Zwart/wit foto's, maken in camera mode of in nabewerking?
Zwart/wit foto's, maken in camera mode of in nabewerking?
Als ik zwart/wit foto's wil maken kan ik ze dan het best direct maken door de camera op B/W te zetten (ik schiet in Raw) of kan ik de kleurenfoto's net zo goed later omzetten naar zwart/wit in een nebewerking? (kortom is de kwalitiet bij de laatste optie net zo goed?)
Ik heb voor nabewerking Adobe lightroom en Capture One, dus geen Photoshop of Capture NX.
Heeft iemand hier ervaring mee en een mening over?
Alvast bedankt en groetjes,
Yvette
(edit, ik heb dus een D80)
Ik heb voor nabewerking Adobe lightroom en Capture One, dus geen Photoshop of Capture NX.
Heeft iemand hier ervaring mee en een mening over?
Alvast bedankt en groetjes,
Yvette
(edit, ik heb dus een D80)
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Gewoon in kleur fotograferen, omdat je dan achteraf altijd 2 versies hebt de kleuren en zwart-wit. Bovendien zijn er in PS veel meer mogelijkheden om om te zetten naar zwart-wit die een veel beter resultaat geeft dan in de camera.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Altijd kleur, heb je iig beide.
Leuke is dat je in PS een optie kleurenfilters hebt, net als "vroeger"
je een geel/oranje/groen of rood filter gebruikte.
Dus bv voor een mooie donkere lucht je kleuren beeld met een rood
filter instellen en erna omzetten naar zw/w.
Zo houd je controle over je zw/w omzetting alsof je een voorzetfilter
gebruikt.
Zal wel eens wat voorbeeldjes posten eerdaags.
Leuke is dat je in PS een optie kleurenfilters hebt, net als "vroeger"
je een geel/oranje/groen of rood filter gebruikte.
Dus bv voor een mooie donkere lucht je kleuren beeld met een rood
filter instellen en erna omzetten naar zw/w.
Zo houd je controle over je zw/w omzetting alsof je een voorzetfilter
gebruikt.
Zal wel eens wat voorbeeldjes posten eerdaags.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Mede een van de redenen dat ik toch wel eens graag zou willen dat je bijvoorbeeld de preview op de kamera in ZW kunt krijgen maar dat je uiteindelijke afbeelding toch normaal in kleur is ZW is toch een totaal ander discipline vooral wat betreft belichting en je krijgt dan op je display van je camera toch een beter idee van hoe de zw foto er uit komt te zien De Fuji S2 had geloof ik zo een soort modes.
Ik vraag me trouwens af hoe het zit als je een D200 in BW zet en vervolgens in NEF opslaat ..??? NEF blijft NEF zou ik zeggen dus kleur..
Edit"is dus gewoon ZW ook al schiet je in NEF "Edit
Luc.
Ik vraag me trouwens af hoe het zit als je een D200 in BW zet en vervolgens in NEF opslaat ..??? NEF blijft NEF zou ik zeggen dus kleur..
Edit"is dus gewoon ZW ook al schiet je in NEF "Edit
Luc.
@Luc,
Ben het wel met je eens, maar analoog schoot ik bij voorkeur z/w. En mijn zoekerbeeld was kleur (ongeveer). Ik heb me eigenlijk pas sinds anderhalf jaar (sinds ik digitaal ben) echt bezig gehouden met kleuropnames.
Maar door digitaal in kleur te fotograferen heb je het voordeel dat je in de nabewerking de kleurkanalen kan maipuleren bij de omzeting naar z/w. In ider geval heb je meer invloed op het contrast in je belichting.
Dus lekker wat platen pakken, Lightroom aan, en met de z/w conversie spelen.
Groet
Ben het wel met je eens, maar analoog schoot ik bij voorkeur z/w. En mijn zoekerbeeld was kleur (ongeveer). Ik heb me eigenlijk pas sinds anderhalf jaar (sinds ik digitaal ben) echt bezig gehouden met kleuropnames.
Maar door digitaal in kleur te fotograferen heb je het voordeel dat je in de nabewerking de kleurkanalen kan maipuleren bij de omzeting naar z/w. In ider geval heb je meer invloed op het contrast in je belichting.
Dus lekker wat platen pakken, Lightroom aan, en met de z/w conversie spelen.
Groet
Voor Photoshop zijn er ook fraaie plugins te koop. Alien Skin heeft hele fraaie, voor het omzetten naar zw/w is Exposure erg goed:
http://www.alienskin.com/exposure/index.html
http://www.alienskin.com/exposure/index.html
Naar aanleiding van de opmerking van Luc heb ik het even geprobeerd.
De D200 in het menu op zw/w gezet. Opname gemaakt met opslag in RAW+Jpeg, en eentje alleen in RAW.
Zowel op de camera als in de windows browser zie je de opname's in zw/w, OOK de NEF.
Maar als je de Nef's opent met de raw-plugin van photoshop, dan is alle kleurinformatie ook nog beschikbaar.
Het gekke is dat de jpeg wel een rgb bestand blijft, maar de kleuren zijn niet meer terug te halen en die ben je dus definitief kwijt.
Gr ML
De D200 in het menu op zw/w gezet. Opname gemaakt met opslag in RAW+Jpeg, en eentje alleen in RAW.
Zowel op de camera als in de windows browser zie je de opname's in zw/w, OOK de NEF.
Maar als je de Nef's opent met de raw-plugin van photoshop, dan is alle kleurinformatie ook nog beschikbaar.
Het gekke is dat de jpeg wel een rgb bestand blijft, maar de kleuren zijn niet meer terug te halen en die ben je dus definitief kwijt.
Gr ML