Fotograferen van paardenconcours in binnenbak.
Fotograferen van paardenconcours in binnenbak.
Ik heb een vraagje.
Ik wil graag foto's maken bij het springconcours op de manege.
Ik heb al wat geoefend maar ik vind het erg moeilijk. Het licht is waardeloos.
Ik heb de foto's onscherp en erg bewogen.
Heeft iemand tips hoe ik dat het beste kan doen.
Ik heb een nikon 3100 met een 18-55 lens.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Fotograferen van paardenconcours in binnenbak.
Marcella, Je zoekt gelijk het moeilijkste op. slecht licht, snel bewegend onderwerp en geen lichtsterk objectief.
Je zou iets kunnen doen door je iso omhoog te gooien naar 1600-3200 nadeel je krijgt ruis, je sluitertijd moet omhoog en je diafragma zover mogelijk open.
Eigenlijk moet je een lichtsterk objectief hebben wil je in deze omstandigheden een redelijk resultaat kunnen behalen. Echter deze lichtsterke objectieven, f/2.8 over het hele bereik, zijn nogal prijzig.
Kijk eens op deze site http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html
Dit geeft je een beeld hoe iso, sluitertijd en diafragma elkaar beinvloeden om zo toch nog tot een resultaat te kunnen komen.
Je zou iets kunnen doen door je iso omhoog te gooien naar 1600-3200 nadeel je krijgt ruis, je sluitertijd moet omhoog en je diafragma zover mogelijk open.
Eigenlijk moet je een lichtsterk objectief hebben wil je in deze omstandigheden een redelijk resultaat kunnen behalen. Echter deze lichtsterke objectieven, f/2.8 over het hele bereik, zijn nogal prijzig.
Kijk eens op deze site http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html
Dit geeft je een beeld hoe iso, sluitertijd en diafragma elkaar beinvloeden om zo toch nog tot een resultaat te kunnen komen.
Laatst gewijzigd door jan op vr feb 01 2013 7:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- DannySan
- Clublid
Hoi marcella,marcella72 schreef:Ik heb een vraagje.
deel eens zo'n foto?
Dan kunnen we 'meekijken'.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Ik zal hier wat foto's plaatsen.
Ik ben er obsoluut niet tevreden over. En ik durf ze ook haast niet te plaatsen tussen al die mooie foto's. Maar goed ik wil wel graag weten wat ik kan doen om ze beter te krijgen.
foto1
foto2
foto3
foto4
foto5
Ik ben er obsoluut niet tevreden over. En ik durf ze ook haast niet te plaatsen tussen al die mooie foto's. Maar goed ik wil wel graag weten wat ik kan doen om ze beter te krijgen.
foto1

foto2

foto3

foto4

foto5

- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Marcella,
Gewoon je foto's zonder schroom plaatsen. Het gaat alleen maar beter worden
Ik zie vooral veel bewegingsonscherpte.
Foto 1: Sluitertijd: 1/6s • Diafragma: f/5.6 • ISO: 1600
Foto 2: Sluitertijd: 1/15s • Diafragma: f/5.6 • ISO: 3200
Foto 3: Sluitertijd: 1/15s • Diafragma: f/4.5 • ISO: 3200
Foto 4: Sluitertijd: 1/25s • Diafragma: f/4.0 • ISO: 1600
Ik heb even de foto's aangeklikt en dan krijg je o.a. bovenstaand eexif gegevens. Je ziet een sluitertijd van 1/6s, 1/15s, 1/25s.
Dit zijn sluitertijden die je niet uit de hand kunt nemen en zeker niet met een bewegend onderwerp. Je zult naar hogere sluitertijden moeten. Echter dan komt het probleem om de hoek kijken dat de foto's donker worden als gevolg van de te korte belichting. Maar je zult naar 1/200s moeten of wellicht nog hoger alleen zijn je foto's dan te donker. Je iso heb je al 3200 staan foto 1 & 4 zou je nog hoger kunnen zetten.
Zoals al eerder geschreven heb je gewoon voor deze omstandigheden een lichtsterk objectief nodig min. f/ 2.8 of zelfs f/1.8
Gewoon je foto's zonder schroom plaatsen. Het gaat alleen maar beter worden

