Testen scherpte lens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
double-p

Testen scherpte lens

Bericht door double-p » do jan 31 2013 9:19 am

- pas op, beginnersvragen :) -

Kortgeleden heb ik een tweedehands lens aangeschaft voor mijn komende safari. Het gaat om een 80-400 VR. Vrij oud model uiteraard, maar zag er keurig uit.

Nu is het met 400mm uiteraard lastig om de lens goed stil te houden, ook op statief buiten omdat de wind nogal eens voor een vibratie wil zorgen.

Nu heb ik een vraag:
- Is er een fatsoenlijke, goede manier om de scherpte van een lens te testen zonder aanschaf van speciale systemen? (En dan dus bij zwaar bewolkt weer op 400mm op een D80. Ik kan de ISO dus eigenlijk niet hoger zetten dan 1600 zonder alleen maar ruis te vinden)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Testen scherpte lens

Bericht door gijs sandberg » do jan 31 2013 10:02 am

Beste P,
Een lens testen moet natuurlijk in een laboratorium gebeuren, onder ideale en herhaalbare omstandigheden.
Als je erover denkt om een lens zonder statief te proberen, moet je het geen test noemen.
Groeten, Gijs
PS de 80-400 kent velen enthousiaste gebruikers, maaaar iedere lens is een collectie compromissen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 31 2013 10:09 am

Leuk als je objectief het goed doet in een lab Gijs. Alleen kom ik daar nooit...

Probeer eens een muur te fotograferen. Hang er iets als een krant op om de scherpte te beoordelen. Dit alles liefst vanaf een goed statief met voldoende snelle sluitertijden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

double-p

Bericht door double-p » do jan 31 2013 10:15 am

@gijs, tsja, de leeuwen zitten straks op safari ook niet in een lab.

@patrick. Een krant ophangen, kijk, handige tip!

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » do jan 31 2013 10:49 am

double-p schreef:Nu heb ik een vraag:
- Is er een fatsoenlijke, goede manier om de scherpte van een lens te testen zonder aanschaf van speciale systemen? (En dan dus bij zwaar bewolkt weer op 400mm op een D80.
Als je de scherpte wil testen moet je dit dus niet doen bij zwaar bewolkt weer maar juiste op een heldere dag met goed licht zodat je de test kan doen bij lage iso en met snelle sluitertijden zodat je bewegingsonscherpte uit kan sluiten. Denk dan aan sluitertijden van 1/1000 seconde of korter.

De VR kan je natuurlijk niet testen op statief, hiermee zou je met de juiste techniek uit de hand tot 1/200 seconde redelijk scherpe opnamen moeten kunnen maken.

Groeten Jan

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do jan 31 2013 11:20 am

Leuk, de oude testen komen weer aan bod.
De muur en de krant.

En het werkt natuurlijk niet tot 5 cijfers achter de komma maar toch.

Probeer het maar eens een krant ophangen of liever opspannen op verschillen de afstanden fotograferen.
Verschillende diafragma's gebruiken en vergelijken.
Uiteraard alles vanaf statief in ieder geval , spiegel omhoog, afstandbediening zo ook tof zijn.
En de muur van Patrick is ook een goede optie, Mooi strak metselwek, de stenen geven een scherpte indicatie de voegen mogelijke neiging tot b.v. tonvorming.

Wat zo mooi is dat je het nu gelijk kunt zien op je scherm. Voorheen moest je eerst je rolletje ontwikkelen :(

Als er iets mis is met je objectief komt dat er zo ook wel uit.
Succes.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » do jan 31 2013 8:05 pm

De D80 heb ik ook, maar ga NOOIT boven de ISO 400, je foto's zien er dan niet zo mooi meer uit, en de scherpte wordt door de ruis ook niet beter.
Vanaf statief fotograferen, is het beter om je VR uit te zetten.

Vrgr
Tiny

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » do jan 31 2013 11:13 pm

geen idee wat je precies wilt testen aan de lens;
als je op internet zoekt, vind je wel een testkaart:
hier staat er bijvoorbeeld een:
http://www.fotosloep.nl/fotografie-tech ... tment.html
als je de (on)mogelijkheden van je lens wilt leren kennen,
zul je veel moeten proberen, misschien wat opschrijven en zo leren wat wel en niet kan.
succes!
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”