welke externe schijf

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
fotofien
Forumlid
Forumlid

welke externe schijf

Bericht door fotofien » do jan 31 2013 7:45 pm

Ik wil mijn foto's buiten mijn Mcbook bewaren op een externe schijf. Ik begrijp dat een ruimte van 1 TB minimaal vereist is.
zijn er merken die er uit springen kwa kwaliteit of maakt het niet zo veel uit?

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: welke externe schijf

Bericht door plincky » do jan 31 2013 8:13 pm

mmmm, nee niet echt.
WD / SEAGATE /SAMSUNG/Hitachi enz allemaal wel ok. Je hoord soms mensen die zeggen ja maar die (merk) schijf heb ik een keer gehad en die is gecrashed...(en dus slecht) nee.... je moet gewoon een beetje geluk hebben.

en 1TB minimaal???? je moet een schijf hebben met de ruimte die je nodig hebt..... meer niet.
Ik kan nog steeds prima uit de voeten met 1 TB totaal.en dan 2x 1 tb Backup. (dus eigenlijk 3TB in totaal.) maar sommige hier hebben aan 16TB nog niet genoeg. zoveel mensen zoveel wensen....

ROLANDPHOTO
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ROLANDPHOTO » do jan 31 2013 8:18 pm

Ik heb het de iomega ix2-200-TIJ6UC server geplaatst 2 keer 2tb,ingesteld als 2tb en 2tb backup,ideaal voor de foto,s en overal te bereiken.
CLUBLID>

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do jan 31 2013 8:21 pm

waarom kom iedereen toch altijd bij dit soort vragen met meteen een NAS als advies?

ROLANDPHOTO
Clublid
Clublid

Bericht door ROLANDPHOTO » do jan 31 2013 8:29 pm

Niet specefiek de nas maar wel de backup,dit geeft me iets veiliger gevoel(ondanks ik een extra copy heb),en kost niet veel meer als 2 losse schijven,daarbij het gemak van een nas.
En geen losse rommel als je laptop(s) en tablets gebruikt.
Zonodig op locatie te benaderen voor opslag.
Maar een losse schijf is ook een oplossing.
CLUBLID>

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do jan 31 2013 8:36 pm

Je hebt echt niet overal internet. Als je op locatie over veel bestanden wilt beschikken is het echt niet handig om dit via een nas te doen. en een NAS is echt niet heel goedkoop.. voor alleen de prijs van een nas koop je al snel 2 schijven.
We weten niet wat de situatie is van TS... misschien heeft TS wel een nas?
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb 1 schijf in mijn pc, 2 in mijn nas en 1 buiten de deur. (ik hou ook van back-up's )
maar het is als; ik zoek een prime lens, de 24mm of 50mm ?welke zal ik nemen? en dan antwoorden...... ja neem de 24-70 f2.8 dan heb je ze allebei in een zoomlens.....

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » do jan 31 2013 11:36 pm

Hier een reactie van mij.

Elke externe HD is goed.
Sorry, de prijs is nu weer normaal.
Wel een goede tip.
Koop dan wel een USB 3.0 externe HD van 2 TB.

Ga dan wel ff shoppen.

JW17
Clublid
Clublid

Bericht door JW17 » vr feb 01 2013 3:32 pm

De merken zijn al genoemd, kijk op Kieskeurig of bij de referenties op de site van Coolblue om ervaringen van anderen te lezen.
Ik lees vaak toch wel meer verhalen, goede en slechte, over bepaalde merken of soorten harde schijven.
Coolblue, Informatique en Alternate zijn mijn favoriete winkels voor dit soort aankopen. Maar ik woon midden tussen al die shops in, dat scheelt... :mryellow:

Kijk ook naar jouw fotografie. Maak je nu heel veel foto's, wil je enorme mappen RAW-bestanden opslaan, dan is een grotere schijf belangrijk. Ook wanneer je in de nabije toekomst veel meer wilt kunnen gaan opslaan, is meer ruimte handig.

Het is zeker verstandig om de foto's op twee externe plekken (harde schijven) te bewaren, voor de zekerheid.
Uiteraard is USB 3.0 misschien wel sneller, maar de schijven die USB 2.0 hebben, zijn goedkoper. Het duurt alleen iets langer voor de foto's naar de schijf verplaatst zijn...
Groet,
JW

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr feb 01 2013 3:43 pm

JW17 schreef:De merken zijn al genoemd, kijk op Kieskeurig of bij de referenties op de site van Coolblue om ervaringen van anderen te lezen.
Ik lees vaak toch wel meer verhalen, goede en slechte, over bepaalde merken of soorten harde schijven.
Coolblue, Informatique en Alternate zijn mijn favoriete winkels voor dit soort aankopen. Maar ik woon midden tussen al die shops in, dat scheelt... :mryellow:

Kijk ook naar jouw fotografie. Maak je nu heel veel foto's, wil je enorme mappen RAW-bestanden opslaan, dan is een grotere schijf belangrijk. Ook wanneer je in de nabije toekomst veel meer wilt kunnen gaan opslaan, is meer ruimte handig.

Het is zeker verstandig om de foto's op twee externe plekken (harde schijven) te bewaren, voor de zekerheid.
Uiteraard is USB 3.0 misschien wel sneller, maar de schijven die USB 2.0 hebben, zijn goedkoper. Het duurt alleen iets langer voor de foto's naar de schijf verplaatst zijn...
@JW17,

USB 2.0 externe HD kan dan wel goedkoper zijn.
Maar je wil eens grote bestanden overzetten naar een externe HD, dan is eentje met USB 3.0 wel veel fijner werken en stukken sneller.
Trouwens vele pc's hebben al standaard USB 3.0, zo niet dan kan je een 3.0 USB insteekkaartje kopen, kosten rond de € 25,00.

JW17
Clublid
Clublid

Bericht door JW17 » vr feb 01 2013 4:48 pm

Maar je wil eens grote bestanden overzetten naar een externe HD, dan is eentje met USB 3.0 wel veel fijner werken en stukken sneller.
Trouwens vele pc's hebben al standaard USB 3.0, zo niet dan kan je een 3.0 USB insteekkaartje kopen, kosten rond de € 25,00.
Zeker!
Maar dan moet je een nieuwe PC hebben en ook veel bestanden over moeten zetten.
Doe je dat niet veel, heb je een oude(re) PC en niet veel geld voor de harde schijf, kun je best voor meer Gb's kiezen met USB 2.0.
Groet,
JW

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr feb 01 2013 4:55 pm

Heb je een moderne MacBook? Overweeg dan een Time Capsule (Apple). Draadloos en werkt naadloos met MacOS en Time Machine. Geen omkijken meer naar back-ups.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr feb 01 2013 5:30 pm

JW17 schreef:
Zeker!
Maar dan moet je een nieuwe PC hebben en ook veel bestanden over moeten zetten.
Doe je dat niet veel, heb je een oude(re) PC en niet veel geld voor de harde schijf, kun je best voor meer Gb's kiezen met USB 2.0.
@JW17

Ik heb dus een pc van nu 3 jaar oud en heb vorig jaar een USB 3.0 insteekkkaart erin gezet.
240 GB overzetten naar exteren HD 3.0 duurde rond de 1 uur via USB 3.0.
Hier wat URLS: http://www.computerland.nl/a/externe_ha ... tails.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.computerland.nl/a/externe_ha ... tails.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

De eerste is dus wel de goedkoopste.
De tweede is dus ruim 10% duurder in prijs.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”