Ik zie vooral veel bewegingsonscherpte.
Foto 1: Sluitertijd: 1/6s • Diafragma: f/5.6 • ISO: 1600
Foto 2: Sluitertijd: 1/15s • Diafragma: f/5.6 • ISO: 3200
Foto 3: Sluitertijd: 1/15s • Diafragma: f/4.5 • ISO: 3200
Foto 4: Sluitertijd: 1/25s • Diafragma: f/4.0 • ISO: 1600
Ik heb even de foto's aangeklikt en dan krijg je o.a. bovenstaand eexif gegevens. Je ziet een sluitertijd van 1/6s, 1/15s, 1/25s.
Dit zijn sluitertijden die je niet uit de hand kunt nemen en zeker niet met een bewegend onderwerp. Je zult naar hogere sluitertijden moeten. Echter dan komt het probleem om de hoek kijken dat de foto's donker worden als gevolg van de te korte belichting. Maar je zult naar 1/200s moeten of wellicht nog hoger alleen zijn je foto's dan te donker. Je iso heb je al 3200 staan foto 1 & 4 zou je nog hoger kunnen zetten.
Zoals al eerder geschreven heb je gewoon voor deze omstandigheden een lichtsterk objectief nodig min. f/ 2.8 of zelfs f/1.8
Jan
- DannySan
- Clublid
Gewoon proberen toch?
ISO 1600 vast (wellicht 3200, maar da's op de grens), active-d-lighting op 'on'; shutter priority, stopje onderbelichten (om het zwart geen grijs te laten worden); sowieso schieten in RAW (om bij de nabewerking de foto op te halen), focus-mode op AF-C met een enkel scherpstelpunt; goed meetrekken met de beweging van de ruiter + paard (schijnt moeilijker te zijn dan men denkt heb ik gelezen) en dan zijn we benieuwd!
Ik heb ook - nog - geen lichtsterke lens maar heb in een sporthal met mijn 55-200 ook leuke plaatjes mijn turnende dochter gemaakt.
We zijn benieuwd!
ISO 1600 vast (wellicht 3200, maar da's op de grens), active-d-lighting op 'on'; shutter priority, stopje onderbelichten (om het zwart geen grijs te laten worden); sowieso schieten in RAW (om bij de nabewerking de foto op te halen), focus-mode op AF-C met een enkel scherpstelpunt; goed meetrekken met de beweging van de ruiter + paard (schijnt moeilijker te zijn dan men denkt heb ik gelezen) en dan zijn we benieuwd!
Ik heb ook - nog - geen lichtsterke lens maar heb in een sporthal met mijn 55-200 ook leuke plaatjes mijn turnende dochter gemaakt.
We zijn benieuwd!
Hoi Marcella,
Voor paardenfotografie is een sluitertijd van 1/500 of sneller het mooist om het beeld te bevriezen. Je zult dan inderdaad minimaal een 2.8 objectief moeten hebben. Ik schoot vaak met een 70-200 2.8 of bij de grotere bakken met een 300mm 2.8. Als je in de buurt van Doetinchem woont mag je gerust een keer langs komen om zo'n objectief te testen. Binnenbakken zijn idd vaak heel slecht verlicht dus moet idd vaak de ISO omhoog.
Groetjes
Voor paardenfotografie is een sluitertijd van 1/500 of sneller het mooist om het beeld te bevriezen. Je zult dan inderdaad minimaal een 2.8 objectief moeten hebben. Ik schoot vaak met een 70-200 2.8 of bij de grotere bakken met een 300mm 2.8. Als je in de buurt van Doetinchem woont mag je gerust een keer langs komen om zo'n objectief te testen. Binnenbakken zijn idd vaak heel slecht verlicht dus moet idd vaak de ISO omhoog.
Groetjes
-
- Clublid
- Contacteer:
