerde teleconverter. Waar je bij een extender juist licht verliest, de brandpuntafstand verlengt en scherpte inlevert, krijg je met de Speed Booster het omgekeerde effect: meer licht, een korter brandpuntafstand en betere scherpte omdat je de lensfouten als het ware verkleint."

Al heb ik zelf het idee dat als je door middel van een extra element het licht van een Fx lens bundelt om een Dx sensor uit te lichten je eventuele lensfouten 1 op1 overneemt en de kwaliteit dus gelijk blijft mits het element van goede kwaliteit is.

Het verscil met een TC is ook dat dit ding de hele "lens" gebruikt en het licht als het ware bundelt, terwijl bij een TC een kleinere beeldhoek van de "lens" gebruikt word.

Zeker een interessante ontwikkeling.

Groeten Jan

miorob

Bericht door miorob » ma jan 28 2013 9:35 pm

om terug te komen op de vraag `` Wanneer maak je de stap van DX naar FX`` kwam ik dit filmpje tegen.
wel helemaal af kijken....klik

Bruud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Bruud » di jan 29 2013 10:55 pm

Ben zelf de 'gelukkige eigenaar' van een FX camera, de D600 en kom van een D200.

Of FX het ultieme formaat is hang af van wat je er mee doet. Werk zelf graag met lichtsterke primes, met en voorkeur voor groothoek tot licht tele. Voor DX is er dan erg weinig keuze, en voor FX des te meer. (En als ik de huidige lens line-up van nikon zie, dan lijkt het dat nikon zelf niet erg veel geloof heeft in DX. )

De grote FX viewfinder is echt een groot voordeel tov DX. Dat levert natuurlijk geen betere bestanden op, maar het werkt echt heel fijn. Dat besef je pas echt als je er mee gewerkt hebt.

FX sensoren heeft echter geen magische kwaliteiten tov DX: Ca 1 stop minder DoF, een grote viewfinder, en als ik de testen mag geloven een beter DR en SN verhouding dan DX. Dan heb je het wel gehad. De leeftijd van de camera is van een stuk groter belang. Mijn D200 verbleekt gewoon bij de prestaties van de D600. maar vergeleken met en moderne DX zal het verschil een stuk minder groot zijn.

Het probleem met bodies is en blijft dat het een 'consumable' is. De afschrijving is enorm, En in euro's is dat bij de dure ''prosumer en pro bodies' een stuk erger dan bij instappers. De 24MP D3200 kost nu 388E, En dat is een stuk minder dan de afschrijving van een D600 in een paar maanden tijd.....
Het lijkt me dus vooral een kwestie van budget...

Ruud

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jan 29 2013 11:53 pm

Filmpje afgekeken.
Beetje rommelig filmpje met ondoorgrondelijke Chinezen in een "urban landscape".
Wel een leuk filmpje, de ene Chinees met een full frame- en de andere met een APS-C-camera maar samen maar één objectief.
De mijns inziens terechte eindconclusie: "If you can afford it, go for full frame"...
En daar doen wij nu al een hele discussie over...

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » wo jan 30 2013 1:52 am

Om even op de 'wanneer stap je over'-vraag terug te komen... Morgen :)

kjelldb
Forumlid
Forumlid

Bericht door kjelldb » wo jan 30 2013 3:14 am

JanJacob schreef:Om even op de 'wanneer stap je over'-vraag terug te komen... Morgen :)
Proficiat! :ugeek:

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » wo jan 30 2013 9:25 am

kjelldb schreef:
JanJacob schreef:Om even op de 'wanneer stap je over'-vraag terug te komen... Morgen :)
Proficiat! :ugeek:
Ik gisteren.
Met vr gr,

Han

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”