met een AF-S 35 of 50mm 1.8 lens zou je in deze omstandigheden tov je kitlens al aan snellere sluitertijden komen en dan moet je ook nog de camera met de richting van het paard en de ruiter meebewegen ( pannen ) Als je dan AF-C gebruikt met single focuspoint zoals hiervoor geschreven dan zou het een volgende keer een stuk beter moeten gaan.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
We hebben hier de laatste tijd zeker twee draadjes over gehad. Even zoeken!
Gezien de instellingen kan je met je huidige spullen niet uitkomen. Sterker nog: het is sowieso heel lastig. Erg donker!
Gezien de instellingen kan je met je huidige spullen niet uitkomen. Sterker nog: het is sowieso heel lastig. Erg donker!
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Danny, een binnenbak (die mij bekend zijn) haalt het niet bij een sporthal voor wat betreft het licht.DannySan schreef:Ik heb ook - nog - geen lichtsterke lens maar heb in een sporthal met mijn 55-200 ook leuke plaatjes mijn turnende dochter gemaakt.
Jan
- DannySan
- Clublid
Hoi Jan,jan schreef:Danny, een binnenbak (die mij bekend zijn) haalt het niet bij een sporthal voor wat betreft het licht.DannySan schreef:Ik heb ook - nog - geen lichtsterke lens maar heb in een sporthal met mijn 55-200 ook leuke plaatjes mijn turnende dochter gemaakt.
heb ik te 'makkelijk' gedacht? Binnenbakken zijn bij mij niet bekend (gezien het licht wat ik nu nog op de foto's zag leek het mij niet schemerduister), dus ik geloof je meteen.
Dan zal het inderdaad gewoon niet mogelijk zijn om er überhaupt een fatsoenlijke foto uit te krijgen ben ik bang omdat je met de materiaal de grens overgaat van wat het 'kan'.
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
In dit geval inderdaad te makkelijk gedacht.DannySan schreef:Hoi Jan,jan schreef:Danny, een binnenbak (die mij bekend zijn) haalt het niet bij een sporthal voor wat betreft het licht.DannySan schreef:Ik heb ook - nog - geen lichtsterke lens maar heb in een sporthal met mijn 55-200 ook leuke plaatjes mijn turnende dochter gemaakt.
heb ik te 'makkelijk' gedacht? Binnenbakken zijn bij mij niet bekend (gezien het licht wat ik nu nog op de foto's zag leek het mij niet schemerduister), dus ik geloof je meteen.
Dan zal het inderdaad gewoon niet mogelijk zijn om er überhaupt een fatsoenlijke foto uit te krijgen ben ik bang omdat je met de materiaal de grens overgaat van wat het 'kan'.

Jan
Dank je wel allemaal voor jullie reacties.
Ik ga het vanavond meteen allemaal uitproberen.
Het is me in december redelijk goed gelukt om foto's tijdens het concours te schieten. Maar dat kan ook toeval zijn geweest.
foto1
foto2
Ik ga het vanavond meteen allemaal uitproberen.
Het is me in december redelijk goed gelukt om foto's tijdens het concours te schieten. Maar dat kan ook toeval zijn geweest.
foto1

foto2

- dogo
- Forumlid
Omdat je toen hebt geflashed, dat is een stuk makkelijker. Bij flashen "freeze" je het beeld dus heb je geen last van bewegingsonscherpte. Maar ja, waarom niet? Als je er dicht genoeg bij kan staan (je kan niet flashen als je onderwerp > 3-5 m van je staat) en je lens niet lichtsterk genoeg is, kan/moet je gewoon flashen. En intussen gewoon sparen voor een lichtsterke lens
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Flitsen. Mag dat? Het is niet mooi ook omdat je achtergrond dan meestal erg donker is. En het oog van het paard wordt ook eng!